Zagadka: Napędy helikalne: Dlaczego taki kąt???

Dyskusje na temat przesuwu liniowego stosowanego w maszynach

Autor tematu
cnc3d
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 13
Posty: 635
Rejestracja: 29 mar 2008, 16:48
Lokalizacja: laski

#41

Post napisał: cnc3d » 09 wrz 2010, 21:50

Zostanie załatwione zgodnie z życzeniem.



Tagi:

Awatar użytkownika

KAJOS
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1301
Rejestracja: 10 gru 2006, 00:22
Lokalizacja: NISKO

#42

Post napisał: KAJOS » 10 wrz 2010, 06:22

A nagrody pocieszenia ?? :)
Żeby coś wynaleźć wystarczy odrobina wyobraźni i sterta złomu.

Obrazek

Awatar użytkownika

pitsa
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4463
Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
Lokalizacja: PL,OP

#43

Post napisał: pitsa » 10 wrz 2010, 08:03

KAJOS pisze:A nagrody pocieszenia ?? :)
Wizyta w firmie i możliwość zadania 3 trudnych pytań na temat maszyn w firmie. :-)


qqaz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2347
Rejestracja: 28 sty 2007, 16:12
Lokalizacja: Łódź

#44

Post napisał: qqaz » 10 wrz 2010, 16:17

Chyba coś nie doczytałem....
ale koledzy liczyli jakoś..., coś..., wychodząc z podanego przez kol cnc3d wartości kąta na listwach. I otrzymywali wyniki . Poprawne wyniki.
Co w przekładniach zębatych można wyliczyć w oparciu o jeden parametr???
Jakoś nie wiem.
Prośba!
Kol cnc3d dokształci mnie bo za nic nie kumam co z tym kątem. Poważnie. Zwyczajnie chciałbym wiedzieć, tym bardziej że dotychczas w całości popierałem uwagi kolegi w innych wątkach wię nie podejrzewam tu banialuków tylko swoją niewiedzę.
??? :sad:


Autor tematu
cnc3d
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 13
Posty: 635
Rejestracja: 29 mar 2008, 16:48
Lokalizacja: laski

#45

Post napisał: cnc3d » 10 wrz 2010, 16:44

Wieczorem dokładnie wytłumaczę.

Jeśli użyjemy do napędu naszej maszyny śruby kulowej, to w większości przypadków z jej przełożeniem sprawa jest dość prosta. Mamy skok 2.5, 5, 10, 20, itp mm/obrót. Dość łatwo to zaimplementować.

Jaki jest natomiast skok na jeden obrót przy napędzie na listwie zębatej?
Odległość pomiędzy zębami razy ilość zębów.
Zębatki i zębniki najczęściej wykonywane są w modułach wyliczanych z liczby PI, czyli moduł 1 oznacza odległość między zębami 3.1415926535897932384626433832795... mm więc trochę trudno operować taką przekładnią.
Sprawę rozwiązano w bardzo pomysłowy sposób.

Wiadomo, że ze względu na płynność pracy napędu lepiej jest zastosować zębniki o helikalnym zarysie zębów, przy czym kąt heliksy w dość dużym zakresie nie wpływa znacząco na jakość przekładni więc tą pewnego rodzaju dowolność wykorzystano do doprowadzenia liczby PI do wartości całkowitej (patrząc oczywiście pod pewnym kątem).
Listwa zębata o module 1 ma odległość między zębami PI mm, ale liczone prostopadle do osi zęba, więc odledłość pomiędzy zębami patrząc na boczną powierzchnie zębatki wyniesie: PI/cos(19.5283333°(19° 31’42’’ )) = ~3.14/~0.9424763=3.3333333, więc dla np. 30 zębów skok na 1 obrót zębnika wyniesie równe 100mm


Jak koledzy by chcieli więcej zagadek, to może znów coś wymyślę.


krank1
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 141
Rejestracja: 30 cze 2006, 23:37
Lokalizacja: Piątek
Kontakt:

#46

Post napisał: krank1 » 11 wrz 2010, 12:47

Pytanie troszkę za mało sprecyzowane, no ale cóż na tym polegają zagadki :)

Ten kąt o którym kolega pisał jest słuszny tylko dla modułu 1 gdzie koło zębate ma liczbę zębów, która jest wielokrotnością liczby 3. Nie wiem jakie są standardy w tego typu napędach ale przy innym module i dowolnej liczbie zębów kąt pochylenia wyjdzie zupełnie inny i będzie to listwa zębata wraz z kołem o całkowitej liczbie mm/obr :)


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 7735
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#47

Post napisał: pukury » 11 wrz 2010, 13:25

witam.
e - nie - dla modułu 2 również wyjdzie " okrągła " liczba .
w końcu każdy moduł ( w tym rozumieniu ) jest związany z liczbą " pi " ( wstrętną i piękną zarazem ) .
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares


krank1
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 141
Rejestracja: 30 cze 2006, 23:37
Lokalizacja: Piątek
Kontakt:

#48

Post napisał: krank1 » 11 wrz 2010, 14:02

Teraz ja źle sprecyzowałem :) Ogólnie chodziło mi o to że ten kąt jest funkcją modułu i liczby zębów na kole zębatym. Bo dla bardziej obciążonego układu napędowego z warunku na ścinanie i zginanie zęba może wyjść moduł który zaokrąglając do znormalizowanego ustalę na 1,75 i wówczas aby zachować 100 mm/obr

100 = pi*D, gdzie D=m*z

zatem 100=pi*m*z

z tego:

z= 100/(pi*m)

z= 18,19

liczba zębów musi być całkowita zatem zazębienie musi być nachylone pod takim kątem aby warunek o którym pisał cnc3D zachować. I kat ten zgodnie z pytaniem nie musi wynosić wcale 19° 31’42’’.

Mnie ta zagadka średnio interesowała dopóki nie ujrzałem rozwiązania i sam bez szperania w jakiejś literaturze nie wpadłbym na to tak z marszu :)


Być może producenci ustalili sobie ten kąt na 19° 31’42’’ ale nie musi on taki być :)


Autor tematu
cnc3d
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 13
Posty: 635
Rejestracja: 29 mar 2008, 16:48
Lokalizacja: laski

#49

Post napisał: cnc3d » 11 wrz 2010, 14:28

Firma Kimla stosuję między innymi moduł 2 i zębnik Z21 i wychodzi 140mm/obrót.

Kąt 19° 31’42’’ daje zarówno całkowity podział jak i rozsądne ze względu na działanie przekładni pochylenie zęba, oczywiście przy innym kącie też jakoś trafimy, ale kąt musiałby być znacznie większy, co by było nie do zaakceptowania jeśli chodzi o działanie przekładni. Ja osobiście nie spotkałem się z innym, co nie oznacza że go nie ma.

Można oczywiście doprowadzać do pełnego podziału stosując tzw. moduł metryczny, który za podstawę ma nie liczbę PI tylko 1mm, jednak wtedy zęby mamy proste a narzędzia do ich produkcji są bardzo nietypowe.


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 7735
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#50

Post napisał: pukury » 11 wrz 2010, 14:39

witam.
jeżeli kąt byłby znacznie większy to listwa była by odpychana w bok .
listwa musiała by być podwójna - taka daszkowa .
są zresztą i takie koła zębate - niweluje się w ten sposób to zjawisko .
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Prowadnice - Technika Przesuwu Liniowego”