Frezarka cnc ze sklejki - dobór elementów

Maszyny wykonane z drewna, płyt meblowych itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

filipokon
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 1
Rejestracja: 15 kwie 2013, 17:54
Lokalizacja: krakow

#11

Post napisał: filipokon » 15 kwie 2013, 18:30

Witam
Ja także mam zamiar zrobić własnymi siłami własną frezarkę cnc , tylko że ja chcę przeznaczyć 1tys zł , będę przeglądał ten temat bo maszynka mi się podoba, ja zastosuję wałki fi 16 bez podparcia na każdą oś , łożyska liniowe bez obudowy , jakoś to poskręcam do kupy , razem za to ok.270zł , a u Ciebie 660zł czyli już na tym 390zł do przodu ,Ty chcesz jeszcze do aluminium , ja tylko do drewna. Łożyska do śrub trapezowych możesz zastosować zwykłe ślizgowe tylko z blaszkami ochronnymi żeby syf nie leciał i powinno targać, śruby stocz do fi 10mm bo wałek tej śruby ma 10,80 więc to będzie największe fi jakie da się uzyskać, a jak wiadomo im grubsze tym trwalsze . Zrób sobie dłuższą tą deseczkę na wrzeciono , bo widzę że jak łożyska pójdą na sam koniec to za duży prześwit będzie , frez powinien wtedy być prawie przy blacie roboczym. Co do sterownika to weź ten co Ci proponuje sajgon, co do kasowania luzów to dużo jest sposobów ale niewiem co by tu doradzić, niech może poradzą na ten temat doświadczeni użytkownicy



Tagi:


Autor tematu
dezet
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 11
Posty: 11
Rejestracja: 14 kwie 2013, 14:36
Lokalizacja: kato

#12

Post napisał: dezet » 15 kwie 2013, 20:14

bartuss1 pisze:ja zrobilem kiedys drewniaka ze stołu, czyli praktycznie zostało mi tylko zbudowac bramkę i zetkę, z napędem na paskach, najwiecej chyba kosztowala mnie elektronika, bo sama mechanika to tam w sumie drobiazg no i najwazniejsze ze stosunkowo tanio
stosunkowo tanio czyli w jakiej kwocie się zmieściłeś??

[ Dodano: 2013-04-15, 20:19 ]
pool82 pisze:Drugim sposobem jest nakrętka poliamidowa, wykonana na ciasno daje bezluzową pracę, ale z trwałością niestety u niej kiepsko.

Czwarta metoda... w opracowaniu przeze mnie, niebawem powinna się pojawić :grin:

Albo śruba kulowa :) Tylko droższa alternatywa, niestety.
Chciałbym się dowiedzieć trochę więcej o nakrętce poliamidowej, co ile by trzeba ją wymieniać??

Śruba kulowa odpada,nie stać mnie, a jeśli chodzi o metodę opracowaną przez Ciebie ,można prosić jakiegoś linka??

Awatar użytkownika

ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#13

Post napisał: ursus_arctos » 15 kwie 2013, 21:11

Ciekawe, czy ta metoda to wsadzenie śruby trapezowej między 3 łożyskowane rolki z rowkami i zrobienie śruby pseudotocznej ;P Ja w każdym razie na coś takiego wpadłem, ale temat nie został jeszcze zrealizowany. Co do samego wytoczenia rolek, to prawdopodobnie użyłbym frezarki jako tokarki (wałek fi8 w uchwyt wrzeciona, nóż w imadło i "toczymy" rolki).

Awatar użytkownika

pool82
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 117
Rejestracja: 13 gru 2012, 14:12
Lokalizacja: Barlinek

#14

Post napisał: pool82 » 15 kwie 2013, 21:51

dezet pisze:Śruba kulowa odpada,nie stać mnie, a jeśli chodzi o metodę opracowaną przez Ciebie ,można prosić jakiegoś linka??
ursus_arctos pisze:Ciekawe, czy ta metoda to wsadzenie śruby trapezowej między 3 łożyskowane rolki z rowkami i zrobienie śruby pseudotocznej ;P Ja w każdym razie na coś takiego wpadłem, ale temat nie został jeszcze zrealizowany. Co do samego wytoczenia rolek, to prawdopodobnie użyłbym frezarki jako tokarki (wałek fi8 w uchwyt wrzeciona, nóż w imadło i "toczymy" rolki).
Aż tak wymyślny aparat kasowania luzu to nie :) Ale chętnie bym zobaczył Twoją rozrysowaną idee. Wybaczcie jeśli się rozczarujecie, ale zazwyczaj najprostsze rozwiązanie jest najlepsze :grin: i tego się będę trzymał :mrgreen:

Kasowanie luzu w nakrętce trapezowej, w tym przypadku z brązu, to nic innego jak połączenie dwóch rozpieranych nakrętek w jednej nakrętce, z wykorzystaniem jej sprężystości poprzez odpowiednie przygotowanie podcięć. Poprzez tzw. "robaczki" wywołujemy wstępne naprężenie w nakrętce i w ten sposób kasujemy luz pomiędzy nacięciami nakrętki.

Obrazek

Patent sprawdzony w odpowiedzialnym systemie regulacji wrzeciona do obróbki drewna na wysokowydajnej linii produkcyjnej.

