Zagadka: Napędy helikalne: Dlaczego taki kąt???
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 2347
- Rejestracja: 28 sty 2007, 16:12
- Lokalizacja: Łódź
Chyba coś nie doczytałem....
ale koledzy liczyli jakoś..., coś..., wychodząc z podanego przez kol cnc3d wartości kąta na listwach. I otrzymywali wyniki . Poprawne wyniki.
Co w przekładniach zębatych można wyliczyć w oparciu o jeden parametr???
Jakoś nie wiem.
Prośba!
Kol cnc3d dokształci mnie bo za nic nie kumam co z tym kątem. Poważnie. Zwyczajnie chciałbym wiedzieć, tym bardziej że dotychczas w całości popierałem uwagi kolegi w innych wątkach wię nie podejrzewam tu banialuków tylko swoją niewiedzę.
???
ale koledzy liczyli jakoś..., coś..., wychodząc z podanego przez kol cnc3d wartości kąta na listwach. I otrzymywali wyniki . Poprawne wyniki.
Co w przekładniach zębatych można wyliczyć w oparciu o jeden parametr???
Jakoś nie wiem.
Prośba!
Kol cnc3d dokształci mnie bo za nic nie kumam co z tym kątem. Poważnie. Zwyczajnie chciałbym wiedzieć, tym bardziej że dotychczas w całości popierałem uwagi kolegi w innych wątkach wię nie podejrzewam tu banialuków tylko swoją niewiedzę.
???

-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 13
- Posty: 635
- Rejestracja: 29 mar 2008, 16:48
- Lokalizacja: laski
Wieczorem dokładnie wytłumaczę.
Jeśli użyjemy do napędu naszej maszyny śruby kulowej, to w większości przypadków z jej przełożeniem sprawa jest dość prosta. Mamy skok 2.5, 5, 10, 20, itp mm/obrót. Dość łatwo to zaimplementować.
Jaki jest natomiast skok na jeden obrót przy napędzie na listwie zębatej?
Odległość pomiędzy zębami razy ilość zębów.
Zębatki i zębniki najczęściej wykonywane są w modułach wyliczanych z liczby PI, czyli moduł 1 oznacza odległość między zębami 3.1415926535897932384626433832795... mm więc trochę trudno operować taką przekładnią.
Sprawę rozwiązano w bardzo pomysłowy sposób.
Wiadomo, że ze względu na płynność pracy napędu lepiej jest zastosować zębniki o helikalnym zarysie zębów, przy czym kąt heliksy w dość dużym zakresie nie wpływa znacząco na jakość przekładni więc tą pewnego rodzaju dowolność wykorzystano do doprowadzenia liczby PI do wartości całkowitej (patrząc oczywiście pod pewnym kątem).
Listwa zębata o module 1 ma odległość między zębami PI mm, ale liczone prostopadle do osi zęba, więc odledłość pomiędzy zębami patrząc na boczną powierzchnie zębatki wyniesie: PI/cos(19.5283333°(19° 31’42’’ )) = ~3.14/~0.9424763=3.3333333, więc dla np. 30 zębów skok na 1 obrót zębnika wyniesie równe 100mm
Jak koledzy by chcieli więcej zagadek, to może znów coś wymyślę.
Jeśli użyjemy do napędu naszej maszyny śruby kulowej, to w większości przypadków z jej przełożeniem sprawa jest dość prosta. Mamy skok 2.5, 5, 10, 20, itp mm/obrót. Dość łatwo to zaimplementować.
Jaki jest natomiast skok na jeden obrót przy napędzie na listwie zębatej?
Odległość pomiędzy zębami razy ilość zębów.
Zębatki i zębniki najczęściej wykonywane są w modułach wyliczanych z liczby PI, czyli moduł 1 oznacza odległość między zębami 3.1415926535897932384626433832795... mm więc trochę trudno operować taką przekładnią.
Sprawę rozwiązano w bardzo pomysłowy sposób.
Wiadomo, że ze względu na płynność pracy napędu lepiej jest zastosować zębniki o helikalnym zarysie zębów, przy czym kąt heliksy w dość dużym zakresie nie wpływa znacząco na jakość przekładni więc tą pewnego rodzaju dowolność wykorzystano do doprowadzenia liczby PI do wartości całkowitej (patrząc oczywiście pod pewnym kątem).
Listwa zębata o module 1 ma odległość między zębami PI mm, ale liczone prostopadle do osi zęba, więc odledłość pomiędzy zębami patrząc na boczną powierzchnie zębatki wyniesie: PI/cos(19.5283333°(19° 31’42’’ )) = ~3.14/~0.9424763=3.3333333, więc dla np. 30 zębów skok na 1 obrót zębnika wyniesie równe 100mm
Jak koledzy by chcieli więcej zagadek, to może znów coś wymyślę.
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 141
- Rejestracja: 30 cze 2006, 23:37
- Lokalizacja: Piątek
- Kontakt:
Pytanie troszkę za mało sprecyzowane, no ale cóż na tym polegają zagadki 
Ten kąt o którym kolega pisał jest słuszny tylko dla modułu 1 gdzie koło zębate ma liczbę zębów, która jest wielokrotnością liczby 3. Nie wiem jakie są standardy w tego typu napędach ale przy innym module i dowolnej liczbie zębów kąt pochylenia wyjdzie zupełnie inny i będzie to listwa zębata wraz z kołem o całkowitej liczbie mm/obr

