TSB 16 - brak smarowania (pompa oleju)
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 9
- Posty: 11923
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
Myślę, że niewiele to zmieni z dwóch powodów.
Nie zmieni to pojemności skokowej pompy, a jedynie pojemność całej komory sprężania (motoryzacyjnie to ujmując), więc ilość "zaciągniętego" i "wypychanego" oleju się nie zmieni, bo zlikwidujesz tylko "martwą strefę" z której olej i tak nie jest "wypychany".
Poza tym olej nie jest ściśliwy i nie spręża się w tej martwej strefie, co w przypadku powietrza miałoby jakiś (choć niewielki) wpływ na ciśnienie wyjściowe.
Teoretycznie powietrze tam uwięzione buforowało by wzrost ciśnienia oleju podczas suwu tłoczenia (podobnie jak naczynko wzbiorcze kompensuje ciśnienie wytworzone w instalacji przez przyrost objętości wody pod wpływem wzrostu temperatury w instalacji C.O.), ale jako, że ten typ pompki ma właściwości "samozasysania" czynnika, to po kilku cyklach powietrze zostaje usuniete do obiegu i nie odgrywa tu żadnej roli.
W tej sytuacji przy nieściśliwości oleju zwiększyć ciśnienie można tylko poprzez zwiększenie pojemności skokowej pompy czyli skoku tłoka, lub zmniejszenia przekroju przewodów instalacji odbiorczej (co raczej nie wchodzi w grę)
Nie zmieni to pojemności skokowej pompy, a jedynie pojemność całej komory sprężania (motoryzacyjnie to ujmując), więc ilość "zaciągniętego" i "wypychanego" oleju się nie zmieni, bo zlikwidujesz tylko "martwą strefę" z której olej i tak nie jest "wypychany".
Poza tym olej nie jest ściśliwy i nie spręża się w tej martwej strefie, co w przypadku powietrza miałoby jakiś (choć niewielki) wpływ na ciśnienie wyjściowe.
Teoretycznie powietrze tam uwięzione buforowało by wzrost ciśnienia oleju podczas suwu tłoczenia (podobnie jak naczynko wzbiorcze kompensuje ciśnienie wytworzone w instalacji przez przyrost objętości wody pod wpływem wzrostu temperatury w instalacji C.O.), ale jako, że ten typ pompki ma właściwości "samozasysania" czynnika, to po kilku cyklach powietrze zostaje usuniete do obiegu i nie odgrywa tu żadnej roli.
W tej sytuacji przy nieściśliwości oleju zwiększyć ciśnienie można tylko poprzez zwiększenie pojemności skokowej pompy czyli skoku tłoka, lub zmniejszenia przekroju przewodów instalacji odbiorczej (co raczej nie wchodzi w grę)
pozdrawiam,
Roman
Roman
Tagi:
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 23
- Rejestracja: 26 sty 2012, 10:04
- Lokalizacja: Polska
Dziękuję Roman...
Widzę tylko dwa rozwiązania tej sytuacji:
1 - dorobić nową krzywkę ale rozbiórka dosyć pracochłonna i kłopotliwa,
2 - dorobić nowe dłuższe tłoczysko mniej pracy z rozbiórką ale też i może się okazać, że nowy tłok nie będzie za dobrze wykonany (ten oryginalny jest hartowany i chyba szlifowany).
Co radzicie od czego zacząć?
Widzę tylko dwa rozwiązania tej sytuacji:
1 - dorobić nową krzywkę ale rozbiórka dosyć pracochłonna i kłopotliwa,
2 - dorobić nowe dłuższe tłoczysko mniej pracy z rozbiórką ale też i może się okazać, że nowy tłok nie będzie za dobrze wykonany (ten oryginalny jest hartowany i chyba szlifowany).
Co radzicie od czego zacząć?
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 9
- Posty: 11923
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
Myślę, że to pierwsze. Chyba, że pomiędzy tłokiem a nakrętką w której się porusza są już takie luzy (czy też "jajcowatość" otworu nakrętki), że trze ba by roztoczyć i rozwiertaczkiem pociągnąć otwór nakrętki, dorobić do tego nowy tłok z nową dokładnie pasującą średnicą.
Wtedy dorabianie krzywki mija się z celem..
Wtedy dorabianie krzywki mija się z celem..
pozdrawiam,
Roman
Roman
-
- Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 37
- Rejestracja: 05 lut 2008, 22:12
- Lokalizacja: Rzeszów
Kolego jeśli masz możliwość pomierz tę krzywkę (w najwęższym i najszerszym położeniu), sprawdź ten prześwit (jeśli jest). Zaznacz na rysunku poglądowym wyniki z pomiaru.

Zrób dokładniej zdjęcie samego tłoczka i sprawdź tę śrubę

czy początek tej śruby jest stoczony czy to elastyczny "sforzeń" ? Ta śruba jest na docisku strony ssawnej, czy na wylocie pompki ?

