Duża brama, redukcja drgań i przekaszania.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 2083
- Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
- Lokalizacja: Warszawa / Lublin
@ezbig: A jaki tam jest pas? Z jakim kordem? Ja mam pewne doświadczenie z pasem neoprenowym z kordem (chyba) szklanym (na pewno nie stalowym) i jakoś problemu "obierania" nie zauważyłem - nie ma też mowy o rozciągnięciu liczonym w milimetrach, a pas jest raczej cienki (HTD 3M 15mm) i długi (1.5m).
Uzupełnienie: ważny jest też wał. Zakładając, że mamy pełny wał stalowy, przekoszenie będzie według wzoru:
x = F * R^2 * L / (pi*d^4/32 * 75GPa)
gdzie: x - przekoszenie
F - siła
R - promień koła pasowego
L - rozstaw kół na wale
d - średnica wału
Można sobie popodstawiać (L wszędzie przyjąłem 1.5m):
d = 10mm; R = 30mm; F = 100N -> x = 1.83mm - pasek nie ma znaczenia, skręcenie wału dominuje
d = 20mm; R = 30mm; F = 100N -> x = 0.11mm - tutaj zaczyna się liczyć pasek
dla d = 30mm już mamy 2 setki, czyli można się zacząć bawić w listwę zębatą.
Uzupełnienie: ważny jest też wał. Zakładając, że mamy pełny wał stalowy, przekoszenie będzie według wzoru:
x = F * R^2 * L / (pi*d^4/32 * 75GPa)
gdzie: x - przekoszenie
F - siła
R - promień koła pasowego
L - rozstaw kół na wale
d - średnica wału
Można sobie popodstawiać (L wszędzie przyjąłem 1.5m):
d = 10mm; R = 30mm; F = 100N -> x = 1.83mm - pasek nie ma znaczenia, skręcenie wału dominuje
d = 20mm; R = 30mm; F = 100N -> x = 0.11mm - tutaj zaczyna się liczyć pasek
dla d = 30mm już mamy 2 setki, czyli można się zacząć bawić w listwę zębatą.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 2103
- Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
- Lokalizacja: mazowieckie
Pas AT5 25mm szerokości z kordem stalowym. Sam pierwszy raz spotkałem się z takim zjawiskiem. Mocowanie żadna samoróbka. W zasadzie cały zespół napędowy był fabryczny. Długość pasa ok 4m. Wałek sprzęgający pasy fi30. Wcześniej to było dosyć lekko napięte, bo nawet pomiary przy frezowaniu nie zgadzały się z podziałką. Dopiero po solidnym napięciu jest ok, ale pas się rozciąga jak się pociągnie za bramę i są to milimetry, a nie setki.ursus_arctos pisze:@ezbig: A jaki tam jest pas? Z jakim kordem? Ja mam pewne doświadczenie z pasem neoprenowym z kordem (chyba) szklanym (na pewno nie stalowym) i jakoś problemu "obierania" nie zauważyłem - nie ma też mowy o rozciągnięciu liczonym w milimetrach, a pas jest raczej cienki (HTD 3M 15mm) i długi (1.5m).
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 8
- Posty: 118
- Rejestracja: 20 sty 2013, 19:16
- Lokalizacja: Mielec
Brama jest na tyle sztywna że tu nie chodzi o jakies przekaszanie szczególne, tylko o taką jakby skokowa pracę. Rozumiem, że Ezbig sugerujesz że to nic nie da?
Dzisiaj zrobiłem Male SPA osi Y. M.in.w końcu założyłem kalamitki do łożysk. Dostałem je razem z maszyną ale nie były zamontowane. Przy tej okazji zacząłem bawić sie trochę ustawieniami silnika i zauważyłem że wbrew temu co myślałem brama pracuje gladko z odpiętą śruba. Zdemontowałem po kolei wszystkie łożyska przeczyściłem i nasmarowalem i jest lepiej.
Najgorsze co zaobserwowałem to wyczuwalny luz na nakrętce kulowej. Czy jest możliwe że drgania podczas pracy biorą się z tego? Testując różne posuwy zauważyłem że w pewnych przedziałach się nasilają.
Śruba ma 5mm skoku i jest bezpośrednio, sprzęgłem połączona z silnikiem.
Dzisiaj zrobiłem Male SPA osi Y. M.in.w końcu założyłem kalamitki do łożysk. Dostałem je razem z maszyną ale nie były zamontowane. Przy tej okazji zacząłem bawić sie trochę ustawieniami silnika i zauważyłem że wbrew temu co myślałem brama pracuje gladko z odpiętą śruba. Zdemontowałem po kolei wszystkie łożyska przeczyściłem i nasmarowalem i jest lepiej.
Najgorsze co zaobserwowałem to wyczuwalny luz na nakrętce kulowej. Czy jest możliwe że drgania podczas pracy biorą się z tego? Testując różne posuwy zauważyłem że w pewnych przedziałach się nasilają.
Śruba ma 5mm skoku i jest bezpośrednio, sprzęgłem połączona z silnikiem.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 2103
- Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
- Lokalizacja: mazowieckie
Laki_88 pisze:Brama jest na tyle sztywna że tu nie chodzi o jakies przekaszanie szczególne, tylko o taką jakby skokowa pracę. Rozumiem, że Ezbig sugerujesz że to nic nie da?
