Podłączenie silnika.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 580
- Rejestracja: 07 sty 2009, 18:38
- Lokalizacja: Zgierz
Podłączenie silnika.
Witam kolegów.
Chciałem się poradzić w sprawie podłączenia silnika do sieci.
Kolega kupił malutką obrabiarkę, pochodzącą z rynku holenderskiego.
Już założył wtyczkę i miał podłączać do 3x400V, gdy się przypałętałem do niego - patrzę a na skrzynce jak byk napisane 3x220V. Pewnie za długo by nie pochodziła...
I tu pytanie - czy można to bez szkody dla silnika podłączyć pod 230V z kondensatorem.
Pomijam kwestię przerobienia sterowania, bo to drobiazg.
Moim zdaniem jak najbardziej, ale wolę się upewnić, coby niedźwiedziej przysługi mu po znajomości nie zrobić... Tymczasem inwestycje w falowniki itp odpadają ze względu na brak kasy - optymalnie byłoby obsłużyć to kondensatorem.
Pozdrawiam.
Tomek.
Chciałem się poradzić w sprawie podłączenia silnika do sieci.
Kolega kupił malutką obrabiarkę, pochodzącą z rynku holenderskiego.
Już założył wtyczkę i miał podłączać do 3x400V, gdy się przypałętałem do niego - patrzę a na skrzynce jak byk napisane 3x220V. Pewnie za długo by nie pochodziła...
I tu pytanie - czy można to bez szkody dla silnika podłączyć pod 230V z kondensatorem.
Pomijam kwestię przerobienia sterowania, bo to drobiazg.
Moim zdaniem jak najbardziej, ale wolę się upewnić, coby niedźwiedziej przysługi mu po znajomości nie zrobić... Tymczasem inwestycje w falowniki itp odpadają ze względu na brak kasy - optymalnie byłoby obsłużyć to kondensatorem.
Pozdrawiam.
Tomek.
Tagi:
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1030
- Rejestracja: 19 paź 2010, 18:53
- Lokalizacja: ~ Kraków
A jakie dokładnie ma oznaczenia silnik, przydałoby się zdjęcie tabliczki. Bo 3 x 230V niewiele świadczy o nim. Potrzeba jeszcze znać konfigurację (gwiazda/ trójkąt) dla której jest to 3x230v podane. Pisałem już o tym kiedyś tu na forum. Silnik 3 x230V trójkąt może pracować podłączony do 3x400 po zmianie konfiguracji jego uzwojeń w gwiazdę.
Notomiast jeśli to 3x230V jest dla połączenia w gwiazdę to niestety w naszej sieci nie da się go włączyć.
Notomiast jeśli to 3x230V jest dla połączenia w gwiazdę to niestety w naszej sieci nie da się go włączyć.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 580
- Rejestracja: 07 sty 2009, 18:38
- Lokalizacja: Zgierz
Silnik ma tyko 3 zaciski, więc połączony jest w środku i przystosowany do zasilania 3x230V.pabloid pisze:3x230V jest dla połączenia w gwiazdę to niestety w naszej sieci nie da się go włączyć.
Zdaję sobie sprawę, że zasilony z naszej "siły" długo nie pociągnie...
Nikt się nie upiera żeby to dołączać do instalacji trójfazowej, wręcz lepiej i wygodniej byłoby zasilić z gniazda 230V (raptem 0,55kW) i do silnika zastosować kondensator. Zdaje się ok. 80uF/kW
Kwestia tego, czy silnikowi krzywdy nie zrobimy... Moim zdaniem powinno być ok, ale proszę o potwierdzenie słuszności mojego założenia.
Pozdrawiam.
Tomek.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1395
- Rejestracja: 02 lip 2010, 07:15
- Lokalizacja: Białystok
Nie wiem dokładnie jak chcesz podłączyć ten kondensator, ale kiedyś podłączałem kondensator do silnika trzyfazowego, żeby zasilić go z jednej fazy. 1,1kW. Kondensator oczywiście dobrany itd. Kręcił się. Ale ręką go dało się zatrzymać taki był słaby.
Kondensator trochę kosztuje, a jak musisz kupić trzy to lepiej kup od razu silnik przystosowany do naszej sieci. Taki 0,55kW. Dużo kosztować nie będzie.
Kondensator trochę kosztuje, a jak musisz kupić trzy to lepiej kup od razu silnik przystosowany do naszej sieci. Taki 0,55kW. Dużo kosztować nie będzie.
