Czy jest na sali modelarz? Budowa/drukowanie Okrętu RC


kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 2287
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

Re: Czy jest na sali modelarz? Budowa/drukowanie Okrętu RC

#21

Post napisał: kubus838 » 17 paź 2020, 20:43

Robert_K pisze:
17 paź 2020, 19:13
No i przywiozłem dzisiaj kadłub ze spawania, ale tak to gość pospawał, że chyba trzeba będzie drukować drugi i jednak kleić. Jutro wrzucę zdjęcia przy lepszym świetle. Ogólnie miejsca spawania są dość mocno zdeformowane, albo trzeba to będzie grzać i prostować i potem jakaś szpachla albo faktycznie zrobić drugi.

Pozdrawiam.
Pokaż jak pospawał - wstaw zdjęcia. Tak na prawdę tego nie da się spie...yć. Ale może są jakieś wyjątki. Na początek daj zdjęcia.

robert




Autor tematu
Robert_K
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 10
Posty: 504
Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Czy jest na sali modelarz? Budowa/drukowanie Okrętu RC

#22

Post napisał: Robert_K » 18 paź 2020, 22:01

Tak wyglądają spawane powierzchnie: z racji że kadłub jest czarny nie wszystko widać dokładnie ale większość jest widoczna.
Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Myślę że faktycznie lepiej będzie zrobić drugi od nowa niż się z tym bawić w prostowanie itp.

Pozdrawiam.


kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 2287
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

Re: Czy jest na sali modelarz? Budowa/drukowanie Okrętu RC

#23

Post napisał: kubus838 » 18 paź 2020, 22:47

Oczywiście, że jest źle pospawane. Człowiek który to robił miał źle ustawioną temperaturę i za duży nadmuch powietrza. Fakt już tego nie wyprostujesz, nawet jak chciałbyś wyszlifować. Chyba musisz wydrukować jeszcze raz ale jak będziesz chciał jeszcze raz spawać to od razu wydrukuj klika testów żeby przed spawaniem mógł poćwiczyć. Niestety spawanie abs w Twoim przypadku jest najlepszą metodą na uzyskanie idealnej szczelności.

Po tym co pokazałeś to rzeczywiście można się zniechęcić do spawania. Ale czy są takie kleje? Jak będzie wyglądała dalsza obróbka to już sam zadecydujesz. Mówiąc krótko sam jestem w szoku jak ten człowiek po prostu to zepsuł.

robert


ARGUS
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1770
Rejestracja: 09 kwie 2007, 22:41
Lokalizacja: Szczecin

Re: Czy jest na sali modelarz? Budowa/drukowanie Okrętu RC

#24

Post napisał: ARGUS » 18 paź 2020, 23:25

a może wydrukuj szkielet i pokryj laminatem. będzie szczelne bez spawania
jeśli ścianka jest cienka o do spawania trzeba zrobić podkładkę która odprowadzi część ciepła
jest z tym pier....nia i raczej nie wychodzi tak jak się chce


eightbitter
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 130
Rejestracja: 26 sie 2008, 15:19
Lokalizacja: Twierdza Modlin

Re: Czy jest na sali modelarz? Budowa/drukowanie Okrętu RC

#25

Post napisał: eightbitter » 19 paź 2020, 10:57

ABS doskonale klei się cykloheksanonem (nie cykloheksanolem!). Cykloheksanon kupisz na Allegro. Jest wolno schnący,nie trzeba się spieszyć. Ja używam go do klejenia wydruków 3D. Najlepiej kilka kawałków filamentu czy odpadów z druku wrzucić do słoiczka i zalać cykloheksanonem, najlepiej niewielką ilością, potem dolać, aby uzyskać odpowiednią gęstość.
Ważne, żeby operacje z cykloheksanonem wykonywać na wolnym powietrzu lub w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Śmierdzi, ale jest dobry. Czas schnięcia min. 24h.