Ja tylko opisuje swoje obserwacje pracy pasów w tak dużej maszynie. Osobiście robiłem mechanizmy o polu roboczym max 500mm i tam mi pasy sprawdzały się doskonale. Jest duża różnica 1 a 4 m pasa.
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 295
- Rejestracja: 25 kwie 2012, 15:58
- Lokalizacja: ok. Rybnika
Luz osiowy czy promieniowy?Laki_88 pisze:
Najgorsze co zaobserwowałem to wyczuwalny luz na nakrętce kulowej. Czy jest możliwe że drgania podczas pracy biorą się z tego? Testując różne posuwy zauważyłem że w pewnych przedziałach się nasilają.
Promieniowy raczej nie ma wpływu na drgania natomiast osiowy ma i to znaczny. Pewnie przy pewnych prędkościach dzięki temu luzowi rama wpada w rezonans.
Niestety jeśli nakrętka jest zużyta to w praktyce trzeba będzie i nakrętkę i śrubę wymienić.
Pozdrawiam
Tomasz
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 8
- Posty: 118
- Rejestracja: 20 sty 2013, 19:16
- Lokalizacja: Mielec
Raczej promieniowy, ale to głównie luz promieniowy mnie przeraził i nie zwróciłem większej uwagi na osiowy. (małe doświadczenie) Będzie trzeba zaobserwować.Tomasz_K pisze: Luz osiowy czy promieniowy?
Promieniowy raczej nie ma wpływu na drgania natomiast osiowy ma i to znaczny. Pewnie przy pewnych prędkościach dzięki temu luzowi rama wpada w rezonans.
Niestety jeśli nakrętka jest zużyta to w praktyce trzeba będzie i nakrętkę i śrubę wymienić.
Pozdrawiam
Tomasz
[ Dodano: 2015-09-29, 04:50 ]
No skok jaki jest taki jest, tak kupiłem. Średnica niestety tylko 25mm. Jeśli chodzi o napięcie to podejrzewam, że brak. Cała śruba dość znacznie ugina się pod ciężarem nakrętki z mocowaniem.mac_kris pisze:jakiej średnicy jest ta śruba, długość całkowita to 2.5 m ? ten skok śruby to spokojnie mógłby być większy stąd prędkość posuwu jest ograniczona, do tego istotna sprawa jest w napięciu wstępnym tej śruby na takiej długości, czy jest odpowiednie ?
[ Dodano: 2015-09-29, 05:06 ]
Moja druga maszynka którą z kolei sam stworzyłem, lata właśnie od jakiegoś czasu na paskach (wcześniej były trapezówki). Jest dużo mniejsza, więc tak jak mówisz się to sprawdza. Z tym że dla zmniejszenia efektu o którym spominasz zrobiłem to sposobem nr.3 z obrazka. Z dodatkowym przyklejonym do profila paskiem na zakładkę.ezbig pisze:Ja tylko opisuje swoje obserwacje pracy pasów w tak dużej maszynie. Osobiście robiłem mechanizmy o polu roboczym max 500mm i tam mi pasy sprawdzały się doskonale. Jest duża różnica 1 a 4 m pasa.
- Załączniki
-
- powergrip_ll_dibu.jpg (15.32 KiB) Przejrzano 552 razy
-
- Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 12
- Rejestracja: 17 lip 2014, 10:13
- Lokalizacja: podkarpacie
Z tego co zauważyłem na zdjęciu oraz z tego co mówisz, mogę wywnioskować że dużo by pomogły odpowiednie bloki łożyskujące prawidłowo zamocowane do konstrukcji oraz późniejsze naciągnięcie tej śruby. Śruba ta musi się obracać bez większego oporu (tak aby można było kręcić palcami). Dla śrub kulowych w katalogach przewidziana jest odpowiednia tabela uwzględniająca stosunek długości do średnicy oraz określa obroty maksymalne. Dla takiej długości średnica śruby powinna być większa. Wracając do bramy to tendencja do przekszania jest silnie uzależniona od sztywności całej konstrukcji, u mnie mimo jednej śruby to zjawisko praktycznie nie istnieje. Tak więc warto zwrócić uwagę na to co najbardziej się odkształca i na tym się skupić, bo widzę że sam posuw realizowany jest przy pomocy prowadnic liniowych które zapewniają dużą stabilność pracy.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 8
- Posty: 118
- Rejestracja: 20 sty 2013, 19:16
- Lokalizacja: Mielec
Tak, wózki i prowadnicę wydają się być w dobrej kondycji. Oprócz tego że były zaniedbane. Musze jeszcze dorobić jakieś elastyczne osłony nad prowadnicami w Y. Tak żeby cały syf nie lądował na nich.
Więc same drgania są najprawdopodobniej spowodowane pracą śruby. Wymiana na grubszą póki co odpada. Naciągnięcie wydaje sie rozsądnym posunięciem na początek. Tylko jak?
Jak to w praktyce wygląda? Śruba zamontowana jest na blokach łożyskujących tak jak X, co widać na zdjęciu.
Więc same drgania są najprawdopodobniej spowodowane pracą śruby. Wymiana na grubszą póki co odpada. Naciągnięcie wydaje sie rozsądnym posunięciem na początek. Tylko jak?
Jak to w praktyce wygląda? Śruba zamontowana jest na blokach łożyskujących tak jak X, co widać na zdjęciu.