Ciekawy napęd trapezowo-toczny

Dyskusje dotyczące śrub kulowych i trapezowych.

NFZ
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 416
Rejestracja: 07 paź 2012, 21:49
Lokalizacja: inąd

#81

Post napisał: NFZ » 18 maja 2014, 00:14

Temat nakrętki tocznej do śrub trapezowych przewijał się na forum już parukrotnie, np.:

https://www.cnc.info.pl/topics15/nakret ... vt1386.htm

czy:

https://www.cnc.info.pl/topics64/nakret ... 052,20.htm

Prędzej czy później dyskusja wygasała - głównie po argumentach iż bardziej skomplikowane rozwiązania(obieg planetarny z zębatkami) są niemożliwe i/lub nieopłacalne do "wystrugania" w warunkach amatorskich, a w prostszych liniowość(czy raczej jej brak) będzie mocno uzależniona od poślizgu(czyli bez "liniałów" nie podejdziesz), a i głosów że to w ogóle nie ma prawa działać też nie brakło ;)

Biorąc pod uwagę obecne ceny śrub kulowych i nakrętek do nich, jakakolwiek dalsza dyskusja na ten temat jest rzecz jasna bezcelowa.

Mnie jednak cały czas interesowało skąd Bratankom przyszedł do głowy pomysł zespołu odcinków śrub w roli nakrętki?

Dosyć prawdopodobne iż rozwiązanie takie podejrzeli w konstrukcji napędów poruszających prętami regulacyjnymi w reaktorach atomowych.

Przyglądając się temu rozwiązaniu, podobnie jak Madziarzy, pomińmy "kosmetyczny" szczegół w postaci bardzo specyficznej konstrukcji - zastosowanej głównie ze względów bezpieczeństwa - napędzanego nakrętko-sprzęgła(choć możemy w naszych rozważaniach brać pod uwagę jego udział w kasowaniu luzów, a i zapewne utrzymywaniu poślizgu na w miarę stałym poziomie - o ile faktycznie ma on jakieś znaczenie).
Troszku uprości to sprawę, a możemy sobie na to pozwolić, jako że rozpatrujemy "ruchomą" śrubę i "nieruchomą" nakrętkę(choć po prawdzie i tak na jedno wychodzi).

Koniec bełkotu - czas na odnośniki, rysunki i cytaty ;)

http://books.google.pl/books?id=2FO5T8u ... 22&f=false

Najbardziej interesująca nas część tekstu:

"Each roller nut has three lands or teeth (see Fig. 2). Both the roller nuts and the leadscrew have the same thread angle (5.75°) and helix angle(9.78°)."

Czyli jednak śruba, a nie np. wałek z "prostymi" rowkami(choć i takie w przyrodzie występują - a co najważniejsze ;) ).

Rysunków (poza tymi w odnośniku powyżej) raczej nie będzie - w ciągu niewiele ponad dwóch lat odkąd namierzyłem ten artykuł(a w zasadzie jego fragment, bodaj w patencie dotyczącym dokonywania "na żywca" pomiaru zużycia), poznikały prawie wszystkie jego "bezpłatne" kopie (a kiedyś aż się od nich roiło).
Miały być te:

Obrazek
Obrazek

Może te zadziałają(ale tylko może - a nawet jeżeli to na jak długo?):




Za to zamieszczam rysunki patentowe odmiany rozwiązania omawianego we wcześniejszych tematach, warto zwrócić uwagę na sprytnie pomyślane kasowanie luzu(patrz rys. 2).

Obrazek
Obrazek

Aż człowieka kusi żeby uproszczoną wersję sklecić (powiedzmy zdublowanie - co autor sam sugeruje - tego co na ), w koncu skrawek trapezówki i dwa samonastawne łożyska w obudowie UCP to nie jakiś majątek - nawet jeżeli miało by to się kompletnie nie opłacać ;)



Tagi:


NFZ
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 416
Rejestracja: 07 paź 2012, 21:49
Lokalizacja: inąd

#82

Post napisał: NFZ » 28 wrz 2014, 16:57

qqaz pisze:To ja dołożę do rozważań.
Podobny w niekonwencjonalności jest napęd za pomocą szlifowanego gładkiego wałka (a o takie łatwo bo mają je wszyscy) na którym zaciśnięte są dwa łożyska toczne, dwurzędowe, ustawione pod kątem odpowiadającym skokowi "sruby". Zabudowa łatwa, precyzyjne działanie , opory znikome, nawet mniejsze niż w śrubie kulowej.
Ale coś za coś - kontrola pozycji tylko w oparciu o enkoder liniowy. Tak więc tylko do serwa.
Zaskakująca jest skuteczność tarcia zaciśniętych łożysk przy wymuszaniu ruchu postępowego obracającego się wałka.
Sprawdźcie!!!




http://www.thingiverse.com/thing:112718





ps. wpis pod wpisem celowo dla zachowania większej(sic!) przejrzystości.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Śruby Kulowe / Śruby Trapezowe”