Ten kąt o którym kolega pisał jest słuszny tylko dla modułu 1 gdzie koło zębate ma liczbę zębów, która jest wielokrotnością liczby 3. Nie wiem jakie są standardy w tego typu napędach ale przy innym module i dowolnej liczbie zębów kąt pochylenia wyjdzie zupełnie inny i będzie to listwa zębata wraz z kołem o całkowitej liczbie mm/obr

-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 141
- Rejestracja: 30 cze 2006, 23:37
- Lokalizacja: Piątek
- Kontakt:
Teraz ja źle sprecyzowałem
Ogólnie chodziło mi o to że ten kąt jest funkcją modułu i liczby zębów na kole zębatym. Bo dla bardziej obciążonego układu napędowego z warunku na ścinanie i zginanie zęba może wyjść moduł który zaokrąglając do znormalizowanego ustalę na 1,75 i wówczas aby zachować 100 mm/obr
100 = pi*D, gdzie D=m*z
zatem 100=pi*m*z
z tego:
z= 100/(pi*m)
z= 18,19
liczba zębów musi być całkowita zatem zazębienie musi być nachylone pod takim kątem aby warunek o którym pisał cnc3D zachować. I kat ten zgodnie z pytaniem nie musi wynosić wcale 19° 31’42’’.
Mnie ta zagadka średnio interesowała dopóki nie ujrzałem rozwiązania i sam bez szperania w jakiejś literaturze nie wpadłbym na to tak z marszu
Być może producenci ustalili sobie ten kąt na 19° 31’42’’ ale nie musi on taki być

100 = pi*D, gdzie D=m*z
zatem 100=pi*m*z
z tego:
z= 100/(pi*m)
z= 18,19
liczba zębów musi być całkowita zatem zazębienie musi być nachylone pod takim kątem aby warunek o którym pisał cnc3D zachować. I kat ten zgodnie z pytaniem nie musi wynosić wcale 19° 31’42’’.
Mnie ta zagadka średnio interesowała dopóki nie ujrzałem rozwiązania i sam bez szperania w jakiejś literaturze nie wpadłbym na to tak z marszu

Być może producenci ustalili sobie ten kąt na 19° 31’42’’ ale nie musi on taki być

-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 13
- Posty: 635
- Rejestracja: 29 mar 2008, 16:48
- Lokalizacja: laski
Firma Kimla stosuję między innymi moduł 2 i zębnik Z21 i wychodzi 140mm/obrót.
Kąt 19° 31’42’’ daje zarówno całkowity podział jak i rozsądne ze względu na działanie przekładni pochylenie zęba, oczywiście przy innym kącie też jakoś trafimy, ale kąt musiałby być znacznie większy, co by było nie do zaakceptowania jeśli chodzi o działanie przekładni. Ja osobiście nie spotkałem się z innym, co nie oznacza że go nie ma.
Można oczywiście doprowadzać do pełnego podziału stosując tzw. moduł metryczny, który za podstawę ma nie liczbę PI tylko 1mm, jednak wtedy zęby mamy proste a narzędzia do ich produkcji są bardzo nietypowe.
Kąt 19° 31’42’’ daje zarówno całkowity podział jak i rozsądne ze względu na działanie przekładni pochylenie zęba, oczywiście przy innym kącie też jakoś trafimy, ale kąt musiałby być znacznie większy, co by było nie do zaakceptowania jeśli chodzi o działanie przekładni. Ja osobiście nie spotkałem się z innym, co nie oznacza że go nie ma.
Można oczywiście doprowadzać do pełnego podziału stosując tzw. moduł metryczny, który za podstawę ma nie liczbę PI tylko 1mm, jednak wtedy zęby mamy proste a narzędzia do ich produkcji są bardzo nietypowe.