PM35L, PM55L, ...
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 8
- Posty: 9
- Rejestracja: 17 cze 2008, 22:41
- Lokalizacja: Pomorskie
PM35L, PM55L, ...
Witam!
Widzę, że to forum jest schadzką pasjonatów silników krokowych więc pewnie tu znajdę odpowiedź na moje pytania... Ale do sedna.
Otóż jestem na etapie tworzenia pracy inżynierskiej gdzie zbudować muszę urządzenie które wodzić będzie za jakimś obiektem na niebie. Całość oparłem na układzie Atmega32 (algorytm poszukiwania i prowadzania danych już działa) i teraz czas na uruchomienie.
Do tego celu wykorzystać chce dwa silniki z drukarki. Jeden to PM55L a drugi PM35L. Oba są bodajże unipolarne (5 przewodów) 24V. Każdy z nich ma skok 7,5 stopnia ale założyłem na nie zębatki w stosunki 1:3.
Teraz chciałbym znaleźć sterownik tak aby podzielił mi krok powiedzmy na 1/8 lub więcej. dało się nim w miarę prosty sposób sterować z Atmegi (program piszę w BASCOMie) i aby był relatywnie tani...
Z góry dziękuję za wszelką pomoc!
Widzę, że to forum jest schadzką pasjonatów silników krokowych więc pewnie tu znajdę odpowiedź na moje pytania... Ale do sedna.
Otóż jestem na etapie tworzenia pracy inżynierskiej gdzie zbudować muszę urządzenie które wodzić będzie za jakimś obiektem na niebie. Całość oparłem na układzie Atmega32 (algorytm poszukiwania i prowadzania danych już działa) i teraz czas na uruchomienie.
Do tego celu wykorzystać chce dwa silniki z drukarki. Jeden to PM55L a drugi PM35L. Oba są bodajże unipolarne (5 przewodów) 24V. Każdy z nich ma skok 7,5 stopnia ale założyłem na nie zębatki w stosunki 1:3.
Teraz chciałbym znaleźć sterownik tak aby podzielił mi krok powiedzmy na 1/8 lub więcej. dało się nim w miarę prosty sposób sterować z Atmegi (program piszę w BASCOMie) i aby był relatywnie tani...
Z góry dziękuję za wszelką pomoc!
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1037
- Rejestracja: 01 kwie 2006, 22:08
- Lokalizacja: Wroclaw
- Kontakt:
strownik oparty na IMT901 bedzie sie nadawal. zrobilem sterownik z tym scalakiem (wlasciwie z zamiennikiem Toshiby TA8435) i niezle sie zachowuje z silnikiem PM55L.
Schemat znajdzesz na http://www.ottop.republika.pl/
Schemat znajdzesz na http://www.ottop.republika.pl/
>>>>>>>>>> GELO <<<<<<<<<<
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 8
- Posty: 9
- Rejestracja: 17 cze 2008, 22:41
- Lokalizacja: Pomorskie
Na samym początku zastanawiałem się dokładnie nad tym sterownikiem.
Teraz będzie trzeba zamawiać układ. Cena troszkę porażająca 38zł netto w TME więc może przed silnikami włożę sobie przekaźniki i nimi będę sterowł który silnik w danym momencie chodzi. Nie muszą pracować dwa jednocześnie, a przynajmniej zbudować bym musiał jedynie jeden sterownik. No chyba, że gdzieś te układy są znacznie tańsze...
Teraz będzie trzeba zamawiać układ. Cena troszkę porażająca 38zł netto w TME więc może przed silnikami włożę sobie przekaźniki i nimi będę sterowł który silnik w danym momencie chodzi. Nie muszą pracować dwa jednocześnie, a przynajmniej zbudować bym musiał jedynie jeden sterownik. No chyba, że gdzieś te układy są znacznie tańsze...
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Może lepiej ten:gelo pisze:Schemat znajdzesz na http://www.ottop.republika.pl/
https://www.cnc.info.pl/topics12/sterow ... ght=ta8435
Masz przynajmniej regulację prądu fazowego i gratis jego redukcję po czasie bezczynności. Pomyśl nad silnikiem 1,8st. Kiedy obiekt będzie odległy większa precyzja może się przydać.
Za układy płaciłem 17PLN. Szukaj info na forum.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1037
- Rejestracja: 01 kwie 2006, 22:08
- Lokalizacja: Wroclaw
- Kontakt:
Na www.lewandowscy.pl zamawialem je po 23PLN. Co prawda przyszly zawiniete w gazete
, ale dzilaja bez zarzutu.