Do PLA używam chlorek metylenu, rozpuszcza szybko i schnie też szybko. Jest także niebezpieczny dla zdrowia, ponoć rakotwórczy. Do nabycia j.w.
Chemia jest w ogóle niebezpieczna dla zdrowia. Najlepiej kupić maskę gazową z demobilu ;)
Nikt nam lekkiego życia nie obiecywał i danego słowa dotrzymał.


piromarek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1186
Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
Lokalizacja: Chodzież

Re: Czy jest na sali modelarz? Budowa/drukowanie Okrętu RC

#26

Post napisał: piromarek » 19 paź 2020, 11:44

Jak to ma wyglądać to i tak, jak to w modelarstwie, szpachlówka ( szpachelka , natrysk ) i malowanie ( natrysk ).
Dodatkowo, przy okazji, uszczelniasz kadłub.
Laminat na szkielet , ale jak ?
Płytki cienkiego laminatu czy tkanina i żywica.
Jak tkanina to się pozapada pomiędzy żebrami. Jak płytki to i tak trzeba kleić.


kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 2287
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

Re: Czy jest na sali modelarz? Budowa/aniedrukowanie Okrętu RC

#27

Post napisał: kubus838 » 19 paź 2020, 12:39

Jak już będziesz miał wszystko po klejone to aceton plus odpadki tego abs z którego drukowałeś łódź. Rozpuść w acetonie do konsystencji gęstej i pomaluj ręcznie pędzelkiem. Potem docieranie szpachlowanie i malowanie. I już wszystko będzie szczelne.

robert


piromarek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1186
Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
Lokalizacja: Chodzież

Re: Czy jest na sali modelarz? Budowa/drukowanie Okrętu RC

#28

Post napisał: piromarek » 19 paź 2020, 12:46

Jakie to jest cienkie ?
Żeby po tym acetonie nie wyglądało jak po tym spawaniu :-)


Autor tematu
Robert_K
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 10
Posty: 504
Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Czy jest na sali modelarz? Budowa/drukowanie Okrętu RC

#29

Post napisał: Robert_K » 19 paź 2020, 13:50

kubus838 pisze:Mówiąc krótko sam jestem w szoku jak ten człowiek po prostu to zepsuł
Ja również, tym bardziej że ponoć klei zderzaki itp, ogłasza się z tym w internecie to myślałem że ma jakieś pojęcie.
piromarek pisze:Jakie to jest cienkie ?
Ścianka ma 2 mm, w miejscu łączenia prze hodzi w 4 na długości jakichś 5 mm.

Dzięki za wszystkie porady, próbuje to jakoś połączyć jak wydrukuje kolejny kadłub.
W stosunku do pierwowzoru zrobiłem małą modyfikację - z uwagi na możliwości drukarki zmniejszyłem model o 10% żeby zamiast dwóch miejsc do klejenia/spawania wyszło jedno. Zawsze to jedno miejsce mniej w kadłubie, w którym coś może pójść nie tak.

Pozdrawiam.


kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 2287
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

Re: Czy jest na sali modelarz? Budowa/drukowanie Okrętu RC

#30

Post napisał: kubus838 » 19 paź 2020, 17:12

Robert_K pisze:
19 paź 2020, 13:50
kubus838 pisze:Mówiąc krótko sam jestem w szoku jak ten człowiek po prostu to zepsuł
Ja również, tym bardziej że ponoć klei zderzaki itp, ogłasza się z tym w internecie to myślałem że ma jakieś pojęcie.
A no to już rozumiem dlaczego koleś to tak przegrzał. Spawając zderzaki to ma grubość od 5 do 10mm i spoina ma szerokość około 7mm. Wysokiej temperatury musi użyć aby w grzać spoinę w materiał. Ale to też dziwne przecież w samochodzie są elementy których grubość ścianki to 1mm i są z abs. I też się je spawa bez żadnych wygięć temperaturowych. Ale to tak po za tematem. A jak nie masz w pobliżu osoby która jest w stanie to dobrze pospawać to odpuść spawanie. Poklej klejem tak jak pisał kolega wyżej. I tak jak pisałem: abs rozpuść w acetonie i pomaluj pędzelkiem. Mazidło rozmieszaj tak aby nie płynęło jak woda tylko gęstsze - oczywiście zrób próbę. A tak dobrana gęstość tego mazidła nie rozpuści modelu który wydrukowałeś a wręcz przeciwnie uszczelni go jeszcze. A i pomalować barwą będziesz miał wygodnie.

robert

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Modelarstwo”