Zrób dokładniej zdjęcie samego tłoczka i sprawdź tę śrubę

czy początek tej śruby jest stoczony czy to elastyczny "sforzeń" ? Ta śruba jest na docisku strony ssawnej, czy na wylocie pompki ?
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 23
- Rejestracja: 26 sty 2012, 10:04
- Lokalizacja: Polska
Witam...
Wczoraj zakończyłem walkę z pompą smarowania. Okazało się, że wszystko było sprawne tylko pasek napędu (ten krótki 450mm) zamiast 10mm założony był 8mm. Powodowało to jego ślizganie a momentami nawet zatrzymanie. Teraz smarowanie łożysk wrzeciona następuje poprzez krople oleju tak co 10 sek. 1 kropla. Dodatkowo musiałem przytkać przewód olejowy którym spływał olej na zębatki w skrzynce posuwów. Szybciej spływał niż pompa pompowała.
Dziękuję wszystkim za pomoc i pozdrawiam...
Wczoraj zakończyłem walkę z pompą smarowania. Okazało się, że wszystko było sprawne tylko pasek napędu (ten krótki 450mm) zamiast 10mm założony był 8mm. Powodowało to jego ślizganie a momentami nawet zatrzymanie. Teraz smarowanie łożysk wrzeciona następuje poprzez krople oleju tak co 10 sek. 1 kropla. Dodatkowo musiałem przytkać przewód olejowy którym spływał olej na zębatki w skrzynce posuwów. Szybciej spływał niż pompa pompowała.
Dziękuję wszystkim za pomoc i pozdrawiam...
-
- Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 14
- Rejestracja: 25 sie 2012, 17:16
- Lokalizacja: Kłodzko
Tokarka TSB16. Chcę wymienić olej.
Ile muszę kupić oleju by wymienić cały olej?
Czy hipol będzie właściwym olejem?
Mam DTR-kę od kolegi z forum ale tam w opisie nic na ten temat nie jest napisane.
Jaki ma być poziom oleju? Poziom oleju ma być widać w dolnym okienku czy górnym tam gdzie jest wlew?
Za pomoc z góry dziękuję.
[ Dodano: 2013-01-07, 18:22 ]
Odkręciłem wszystkie śruby,dekiel odskoczył ale nie chce całkowicie się zdjąć. Czy wyciągać obudowę na siłę czy coś jeszcze odkręcić?
Ile muszę kupić oleju by wymienić cały olej?
Czy hipol będzie właściwym olejem?
Mam DTR-kę od kolegi z forum ale tam w opisie nic na ten temat nie jest napisane.
Jaki ma być poziom oleju? Poziom oleju ma być widać w dolnym okienku czy górnym tam gdzie jest wlew?
Za pomoc z góry dziękuję.
[ Dodano: 2013-01-07, 18:22 ]
Mam jeszcze jedno pytanie : jak ściągnąć obudowę by wyczyścić pompę?BYDGOST pisze:Ta pompka tak wygląda:
Odkręciłem wszystkie śruby,dekiel odskoczył ale nie chce całkowicie się zdjąć. Czy wyciągać obudowę na siłę czy coś jeszcze odkręcić?
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 663
- Rejestracja: 01 lut 2011, 00:31
- Lokalizacja: Bolechowice/Kraków
Witam,
pozwolę sobie podpiąć się do tematu.
Co prawda nie mam problemu z układem smarującym tylko go w ogóle nie mam...
Wymyśliłem jak zrobić smarowanie za pomocą pompy zębatej ale prosił bym o ocenę
tego pomysłu. Ponieważ regulację obrotów mam tylko na falowniku ilość pompowanego
oleju byłaby zależna tylko i wyłącznie od obrotów wrzeciona. Nie wiem czy takie coś jest akceptowalne.
We wrzecienniku byłby rozdzielacz i za nim były by dwie rurki które kończyły by się tuż nad łożyskami.

pozwolę sobie podpiąć się do tematu.
Co prawda nie mam problemu z układem smarującym tylko go w ogóle nie mam...
Wymyśliłem jak zrobić smarowanie za pomocą pompy zębatej ale prosił bym o ocenę
tego pomysłu. Ponieważ regulację obrotów mam tylko na falowniku ilość pompowanego
oleju byłaby zależna tylko i wyłącznie od obrotów wrzeciona. Nie wiem czy takie coś jest akceptowalne.
We wrzecienniku byłby rozdzielacz i za nim były by dwie rurki które kończyły by się tuż nad łożyskami.


-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1724
- Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
- Lokalizacja: kujawsko-pomorskie
To, że pompka pompuje olej wolniej na wolnych a prędzej na szybkich obrotach wydaje się całkiem sensownym rozwiązaniem, w końcu silniki w samochodach tak też mają. Należy jednak mieć na wzgledzie to czy na tych najmniejszych obrotach już pompuje czy tylko kręci ośką, bo może nie pompować wcale. Na najwyższych obrotach natomiast czy nie podaje zbyt dużego ciśnienia, bo olej się nie ściśnie jak powietrze i może coś rozdymać, więc wskazany być może regulator który nadmiar odprowadzi do zbiornika. Spotkałem raz w sytuacji awari pompy tego typu smarowanie

i można by się śmiać, ale zawsze to lepsze niż nic.

i można by się śmiać, ale zawsze to lepsze niż nic.
-
- Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 2
- Posty: 5
- Rejestracja: 08 sty 2017, 20:15
- Lokalizacja: Błonie
Witam kolegów.miesiąc temu zakupiłem TSB 16 miała być mało używana prawie nowa a tu zonk pompka nie działała ale poradziłem sobie z nią i jest ok. Ale ktoś namieszał coś na przewodach rozprowadzających olej tzn. We wskaźniku przepływu oleju wystaje rurka miedziana na nią założony jest przezroczysty wężyk który dochodzi do wrzeciennika i tam trójnikiem rozprowadzany jest nad łożyska, druga rurka wychodzi ze wskaźnika oleju do skrzynki posuwów i dochodzi nad ślimak ale nie jest do niczego podłączona we wskaźniku oleju.kilka postów wyżej kolega pisze coś o rynienkach może ktoś wrzucić zdjęcie jak wyglądaja te rurki pod wskaźnikiem oleju.
[ Dodano: 2017-01-24, 21:19 ]
Koledzy znalazłem odpowiedź na moje pytanie w poście TSB16. Takźe dzięki.
[ Dodano: 2017-01-24, 21:19 ]
Koledzy znalazłem odpowiedź na moje pytanie w poście TSB16. Takźe dzięki.
zdzich