Jaki falownik do starego silnika 3kW

Dyskusje dotyczące silników elektrycznych i falowników.
Awatar użytkownika

adam Fx
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 5246
Rejestracja: 04 lip 2004, 16:03
Lokalizacja: Gliwice

Re: Jaki falownik do starego silnika 3kW

#31

Post napisał: adam Fx » 16 cze 2020, 14:38

koala.g pisze:Teraz jakie parametry trzeba będzie wpisać w falownik.
ponawiam pytanie czy wpisałeś dane silnika np: F22 częstotliwość znamionowa silnika
H30
H33 itd.


sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk) :?
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos


Autor tematu
koala.g
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 15
Posty: 2494
Rejestracja: 01 kwie 2009, 23:02
Lokalizacja: Małopolska

Re: Jaki falownik do starego silnika 3kW

#32

Post napisał: koala.g » 17 cze 2020, 13:22

Dopiero zaczynam. Jak na razie muszę ogarnąć prowadzenie kabli i zrobić panel do sterowania.
F 4 A204 Tryb stopu 0 ÷ 3
0 Hamowanie poprzez nastawione parametry w napędzie
1 Hamowanie prądem stałym
2 Wolny wybieg silnika
3 Hamowanie na granicy max napięcia na szynie DC (bez
błędu przeciążenia szyny DC)
Czy to poprawia parametry zwalniania? Jak zmniejszam prędkość potencjometrem to trochę jest takie opóźnienie w reakcji.
F 50 A232 Wybór elektronicznego zabezpieczenia termicznego
0 ÷ 1 Wybierane do ochrony silnika przed przegrzaniem
0 Nie
1 Tak
Dajemy na 1

F 51 A233 Poziom elektronicznego zabezpieczenia termicznego dla 1 minuty
50 ÷ 200 [%]

F 52 A234 Poziom elektronicznego zabezpieczenia termicznego dla pracy ciągłej
50 ÷ 150 [%] Nastawa maksymalnego prądu silnika przy pracy ciągłej
Wartość jest procentem parametru H33. Nie może być ustawione
wyżej niż F51.
100

F 53 A235 Metoda chłodzenia silnika 0 ÷ 1 0 Chłodzenie własne silnika 0 Tak
1 Chłodzenie obce silnika
Tutaj nic nie zmieniać?

H 19 A313 Wybór ochrony przed zanikiem faz
0 ÷ 3 0 Wyłączone 0
1 Ochrona faz na wyjściu
2 Ochrona faz na wejściu
3 Ochrona faz na wejściu i wyjściu
Dziwne że to jest na 0, dam 3
H 30 A31E Moc znamionowa napędzanego silnika
0.2 ÷ 22 Moc znamionowa silnika z tabliczki znamionowej. Moc jest
przypisana do mocy znamionowej falownika.
Proste 3 jak 3 kW
H 31 A31F Liczba biegunów napędzanego silnika
2 ÷ 12 Liczba biegunów spisana z tabliczki znamionowej silnika.
Wartość tą falownik przelicza do wyświetlania prędkości obrotowej
silnika. jest na 4
Silnik ma na tabliczce S1 2900Rpm przy 50Hz
Czy przy 20% wzroście częstotliwości szacować 20% wzrost obrotów? 3480Rpm
Przy teście parametr rpm pokazuje w falowniku 1900 na 60Hz.
Szacunkowo wychodzi mi ze powinienem tu wpisać 7 żeby Rpm mniej więcej się zgadzały?
H 32 A320 Znamionowy
poślizg silnika
0 ÷ 10 [Hz] Znamionowy poślizg silnika spisany z tabliczki znamionowej silnika
lub obliczony ze wzoru
Jak sprawdzić bieguny?