Ostatecznie mozesz zrobic prostsze sterowniczki ze strony ottop'a (te na UL2003) chociaz mi osobiscie dzialaly to spalilem je szybko (uklad wejsciowy) kombinujac z zasilaniem i podlaczaniem do LPT. Poza tym silniki strasznie sie grzaly. Na TA8435 (IMT901) masz wiecej mozliwosci jezeli chodzi o ustalenie pradu i nie ma obawy o przepalenie silnikow

Ostatecznie mozesz zrobic prostsze sterowniczki ze strony ottop'a (te na UL2003) chociaz mi osobiscie dzialaly to spalilem je szybko (uklad wejsciowy) kombinujac z zasilaniem i podlaczaniem do LPT. Poza tym silniki strasznie sie grzaly. Na TA8435 (IMT901) masz wiecej mozliwosci jezeli chodzi o ustalenie pradu i nie ma obawy o przepalenie silnikow
>>>>>>>>>> GELO <<<<<<<<<<
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 8
- Posty: 9
- Rejestracja: 17 cze 2008, 22:41
- Lokalizacja: Pomorskie
Leoo dzięki za odpowiedź. Na szybko silnik zrobię według Twojego schematu. Płytki już wytrawiłem teraz tylko czekam na części.
Silnik nie musi mieć aż tak dużej dokładności. Obiekt będzie dość blisko i duży więc nie jest aż tak bardzo niezbędna mi dokładność. Poza tym nie będę inwestował w uczelnie skoro i tak pewnie moja praca zostanie jako jakaś pokazowa a prócz oceny żadnych korzyści z tego mieć nie będę.
Wracając jednak do układów TA8435H. Firma Poltronic (www.poltronic.com.pl ) ma je w ofercie po 17zł brutto. Więc pewnie warto u nich zamówić. Ja już to zrobiłem.
Silnik nie musi mieć aż tak dużej dokładności. Obiekt będzie dość blisko i duży więc nie jest aż tak bardzo niezbędna mi dokładność. Poza tym nie będę inwestował w uczelnie skoro i tak pewnie moja praca zostanie jako jakaś pokazowa a prócz oceny żadnych korzyści z tego mieć nie będę.
Wracając jednak do układów TA8435H. Firma Poltronic (www.poltronic.com.pl ) ma je w ofercie po 17zł brutto. Więc pewnie warto u nich zamówić. Ja już to zrobiłem.

-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Tam właśnie kupiłem swoje i od dnia publikacji sterowniki działają.tgrabka pisze:Wracając jednak do układów TA8435H. Firma Poltronic (www.poltronic.com.pl ) ma je w ofercie po 17zł brutto. Więc pewnie warto u nich zamówić. Ja już to zrobiłem.
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 8
- Posty: 9
- Rejestracja: 17 cze 2008, 22:41
- Lokalizacja: Pomorskie
No i mam mały problem...
Otóż złożyłem sterownik. Podłączyłem pod niego 20V i grzeją mi się silniki i to bardzo. Z każdego silnika wychodzi 5 przewodów. Podłączyłem A i A` pod przewody które dawały mi największą oporność około 27Ohm, B i B` pod drugą również taką samą parę. Przewód piąty został w powietrzu i z każdym innym przewodem daje on 13,5 Ohma.
Zworki ustawiłem na 1/1, TIM ON, 0,4A.
Czyżbym robił coś nie tak? Sterownik zasiliłem 5V, pod ENABLE podałem +5V i dotykając +5V do STEP silnik się porusza...
Otóż złożyłem sterownik. Podłączyłem pod niego 20V i grzeją mi się silniki i to bardzo. Z każdego silnika wychodzi 5 przewodów. Podłączyłem A i A` pod przewody które dawały mi największą oporność około 27Ohm, B i B` pod drugą również taką samą parę. Przewód piąty został w powietrzu i z każdym innym przewodem daje on 13,5 Ohma.
Zworki ustawiłem na 1/1, TIM ON, 0,4A.
Czyżbym robił coś nie tak? Sterownik zasiliłem 5V, pod ENABLE podałem +5V i dotykając +5V do STEP silnik się porusza...
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Mamy problem.
Przyznaję, że niezbyt dokładnie czytałem Twój pierwszy post. Kiedy kolega gelo zaproponował TA8435, wskazałem swój projekt.
Sterownik nie nadaje się do silników unipolarnych.
Pierwsze wyjście, to rozłączyć mostek między fazami w silniku, co czasem się udaje bez rozbierania, drugie wyjście - zmienić silniki.
Na początek jednak zmniejsz prąd fazowy do 0,3 - 0,2A i zobacz, czy uzyskasz płynny ruch. Silniki mają prawo rozgrzać się do 50st.C i więcej, najlepiej sprawdź w karcie katalogowej.
Jeśli możesz, zamieść fotki silników.
Przyznaję, że niezbyt dokładnie czytałem Twój pierwszy post. Kiedy kolega gelo zaproponował TA8435, wskazałem swój projekt.
Sterownik nie nadaje się do silników unipolarnych.
Pierwsze wyjście, to rozłączyć mostek między fazami w silniku, co czasem się udaje bez rozbierania, drugie wyjście - zmienić silniki.
Na początek jednak zmniejsz prąd fazowy do 0,3 - 0,2A i zobacz, czy uzyskasz płynny ruch. Silniki mają prawo rozgrzać się do 50st.C i więcej, najlepiej sprawdź w karcie katalogowej.
Jeśli możesz, zamieść fotki silników.