Można śmiało stosować :)

Smacznego :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 15 kwie 2013, 22:00 przez pool82, łącznie zmieniany 1 raz.
Nie staraj się wszystkiego zrozumieć, bo wszystko stanie się niezrozumiałe :D

Awatar użytkownika

ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#15

Post napisał: ursus_arctos » 15 kwie 2013, 21:59

Heh, ja ostatnio choruję na szybkie napędy, stąd koncepcje w okolicy tocznej - przerzuciłem się z krokówek na serwo DC i teraz bym chciał poszaleć, ale przy 3000rpm śruba trapezowa hałasuje jak wartburg na bruku.

Awatar użytkownika

pool82
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 117
Rejestracja: 13 gru 2012, 14:12
Lokalizacja: Barlinek

#16

Post napisał: pool82 » 15 kwie 2013, 22:02

ursus_arctos pisze:Heh, ja ostatnio choruję na szybkie napędy, stąd koncepcje w okolicy tocznej - przerzuciłem się z krokówek na serwo DC i teraz bym chciał poszaleć, ale przy 3000rpm śruba trapezowa hałasuje jak wartburg na bruku.
To nic innego jak przerzucić się na kulówkę :wink:
Nie staraj się wszystkiego zrozumieć, bo wszystko stanie się niezrozumiałe :D


Autor tematu
dezet
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 11
Posty: 11
Rejestracja: 14 kwie 2013, 14:36
Lokalizacja: kato

#17

Post napisał: dezet » 16 kwie 2013, 20:34

Dzięki za wszystkie odpowiedzi, dużo myślałem i zrobiłem listę w punktach, tam gdzie znaki zapytania chciałbym się upewnić czy dobrze robię , a najbardziej o kasacji luzu czy tak może być, gdzieś takie rozwiązanie już widziałem lecz nie umiem teraz znaleźć . Mam jeszcze wielkie wątpliwości co do tych nakrętek ,czy można lączyć brąz ze stalą na jednej śrubie??

1. PROWADNICE
-oś X - wałki podparte fi 16
-oś Y - wałki niepodparte fi 16 ???
-oś Z - wałki podparte fi 16

2. ŁOŻYSKA
-oś X - 4 łożyska liniowe otwarte w obudowie
-oś Y - 4 łożyska liniowe zamknięte w obudowie
-oś Z - 4 łożyska liniowe otwarte w obudowie


3. ŚRUBY NAPĘDOWE
-wszystkie osie śruba trapezowa 16x4 + podtrzymanie śruby zwykłe łożyska ślizgowe

4. NAKRĘTKI NA ŚRUBY
-oś X - 2 x nakrętka trapezowa 16x4 stalowa ???
-oś Y - 2 x nakrętka trapezowa 16x4 stalowa ???
-oś Z - Nakrętka trapezowa 16x4 z kołnierzem brąz + nakrętka trapezowa 16x14 stalowa ???

5. KASACJA LUZU
-jedna nakrętka zamocowana na stałe do bramy, druga na końcu śruby (nie z tej strony co silnik) od tyłu maszyny i tam regulacja w boki w celu wyeliminowania luzów ,czy to ma sens?? Zrobię jakiś rysunek poglądowy jeśli to niezrozumiałe ???

6. SILNIKI
-silniki krokowe 2Nm 2,8A

7. SPRZĘGŁA
-sprzęgła bezluzowe na wszystkie osie

8. ELEKTRONIKA
-sterownik silnika krokowego 3 osie 3A 50V CNC

9. WRZECIONO
-Kress 800

Awatar użytkownika

Zienek
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 3730
Rejestracja: 13 gru 2008, 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

#18

Post napisał: Zienek » 16 kwie 2013, 21:35

Poszukaj nakrętek poliamidowych, albo chociaż z brązu. Stal o stal będzie się zacierać. Nie praktykuje się takich rozwiązań.


Autor tematu
dezet
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 11
Posty: 11
Rejestracja: 14 kwie 2013, 14:36
Lokalizacja: kato

#19

Post napisał: dezet » 17 kwie 2013, 00:01

Zienek pisze:Poszukaj nakrętek poliamidowych, albo chociaż z brązu. Stal o stal będzie się zacierać. Nie praktykuje się takich rozwiązań.
Ok to na brame nakretka z brazu a na koncowki wezme z poliamidu,czy kasowanie luzu w tym wypadku zda egzamin?

[ Dodano: 2013-04-17, 00:09 ]
Jeszcze takie pytanko: jesli chodzi o frezowanie w kazdym typie drewna,ktore podzespoly sa tu wygorowane?co moznaby zmienic?pewnie silniki,moze walki bez podpor?czy brama jest wystarczajaco usztywniona?

Awatar użytkownika

ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#20

Post napisał: ursus_arctos » 17 kwie 2013, 08:35

Ok to na brame nakretka z brazu a na koncowki wezme z poliamidu
Na koncowki? Czy ja rozumiem, że kolega chce przykręcić tę śrubę do maszyny za pomocą nakrętek trapezowych? Tak się nie robi. Nakrętka robocza powinna być z brązu lub poliamidu (lub POM). Mocowanie śruby powinno się odbywać na zatoczonych czopach - z końca śruby należy usunąć gwint trapezowy i wytrorzyć powierchnię pod łożyska, a na samym końcu zrobić gwint do przykręcenia śruby do łożysk.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja drewniana”