Na razie tyle zdjęcie tabliczki
tabliczka.JPG
Dodane 21 minuty :
H 33 A321 Znamionowy prąd
silnika
1.0 ÷ 150 [A] Znamionowy prąd silnika spisany z tabliczki znamionowej silnika.
3,5 A to jest to z tabliczki opisane jako prąd 3,5 ?
Bo w tabelce o instrukcji mam przykładowe dane dla silników 3,7kW gdzie jest podane znamionowy na 6,5 a bez obciążenia na 3,3
H 34 A322 Prąd silnika bez
obciążenia
0.1 ÷ 50 [A] Prąd silnika przy obrotach znamionowych silnika bez podłączenia
go do obciążenia. W przypadku braku danych, należy wpisać 50%
wartości parametru H33
1,75A
H 36 A324 Sprawność silnika 50 ÷100 [%] Znamionowa sprawność silnika spisana z tabliczki znamionowej
silnika.
A to skąd wziąć?
H 37 A325 Bezwładność obciążenia
0 ÷ 2 Wybór momentu bezwładności obciążenia w stosunku do silnika.
0 Mniej niż 10 razy
1 Około 10 razy
2 Więcej niż 10 razy
???
H 39 A327 Częstotliwość
nośna
1 ÷ 15 [kHz] Praca silnika z napędem może powodować słyszalne dźwięki pracy
silnika i pojawienie się prądu upływowego. Im wyższa
częstotliwość tym dźwięki z silnika są mniej słyszalne. Podniesienie
częstotliwości nośnej powoduje zmniejszenie mocy falownika.
Tu chodzi tylko o komfort pracy ?
H40 na 3 wektorowe
H41 Autotuning na 1
H42 i 44 samo się policzy
H 45 A32D Bezczujnikowe wzmocnienie P
0 ÷ 32767 Parametry H45-H47 pojawiają się gdy H40=3 1000
Wzmocnienie P dla sterowania wektorowego

H 46 A32E Bezczujnikowe wzmocnienie I
Wzmocnienie I dla sterowania wektorowego 100

H 47 A32F Bezczujnikowe ograniczenie momentu
100÷220 [%] Ogranicza moment wyjściowy dla sterowania wektorowego 180
W jakim przypadku trzeba będzie zmienić te ustawienia?

I 3 A403 Częstotliwość odpowiadająca napięciu I2( 0 V)
0 ÷400 [Hz] Częstotliwość odpowiadająca napięciu w parametrze I2. 0.00
Dać tu jakieś 2-5Hz nie potrzebuję jakiś super niskich obrotów


gozdd
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 696
Rejestracja: 02 gru 2013, 19:21
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Jaki falownik do starego silnika 3kW

#33

Post napisał: gozdd » 17 cze 2020, 14:14

Bez urazy, ale lider forum, a zadaje takie pytania, że szkoda gadać... Google to masz płatne czy szukanie boli?

Twój silnik ma 3kW, 1 parę biegunów (czyli 2 bieguny), prąd w gwieździe 6.5A (przy 380V, nie wiem skąd wziąłeś 3,5 jak tam nigdzie nie ma takiej wartości), sprawność η=0.86 (86%).
koala.g pisze:Czy to poprawia parametry zwalniania? Jak zmniejszam prędkość potencjometrem to trochę jest takie opóźnienie w reakcji.

Nie, to zmienia sposób hamowania. Zmniejsz czasy przyspieszania i hamowania. Tylko się nie zdziw jak po założeniu silnika do tokarki dostaniesz błąd przekroczenia napięcia na szynie stałego.
koala.g pisze:F 53 A235 Metoda chłodzenia silnika 0 ÷ 1 0 Chłodzenie własne silnika 0 Tak
1 Chłodzenie obce silnika

Ma być chłodzenie własne.
koala.g pisze:H 37 A325 Bezwładność obciążenia
0 ÷ 2 Wybór momentu bezwładności obciążenia w stosunku do silnika.
0 Mniej niż 10 razy
1 Około 10 razy
2 Więcej niż 10 razy

Ktoś tu ma szklaną kulę? Ja bym dał 2.
koala.g pisze:H 39 A327 Częstotliwość
nośna
H 45 A32D Bezczujnikowe wzmocnienie P
0 ÷ 32767 Parametry H45-H47 pojawiają się gdy H40=3 1000
Wzmocnienie P dla sterowania wektorowego

H 46 A32E Bezczujnikowe wzmocnienie I
Wzmocnienie I dla sterowania wektorowego 100

H 47 A32F Bezczujnikowe ograniczenie momentu
100÷220 [%] Ogranicza moment wyjściowy dla sterowania wektorowego 180
Tego nie ruszaj.


