PM35L, PM55L, ...

Rozmowy na temat układów elektronicznych sterowania obrabiarek CNC

Autor tematu
tgrabka
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 8
Posty: 9
Rejestracja: 17 cze 2008, 22:41
Lokalizacja: Pomorskie

PM35L, PM55L, ...

#1

Post napisał: tgrabka » 17 cze 2008, 23:01

Witam!

Widzę, że to forum jest schadzką pasjonatów silników krokowych więc pewnie tu znajdę odpowiedź na moje pytania... Ale do sedna.

Otóż jestem na etapie tworzenia pracy inżynierskiej gdzie zbudować muszę urządzenie które wodzić będzie za jakimś obiektem na niebie. Całość oparłem na układzie Atmega32 (algorytm poszukiwania i prowadzania danych już działa) i teraz czas na uruchomienie.

Do tego celu wykorzystać chce dwa silniki z drukarki. Jeden to PM55L a drugi PM35L. Oba są bodajże unipolarne (5 przewodów) 24V. Każdy z nich ma skok 7,5 stopnia ale założyłem na nie zębatki w stosunki 1:3.

Teraz chciałbym znaleźć sterownik tak aby podzielił mi krok powiedzmy na 1/8 lub więcej. dało się nim w miarę prosty sposób sterować z Atmegi (program piszę w BASCOMie) i aby był relatywnie tani...

Z góry dziękuję za wszelką pomoc!



Awatar użytkownika

gelo
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1037
Rejestracja: 01 kwie 2006, 22:08
Lokalizacja: Wroclaw
Kontakt:

#2

Post napisał: gelo » 18 cze 2008, 10:51

strownik oparty na IMT901 bedzie sie nadawal. zrobilem sterownik z tym scalakiem (wlasciwie z zamiennikiem Toshiby TA8435) i niezle sie zachowuje z silnikiem PM55L.

Schemat znajdzesz na http://www.ottop.republika.pl/
>>>>>>>>>> GELO <<<<<<<<<<


Autor tematu
tgrabka
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 8
Posty: 9
Rejestracja: 17 cze 2008, 22:41
Lokalizacja: Pomorskie

#3

Post napisał: tgrabka » 18 cze 2008, 12:06

Na samym początku zastanawiałem się dokładnie nad tym sterownikiem.

Teraz będzie trzeba zamawiać układ. Cena troszkę porażająca 38zł netto w TME więc może przed silnikami włożę sobie przekaźniki i nimi będę sterowł który silnik w danym momencie chodzi. Nie muszą pracować dwa jednocześnie, a przynajmniej zbudować bym musiał jedynie jeden sterownik. No chyba, że gdzieś te układy są znacznie tańsze...


fenix3627
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 171
Rejestracja: 01 lut 2006, 15:54
Lokalizacja: Szczytno

#4

Post napisał: fenix3627 » 18 cze 2008, 14:05

mam 3 takie scalaczki oddam po 30zł


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#5

Post napisał: Leoo » 18 cze 2008, 21:10

gelo pisze:Schemat znajdzesz na http://www.ottop.republika.pl/
Może lepiej ten:
https://www.cnc.info.pl/topics12/sterow ... ght=ta8435
Masz przynajmniej regulację prądu fazowego i gratis jego redukcję po czasie bezczynności. Pomyśl nad silnikiem 1,8st. Kiedy obiekt będzie odległy większa precyzja może się przydać.
Za układy płaciłem 17PLN. Szukaj info na forum.

Awatar użytkownika

gelo
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1037
Rejestracja: 01 kwie 2006, 22:08
Lokalizacja: Wroclaw
Kontakt:

#6

Post napisał: gelo » 19 cze 2008, 16:14

Na www.lewandowscy.pl zamawialem je po 23PLN. Co prawda przyszly zawiniete w gazete :mrgreen: , ale dzilaja bez zarzutu.
Ostatecznie mozesz zrobic prostsze sterowniczki ze strony ottop'a (te na UL2003) chociaz mi osobiscie dzialaly to spalilem je szybko (uklad wejsciowy) kombinujac z zasilaniem i podlaczaniem do LPT. Poza tym silniki strasznie sie grzaly. Na TA8435 (IMT901) masz wiecej mozliwosci jezeli chodzi o ustalenie pradu i nie ma obawy o przepalenie silnikow
>>>>>>>>>> GELO <<<<<<<<<<


Autor tematu
tgrabka
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 8
Posty: 9
Rejestracja: 17 cze 2008, 22:41
Lokalizacja: Pomorskie

#7

Post napisał: tgrabka » 20 cze 2008, 10:40

Leoo dzięki za odpowiedź. Na szybko silnik zrobię według Twojego schematu. Płytki już wytrawiłem teraz tylko czekam na części.

Silnik nie musi mieć aż tak dużej dokładności. Obiekt będzie dość blisko i duży więc nie jest aż tak bardzo niezbędna mi dokładność. Poza tym nie będę inwestował w uczelnie skoro i tak pewnie moja praca zostanie jako jakaś pokazowa a prócz oceny żadnych korzyści z tego mieć nie będę.

Wracając jednak do układów TA8435H. Firma Poltronic (www.poltronic.com.pl ) ma je w ofercie po 17zł brutto. Więc pewnie warto u nich zamówić. Ja już to zrobiłem. :)


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#8

Post napisał: Leoo » 20 cze 2008, 10:42

tgrabka pisze:Wracając jednak do układów TA8435H. Firma Poltronic (www.poltronic.com.pl ) ma je w ofercie po 17zł brutto. Więc pewnie warto u nich zamówić. Ja już to zrobiłem.
Tam właśnie kupiłem swoje i od dnia publikacji sterowniki działają.


Autor tematu
tgrabka
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 8
Posty: 9
Rejestracja: 17 cze 2008, 22:41
Lokalizacja: Pomorskie

#9

Post napisał: tgrabka » 21 cze 2008, 19:49

No i mam mały problem...

Otóż złożyłem sterownik. Podłączyłem pod niego 20V i grzeją mi się silniki i to bardzo. Z każdego silnika wychodzi 5 przewodów. Podłączyłem A i A` pod przewody które dawały mi największą oporność około 27Ohm, B i B` pod drugą również taką samą parę. Przewód piąty został w powietrzu i z każdym innym przewodem daje on 13,5 Ohma.

Zworki ustawiłem na 1/1, TIM ON, 0,4A.

Czyżbym robił coś nie tak? Sterownik zasiliłem 5V, pod ENABLE podałem +5V i dotykając +5V do STEP silnik się porusza...


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#10

Post napisał: Leoo » 21 cze 2008, 20:10

Mamy problem.
Przyznaję, że niezbyt dokładnie czytałem Twój pierwszy post. Kiedy kolega gelo zaproponował TA8435, wskazałem swój projekt.
Sterownik nie nadaje się do silników unipolarnych.
Pierwsze wyjście, to rozłączyć mostek między fazami w silniku, co czasem się udaje bez rozbierania, drugie wyjście - zmienić silniki.
Na początek jednak zmniejsz prąd fazowy do 0,3 - 0,2A i zobacz, czy uzyskasz płynny ruch. Silniki mają prawo rozgrzać się do 50st.C i więcej, najlepiej sprawdź w karcie katalogowej.
Jeśli możesz, zamieść fotki silników.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektronika CNC”