Jaki materiał na panewli do kontaktu z wodą.

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.

Autor tematu
bambus1121
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 4
Posty: 41
Rejestracja: 02 maja 2011, 14:37
Lokalizacja: swietokrzyskie

Jaki materiał na panewli do kontaktu z wodą.

#1

Post napisał: bambus1121 » 08 sty 2019, 10:26

Witam. Mam pytanie bo dochodzą mnie zbierane informacje co do panewek z brazu. Zastąpiłam niedawno oryginalne panewki w pompie grafitowe na panewki z brazu. Już trochę pracują i chwilowo nic im się nie dzieje ale znajomy wytyka mi błąd co do zastosowanego materiału. Podobno brąz w kontakcie z wodą lubi się zacierać.

I tutaj moje pytanie czy zastosowany materiał był zły czy nie. A jeśli tak to jakiego powinienem użyć. Byle nie grafitu bo fabryczne panewki wytrzymują tak krótko ze szkodą je kupowa😊
Za pomoc będę wdzięczny😊



Awatar użytkownika

oskaeg
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 371
Rejestracja: 28 sty 2011, 19:00
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Jaki materiał na panewli do kontaktu z wodą.

#2

Post napisał: oskaeg » 08 sty 2019, 10:41

No pewnie że Ci się to zatrze, bo do wody potrzebny jest materiał, samo-smarowny a grafit właśnie taki jest, dlatego go producent zastosował. Co ciekawe, w tej chwili łączy się już oba te materiały.

Obrazek

Jeżeli producent zastosował panewki grafitowe, to takie powinny być. Do wody dobrze sprawdzają się łożyska ceramiczne, które nie potrzebują w zasadzie żadnego smarowania, ale nie przenoszą one niestety zbyt dużych obciążeń i koło się zamyka, to samo tyczy się łożysk, czy panewek z tworzyw sztucznych. Jeżeli chodzi o samo smarowność, to grafit jest tutaj na pierwszym miejscu.


Autor tematu
bambus1121
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 4
Posty: 41
Rejestracja: 02 maja 2011, 14:37
Lokalizacja: swietokrzyskie

Re: Jaki materiał na panewli do kontaktu z wodą.

#3

Post napisał: bambus1121 » 08 sty 2019, 12:29

No to jezeli grafit jest najlepszy to znaczy ze całe roZwiązanie ulozyskowania tych wirnikow takimi panewkami jest do niczego bo wytrzymują średnio 500 godzin i zlom. A po200 dostają już wyczuwalnych luzie. To jest śmiesznym wynikiem. dlatego proboje sposobów żeby to zastąpić innym materiałem niż grafit. A znasz firmę która wykonała by w miarę tanio ceramiczne panewki?

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 8973
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

Re: Jaki materiał na panewli do kontaktu z wodą.

#4

Post napisał: RomanJ4 » 08 sty 2019, 13:09

Ceramiczne łożyska, panewek z ceramiki do szybkoobrotowych się nie robi(poza specjalnymi), kolega pisał o panewkach z tworzyw.
http://www.ceramit.pl/lozyska-ceramiczne
http://lozyskaceramiczne.pl/index.php?cPath=1
wiec jeśli chcesz zwiększyć żywotność pompy to jeśli się da najlepiej przerobić łożyskowanie na niskoprofilowe kulkowe czy też wałeczkowe

Co do brązów, to trochę dłużej niż inne wytrzyma samosmarowny brąz cynowo-fosforowy B101 (CuSn10P) https://sklep.hart-metale.pl/index.php? ... ry&path=81

Inna kwestią jest to, że woda często zawiera zwłaszcza kalcyty, które "oblepiają" powierzchnie współpracujące zwiększając tarcie

http://www.test.pl/84,110,118,kompozyto ... zgowe.html
Ostatnio zmieniony 08 sty 2019, 13:23 przez RomanJ4, łącznie zmieniany 1 raz.
pozdrawiam,
Roman


pukury
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 6661
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

Re: Jaki materiał na panewli do kontaktu z wodą.