Autor tematu
koala.g
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 15
Posty: 2494
Rejestracja: 01 kwie 2009, 23:02
Lokalizacja: Małopolska

Re: Jaki falownik do starego silnika 3kW

#34

Post napisał: koala.g » 17 cze 2020, 14:33

gozdd pisze:
17 cze 2020, 14:14
Bez urazy, ale lider forum, a zadaje takie pytania, że szkoda gadać... Google to masz płatne czy szukanie boli?
Twój silnik ma 3kW, 1 parę biegunów (czyli 2 bieguny), prąd w gwieździe 6.5A (przy 380V, nie wiem skąd wziąłeś 3,5 jak tam nigdzie nie ma takiej wartości), sprawność η=0.86 (86%).
To akurat znalazłem w tabelach silnika jakiś czas temu.
Wpisałem 3,5 a miało być według tabelki silnik 6,3 a według tabliczki 6,5 ; a w instrukcji jest podane 6,5 dla 3,7kW... literówka.

Dodane 2 minuty :
robertar pisze:
17 cze 2020, 14:27
koala.g pisze:Przy teście parametr rpm pokazuje w falowniku 1900 na 60Hz.

Wskazywałoby to na ustawienie dla silnika, który nominalnie ma 1470 rpm.
Muszę poprawić w ustawieniach, bieguny bo fabrycznie jest na 4 i stąd pewnie nieporozumienie wyszło.

Dodane 2 godziny 38 minuty 11 sekundy:
Wracając do znamionowego poślizgu 50Hz-[(2900Rpm x 2 bieguny)/120]= 1,67Hz w zaokrągleniu
Nie wiem czy falownik przyjmuje tu wartości dziesiętne. Jeśli nie to się zaokrągla w górę czy w dół?

Awatar użytkownika

KamelM
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 1
Posty: 16
Rejestracja: 02 lip 2019, 18:21
Lokalizacja: Wrocław

Re: Jaki falownik do starego silnika 3kW

#35

Post napisał: KamelM » 17 cze 2020, 17:52

To może jeszcze dodam info jak przeliczać bieguny, może komuś w przyszłości się przyda, 1 minuta szukania w googlach...
n = 60 x f /p
n- prędkość obrotowa, f- częstotliwość, p- liczba PAR biegunów.
Tak obliczona prędkość jest "idealna", rzeczywista jest nieznacznie mniejsza.

Dla 50 Hz (3 fazy):
2 poles or 1 pair of poles = 3,000 RPM
4 poles or 2 pairs of poles = 1,500 RPM
6 poles or 3 pairs of poles = 1,000 RPM
8 poles or 4 pairs of poles = 750 RPM
10 poles or 5 pairs of poles = 600 RPM
12 poles or 6 pairs of poles = 500 RPM
16 poles or 8 pairs of poles = 375 RPM

Czyli w tym przypadku dla 2900 rpm dla 50 Hz mamy 2 bieguny lub 1 parę biegunów.
Ciekawe, że w manualu PL do falownika LG w parametrze H31 podane jest jakby minimum mogły być 2 pary, a już ANG podaje, że chodzi o bieguny...

Parametr F4 dotyczy zatrzymania silnika (do 0), raczej nie wpłynie na dynamikę obsługi potencjometrem.
Parametr F50- może i włączyć, najwyżej jakby szwankował to wyłączyć, domyślnie jest 0.
Parametry F51-F53- W F53 masz 1? Domyślnie jest 0. Pytanie czy masz chłodzenie na silniku czy dodatkowe? Jeśli tylko na silniku to daj 0- chłodzenie jest mniej efektywne dla niższych częstotliwości i falownik używa to do przeliczenia przegrzania gdy włączysz parametr F50.
Parametr H19- domyślnie jest 0. Można włączyć.
Parametr H32- jak już wiemy ile jest biegunów to wzór: fs=fr-(RPMxP/120). fr=50, RPM=2900, P=2. Czyli fs=~1.67
Parametr H36- chyba cos fi?
Parametr H37- jaką bezwładność ma napędzany element? Jak małą to 0, jak jest to coś dużego to 1 lub ew. 2

Co do przyspieszen- parametr H71, a w zasadzie ACC, Dec. Jak zostało powiedziane, zbytnie zmniejszenie może powodować wyrzucanie błędów.

Polecam wersję manuala z dodatkowymi wyjaśnieniami:
https://inverterdrive.com/file/LS-Starvert-iG5A-Manual

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Elektryczne / Falowniki”