TSB 16 - brak smarowania (pompa oleju)

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Grzegorz53
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 385
Rejestracja: 30 gru 2009, 23:21
Lokalizacja: W-wa

#31

Post napisał: Grzegorz53 » 27 sty 2017, 11:35

Może przyda się komuś w przyszłości.
Rurki rozprowadzające olej w skrzynce posuwów TSB 16.
Załączniki
IMG_0479.JPG
IMG_0474.JPG



Tagi:


zdzich6712
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 5
Rejestracja: 08 sty 2017, 20:15
Lokalizacja: Błonie

#32

Post napisał: zdzich6712 » 29 sty 2017, 23:24

Wielkie dzięki kolego za zdjęcia, jestem najbliższy tydzień poza domem ale jak wrócę to zaglądam odrazu do skrzynki bo z tego co kojarzę to u mnie jest tylko ta rurka co idzie nad tą lewą zębate koło ślimaka a na drugim zdięciu widać że jest jeszcze jedna. Jeszcze raz dziękuję jak sprawdzę to dam znać. Pozdro.
zdzich


Grzegorz53
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 385
Rejestracja: 30 gru 2009, 23:21
Lokalizacja: W-wa

#33

Post napisał: Grzegorz53 » 03 mar 2017, 00:35

Witam
Wróciłem do tematu rurek rozprowadzających olej z komory olejowskazu. Sądzę, że to co widać na drugim zdjęciu nie jest zgodne z myślą projektanta tej tokarki. I tak rurka środkowa doprowadza olej z pompy do komory, rurka z prawej strony odprowadza olej z komory na koła zębate skośne przekładni posuwu, rurka z lewej strony odprowadza olej pionowo w dół na wałek ślimaka.
Czy nie powinna ona podawać olej bezpośrednio z góry na ślimak ?
Nie będę namawiał posiadaczy TSB 16 do zdejmowania w tym celu pokrywy skrzynki posuwów, ale wystarczy odkręcić korek wlewu oleju i zaświecić latarką na ślimak. Czy jest rurka kapiąca olejem na ślimak ?


guru79
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 145
Rejestracja: 05 kwie 2012, 07:03
Lokalizacja: Myszków

#34

Post napisał: guru79 » 20 cze 2017, 18:10

No to przypadłość pompki dosięgła i mnie.
Brak smarowania nie jest powodem krzywka która obraca się prawidłowo, wymontowałem pompkę i teraz pytanie czy sprężynki są po obydwóch stronach pompki czy tylko po stronie tej krótszej śrubki?
Guru


Grzegorz53
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 385
Rejestracja: 30 gru 2009, 23:21
Lokalizacja: W-wa

#35

Post napisał: Grzegorz53 » 20 cze 2017, 21:44

Witam
Sprężynka jest tylko na zaworku tłoczącym na dole pompki ,z boku. Jeżeli sprężynka jest za mocno dokręcona to wydajność pompki jest słaba. Po ustawieniu właściwego nacisku sprężynki, warto dorobić podkładkę metalową na wymiar, aby śrubka regulująca nie zmieniła pozycji i była dobrze dociśnięta do korpusu pompki. W oryginale śrubka była zakręcana na hermetyk. Ja zastąpiłem hermetyk 2 podkładkami z płyty uszczelkarskiej (pomiędzy korpusem pompki a podkładką metalową dotoczoną na wymiar ustalający nacisk sprężynki oraz druga uszczelka pomiędzy podkładką metalową a śrubą).
Zawór ssący zamyka kulka grawitacyjnie.

[ Dodano: 2017-06-20, 22:08 ]
Pompka uszczelniona z podkładką regulacyjną :
Załączniki
IMG_0606.JPG


Gallanonim26
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 2
Posty: 15
Rejestracja: 17 wrz 2017, 10:59
Lokalizacja: Ciechanow

#36

Post napisał: Gallanonim26 » 12 paź 2017, 22:01

Ja rozwiazalem ten problem nazywa sie to pompa perystaltyczna lub dozujaca i nie mam juz problemu


Gallanonim26
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 2
Posty: 15
Rejestracja: 17 wrz 2017, 10:59
Lokalizacja: Ciechanow

#37

Post napisał: Gallanonim26 » 24 paź 2017, 21:01

Tak wygląda u mnie smarowanie na pompie perystaltycznej

ObrazekObrazek


bolek80
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 2
Posty: 26
Rejestracja: 10 wrz 2016, 18:00
Lokalizacja: Wrocław

Re: TSB 16 - brak smarowania (pompa oleju)

#38

Post napisał: bolek80 » 26 sie 2018, 23:16

Witam kolegów.
Remontuję aktualnie TSB 16. Po rozebraniu okazało się że nie mam całego układu smarowania wrzeciennika tej tokarki. Czy ktoś ma zdjęcia poszczególnych części. Wrzeciennik ma tylko otwór fi 16 brakuje rurek i mocowania (nypla) w otworze wrzeciennika. Nie bardzo wiem jak jest mocowany spływ oleju z wrzeciennika do skrzyni przekładniowej (taka śruba?? bez gwintu profilowana z otworem w środku)
Bolek tokarz


Grzegorz53
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 385
Rejestracja: 30 gru 2009, 23:21
Lokalizacja: W-wa

Re: TSB 16 - brak smarowania (pompa oleju)

#39

Post napisał: Grzegorz53 » 28 sie 2018, 22:50

Witam
Co nieco jeszcze pamiętam i mam kilka zdjęć, ale tych nypli nie fotografowałem, bo są banalnie proste.

Odpływ jest wkręcony w ściankę wrzeciennika a nakrętka pod klucz 24 wewnątrz skrzynki posuwów jest wykorzystana tylko do dociskania uszczelki, której u mnie nie było a był tylko sylikon.
Obrazek
Z kolei dopływ oleju do wrzeciennika jest wkręcany w ściankę skrzynki posuwów i jednocześnie dociska skrzynkę posuwów do wrzeciennika (pomiędzy nimi jest uszczelka gumowa), z dokręcaniem należy uważać aby co nie pękło. Ten nypel jest zakończony wewnętrznym stożkiem, w który wchodzi stożek zewnętrzny z zamocowanymi rurkami rozprowadzającymi olej na wrzeciono, dokręcany nakrętką jak na zdjęciu.
Obrazek
Te nyple dasz radę zrobić samodzielnie uruchamiając tokarkę ze smarowaniem ręcznym z butelki, przy otwartym korku spustowym oleju w skrzynce posuwów ( chyba że masz dostęp do innej tokarki).
pozdrawiam


bolek80
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 2
Posty: 26
Rejestracja: 10 wrz 2016, 18:00
Lokalizacja: Wrocław

Re: TSB 16 - brak smarowania (pompa oleju)

#40

Post napisał: bolek80 » 30 sie 2018, 22:16

Obrazek
Witam
Dziękuję za zdjęcia i opis. Jest to duża pomoc. Nie wiedziałem, że zasilanie wrzeciennika - nypel z rurkami miedzianymi jest wkręcony w obudowę skrzyni przełożeń i dokręcony kontrnakrętką do wrzeciennika. Odpływ oleju także jest dziwnie przerobiony. Wygląda na gwint ale nie jest gwintem pod klucz 24 (poz 1 ). Otwór do zasilania oleju też rozwiercony do fi 16 na całej średnicy (poz 2).
Mam dojście do porządnego warsztatu.
Ostatnio zmieniony 30 sie 2018, 22:43 przez bolek80, łącznie zmieniany 2 razy.
Bolek tokarz

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”