Betonowo-aluminiowy ploterek
http://www.cnc.info.pl/topics60/nowy-pr ... t45271.htm
http://www.cnc.info.pl/topics60/nowy-pr ... t45271.htm
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1030
- Rejestracja: 19 paź 2010, 18:53
- Lokalizacja: ~ Kraków
Rozwiązaniem jest falownik, lub jeśli nie potrzeba regulacji obrotów to tak jak kolega wyżej proponuje zmiana silnika- to rozwiązanie może być najtańsze. Nie przekreślam kondensatora, ale czuję problemy, bo silnik trójfazowy z kondensatorem będzie pracował z mocno zmniejszoną mocą, co niestety może doprowadzić do jego zatrzymywania pod obciążeniem, a na dodatek silnik w takim ukłądzie ma mały moment rozruchowy i może w maszynie w ogóle nie zastartować....Ponadto kondensator jeśli nie ma danych od producenta trzeba dobrać doświadczalnie, a zatem trzeba dysponować różnymi kondensatorami do eksperymentów. Dobiera się mierząc prądy w uzwojeniach, powinny mniej więcej równe. Na pierwszy strzał są jakieś tam doświadczalne wzory typu: C [uf]= 60-70 P[kW]
Mimo wszystko ja prosiłbym o zdjęcie tabliczki znamionowej silnika jeśli to możliwe.
Mimo wszystko ja prosiłbym o zdjęcie tabliczki znamionowej silnika jeśli to możliwe.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1316
- Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
- Lokalizacja: Chodzież
To znaczy jak koledzy chcieli ten silnik 3F zasilić z jednej fazy ?
1 fazę na wprost
2 fazę przez kondensator pomiędzy 1 a 2
3 fazę dalej przez kolejny kondensator ? ale włączony jak ?
Takie przesuwanie faz to pomyłka jak sądzę.
Silnik 3f pracuje na napięciach międzyfazowych przesuniętych wzlędem siebie.
Silnik 3 x 230 to, obojętnie jakby nie był połączony w środku, należy zasilić z falownika zasilanego z jednej fazy.
Lub z 3 fazowego jak ma możliwości regulacji napięcia wyjścia i ktoś go dobrze zna aby tak ustawić parametry ale jest drogi.
Silnik 1 fazowy może nie wchodzić w grę jeśli maszyna zmienia kierunek nie na skrzyni.
pozdrawiam
1 fazę na wprost
2 fazę przez kondensator pomiędzy 1 a 2
3 fazę dalej przez kolejny kondensator ? ale włączony jak ?
Takie przesuwanie faz to pomyłka jak sądzę.
Silnik 3f pracuje na napięciach międzyfazowych przesuniętych wzlędem siebie.
Silnik 3 x 230 to, obojętnie jakby nie był połączony w środku, należy zasilić z falownika zasilanego z jednej fazy.
Lub z 3 fazowego jak ma możliwości regulacji napięcia wyjścia i ktoś go dobrze zna aby tak ustawić parametry ale jest drogi.
Silnik 1 fazowy może nie wchodzić w grę jeśli maszyna zmienia kierunek nie na skrzyni.
pozdrawiam
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 11925
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
dwa kondensatory i jedna faza do silnika 3f, to już byłby Nobel..piromarek pisze:To znaczy jak koledzy chcieli ten silnik 3F zasilić z jednej fazy ?
1 fazę na wprost
2 fazę przez kondensator pomiędzy 1 a 2
3 fazę dalej przez kolejny kondensator ? ale włączony jak ?

pabloid pisze:Rozwiązaniem jest falownik, lub jeśli nie potrzeba regulacji obrotów to tak jak kolega wyżej proponuje zmiana silnika- to rozwiązanie może być najtańsze.
pozdrawiam,
Roman
Roman
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 580
- Rejestracja: 07 sty 2009, 18:38
- Lokalizacja: Zgierz
Ale się kolega uparł na to zdjęciepabloid pisze:Mimo wszystko ja prosiłbym o zdjęcie tabliczki znamionowej


Inwestycja w falownik , jak pisałem, odpada. Wymiana silnika też kłopotliwa ze względu na nietypowy kształt. No cóż... konkretnego potwierdzenia nie ma, więc puścimy to na próbę z kondensatorem. Dla mnie to wygląda tak jak byśmy połączyli sinik przełączony w trójkąt do sieci jednofazowej ( z kondensatorem). Może teraz się tego nie praktykuje, ale wydaje mi się, że kiedyś było to dość powszechnie stosowane, choć silnik mógł nie uzyskać mocy znamionowej.
Pozdrawiam.
Tomek.
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 885
- Rejestracja: 02 maja 2007, 20:55
- Lokalizacja: inąd
będzie się również bardziej grzał... w.g. mnie jeżeli coś robić to raz a dobrze, jeżeli silnik jest na tyle mały, że można go "naprawić" kondensatorem to używany falownik zapewne też nie będzie dużo kosztował, a problemów to sobie można narobić jak sie silnik spali, jak ktoś jest biedny to nie stać go na oszczędzanie
Choć nie jestem detektywem, zawsze znajdę budkę z piwem!