Wiercenie w stali bez chłodziwa

Wiertło frez do wiercenia, frezowania bez chłodziwa

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
r955
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 4
Posty: 59
Rejestracja: 22 lis 2007, 20:59
Lokalizacja: Mrągowo

Re: Wiercenie w stali bez chłodziwa

#11

Post napisał: r955 » 10 cze 2018, 09:23

Off Topic
Jak już KONIECZNIE trzeba bez chłodziwa to zmniejsz znacząco Vc i zachowaj posuw na ostrze, a nawet go zwiększ żeby ciepło wiór zabierał. No i jak możesz to chociaż mocno powietrzem dmuchaj.
Tak też myślałem, ale poza tym że odbierze część ciepła to zastanawiam się czy smarowanie jest konieczne. Czyli zmniejszyć znacząco prędkość obrotową, a posuw zachować?
Pytanie czy wtedy krawędzi nie bedzie krzywiło bo to w zasadzie cienka blacha, trzeba będzie sprawdzic.
Dzieki za pomoc,
Pozdrawiam



Awatar użytkownika

Butler
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 223
Rejestracja: 07 mar 2018, 16:54
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Wiercenie w stali bez chłodziwa

#12

Post napisał: Butler » 10 cze 2018, 09:35

Zmniejsz obroty i zachowaj posuw na ostrze (czyli jak zmniejszysz obroty to posuw bezwzględny też będzie mniejszy).
Będzie szło dobrze to optymalizuj zwiększając posuw.
Jak cienka blach to zastanów się czy nie lepiej frezem palcowym 2-piórowym tego nie wiercić.
Wiertło może (nie musi) Ci leje/kominy od spodu robić.


orion32
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 201
Rejestracja: 18 kwie 2017, 21:55

Re: Wiercenie w stali bez chłodziwa

#13

Post napisał: orion32 » 10 cze 2018, 16:52

Jak to jest blacha, to trzeba wiertło inaczej naostrzyć niż do grubych materiałów.


Autor tematu
r955
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 4
Posty: 59
Rejestracja: 22 lis 2007, 20:59
Lokalizacja: Mrągowo

Re: Wiercenie w stali bez chłodziwa

#14

Post napisał: r955 » 10 cze 2018, 18:51

O frezie palcowym nie pomyslałem.


Duszczyk_K
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 302
Rejestracja: 21 lis 2013, 14:18
Lokalizacja: Warszawa Remb.

Re: Wiercenie w stali bez chłodziwa

#15

Post napisał: Duszczyk_K » 11 cze 2018, 14:23

Tylko żeby wiercić frezem, to pasowało by mieć w miarę sztywne wrzeciono oraz przykręcić obrabiany materiał do stolika wiertarki/frezarki. Inaczej frez będzie tańczył po blasze.
Jeśli zaszlifował byś wiertło do metalu coś na kształt wiertła do drewna to wtedy można wiercić blachy "bez mocowania" (oczywiście nie jest to zalecana metoda pracy, bo wiertło może pociągnąć blachę i narobić szkód, zawsze bezpieczniej jest przykręcić materiał do stolika.)

Awatar użytkownika

Yarec
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2025
Rejestracja: 14 lis 2015, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wiercenie w stali bez chłodziwa

#16

Post napisał: Yarec » 11 cze 2018, 15:12

są wiertła ze spieku azotku tytanu (trój-piórowe)
Ale ja to się na niczym nie znam, czytać też nie bardzo - Art Tech Design


tdx
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 1
Posty: 85
Rejestracja: 11 wrz 2013, 22:32
Lokalizacja: Szczecin

Re: Wiercenie w stali bez chłodziwa

#17

Post napisał: tdx » 11 cze 2018, 20:37

Najtaniej wyjdzie mu kupić HSS lub kobaltowe i:
- jeśli mała średnica (do około 5mm) to wiercić na małych prędkościach (około 300 obr/min).
- jeśli większe np.: 10 to najpierw małym a później większym.

Ja do 10 mm daje spokojnie radę w ten sposób nawet daję radę w dwuteowniku wiercić.
Jeśli by chciał szybsze prędkości albo bardziej "wieczne" wiertła do wiertarki stołowej to polecam na Allegro wiertła z wlutowanym węglikiem spiekanym.
Za zestaw od 3 mm do 13 mm ze skokiem co 0,5 mm kupiłem taki zestaw za niecałe 100 zł i jestem bardzo zadowolony.
Użytkownik ma jeszcze wiertła Kobaltowe, ale nie wypowiem się ponieważ ich nie kupiłem.
Jeśli nie możesz zrobić czegoś dokładnie, zrób to regulowane.

Awatar użytkownika

Yarec
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2025
Rejestracja: 14 lis 2015, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wiercenie w stali bez chłodziwa

#18

Post napisał: Yarec » 13 cze 2018, 23:33

Jak "strikeXP" pisze (?) to tak jest !!! a Pan się nie zna na odlewce wałów korbowych typu "Gloptic Tokio"
orion - weź się nie wku... złość ulepszaniu termicznemu szkodzi !!!!!!!!!!!

dzięki za moderację - to nie "folwark.." Orwela.
Ale ja to się na niczym nie znam, czytać też nie bardzo - Art Tech Design

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”