#5

Post napisał: pukury » 08 sty 2019, 13:21

Hej.
Spróbuj z teflonem .
Wbrew pozorom ( miękki jest ) wytrzymuje w takim środowisku spokojnie.
Ryzyko niewielkie - a może się sprawdzi.
Warunek - gładka powierzchnia wałka.
Teflon smarować można wodą a na chemię jest odporny .
Jaka to pompa i gdzie pracuje ?
Jeżeli to nie jest tajne / poufne :mrgreen:
pzd.
rebeliant


pavyan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 476
Rejestracja: 12 paź 2018, 21:36

Re: Jaki materiał na panewli do kontaktu z wodą.

#6

Post napisał: pavyan » 08 sty 2019, 13:25

Trochę jako ciekawostka - istnieje pewien ciekawy materiał, prasowane tworzywo drzewne - lignofol i lignoston.
Są też wersje samosmarowne; nie wiem jak z dostępnością, nie jest chyba łatwo. Także drewno gwajakowe jest stosowane na "mokre" łożyska - stosowane jako łożysko wyjściowe wałów okrętowych.
Niestety, myślę, że może być problem z szybkoobrotowymi wałami.

Poczytaj, dosyć interesujące:
https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstre ... sAllowed=y

https://webcache.googleusercontent.com/ ... clnk&gl=pl


Autor tematu
bambus1121
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 4
Posty: 41
Rejestracja: 02 maja 2011, 14:37
Lokalizacja: swietokrzyskie

Re: Jaki materiał na panewli do kontaktu z wodą.

#7

Post napisał: bambus1121 » 08 sty 2019, 15:17

Wirnik ma około 1600obrotow bez obciążeń to maksymalne obroty ale w wodzie bapewno spadają. Niema możliwości zastosowania lozyskponiewaz pracowały by w wodzie. Jest to zwykła pompa obiegowa ale kosztuje 500zł fabryczna i jeżeli co chwilę mam ja wymieniać to się nie opłaca w ogóle, lepiej maszynę przerobić na inna pompe. Urzylem brazu fosforowego bo nie Sprecyzowalem w pierwszym poście.

Dziękuję wszystkim za pomoc ale dalej nie uzyskałem odpowiedzi na główne pytanie. Czy brąz może pracować w kontakcie z wodą. 😊


pukury
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 6661
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

Re: Jaki materiał na panewli do kontaktu z wodą.

#8

Post napisał: pukury » 08 sty 2019, 16:17

Hej.
No cóż - temat brzmi - jaki materiał na " panewli " do kontaktu z wodą.
Skoro jednak chodzi o to czy brąz może pracować w wodzie -
to - tak - może - tylko jak długo ?
pzd.
rebeliant


Autor tematu
bambus1121
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 4
Posty: 41
Rejestracja: 02 maja 2011, 14:37
Lokalizacja: swietokrzyskie

Re: Jaki materiał na panewli do kontaktu z wodą.

#9

Post napisał: bambus1121 » 08 sty 2019, 22:53

Hahah no to mi pomogles😊 tyle to i ja wiem. CZyli dalej nic nie wiem 😕


pukury
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 6661
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

Re: Jaki materiał na panewli do kontaktu z wodą.

#10

Post napisał: pukury » 08 sty 2019, 23:48

Hej.
Jak mogłem - tak pomogłem .
Obawiam się że na takie pytanie sensownej odpowiedzi nie da się uzyskać.
Przecież nikt nie napisze - po 1250 godzinach pojawią się pierwsze luzy - po następnych 534 - koniec.
Robiłem pompy do szamb - wirnik tam pracuje w wyjątkowo ciężkich warunkach.
Sprawdziły się tulejki z teflonu.
A były próbowane i z żeliwa i brązu.
Swoją drogą - ciekawe - w pompach do instalacji grzewczej pracują silniki na łożyskowaniu z grafitu ( pewnie są i inne ) i tak latami jadą.
pzd.
rebeliant

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”