pierwsze podłączenie i pierwsze pytania
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 16
- Rejestracja: 05 paź 2012, 15:04
- Lokalizacja: Białystok
pierwsze podłączenie i pierwsze pytania
Chciałbym się pochwalić pierwszym uruchomieniem elektroniki
silnik 60H86-3008B
sterownik m752 ustawiony na 3.51A
płyta główna HY-JK02-M 5-axis
pytanie mam takie:
czy prąd w czasie pracy i w spoczynku nie powinien być większy?
bo jest 0,2A i 0,7A .
Pozdrawiam kolegów.
silnik 60H86-3008B
sterownik m752 ustawiony na 3.51A
płyta główna HY-JK02-M 5-axis
pytanie mam takie:
czy prąd w czasie pracy i w spoczynku nie powinien być większy?
bo jest 0,2A i 0,7A .
Pozdrawiam kolegów.
Tagi:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 2083
- Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
- Lokalizacja: Warszawa / Lublin
A gdzie kolega mierzy ten prąd?
Bo jak na wejściu do sterownika, to nie jest to prąd pobierany przez silnik!!! Silnik może być zasilany znacznie wyższym prądem, niż wynosi pobór z zasilacza, przy czym dla prądu na postoju można to łatwo wyliczyć:
Isilnika = sqrt(Uzasilacza * Izasilacza / (2*Rsilnika))
Podczas ruchu już nie da się tego tak prosto policzyć.
Dodam, że zwykły amperomierz może mieć poważne problemy z pomiarem prądu płynącego przez silnik, ze względu na jego dość duże tętnienie.
Bo jak na wejściu do sterownika, to nie jest to prąd pobierany przez silnik!!! Silnik może być zasilany znacznie wyższym prądem, niż wynosi pobór z zasilacza, przy czym dla prądu na postoju można to łatwo wyliczyć:
Isilnika = sqrt(Uzasilacza * Izasilacza / (2*Rsilnika))
Podczas ruchu już nie da się tego tak prosto policzyć.
Dodam, że zwykły amperomierz może mieć poważne problemy z pomiarem prądu płynącego przez silnik, ze względu na jego dość duże tętnienie.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 16
- Rejestracja: 05 paź 2012, 15:04
- Lokalizacja: Białystok
Prąd mierzę na wyjściu z zasilacza, przed sterownikiem. Generalnie chodzi mi o to, że silnik pobiera prąd inny niż mu nastawiłem na sterowniku. Rozumiem, że jest w sterowniku jakiś układ który redukuje zużycie energii , ale żeby aż tak?
Podczas pracy z obciążeniem widzę, że prąd rośnie , wiec mam nadzieję, że tak powinno być i wszystko dobrze podłączyłem i sterownik nie jest jakiś trefny.
Pozdrawiam
Podczas pracy z obciążeniem widzę, że prąd rośnie , wiec mam nadzieję, że tak powinno być i wszystko dobrze podłączyłem i sterownik nie jest jakiś trefny.
Pozdrawiam
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 2083
- Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
- Lokalizacja: Warszawa / Lublin
@kasjo: nie prowokuj... już kiedyś było 10 stron trollociągu na ten temat i zakończyło się wielką kłótnią, personalnymi wycieczkami ze strony tuxcnc i w końcu symulacjami i pomiarami. Nie mam zamiaru tego powtarzać. Do zapamiętania: Nie ma prawa zachowania prądu, jest prawo zachowania energii.
Generalnie układ zawierający diodę, cewkę i tranzystor może zwiększać prąd kosztem napięcia. Zapewne kolega dobrze wie, jakie jest napięcie podawane na sterownik (typowo: 30-50V) a jakie jest napięcie nominalne silnika krokowego (3V).
Jeżeli po obu stronach sterownika mamy taką samą moc (UI), to na wyjściu możemy mieć 10x większy prąd (w podanym przeze mnie wzorku było dzielenie przez 2, bo zakładam, że liczymy prąd fazy, a zasilane są obydwie).
Generalnie układ zawierający diodę, cewkę i tranzystor może zwiększać prąd kosztem napięcia. Zapewne kolega dobrze wie, jakie jest napięcie podawane na sterownik (typowo: 30-50V) a jakie jest napięcie nominalne silnika krokowego (3V).
Jeżeli po obu stronach sterownika mamy taką samą moc (UI), to na wyjściu możemy mieć 10x większy prąd (w podanym przeze mnie wzorku było dzielenie przez 2, bo zakładam, że liczymy prąd fazy, a zasilane są obydwie).
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 478
- Rejestracja: 04 mar 2012, 13:51
- Lokalizacja: Warszawa
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 2083
- Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
- Lokalizacja: Warszawa / Lublin
Zdaje się, że napisałem to w pierwszym poście:Tylko i wyłącznie gdy liczymy U=I*R, co jest prawdą dla postoju. Gdy silnik się kreci, to musimy uwzględnić indukcyjność.... i już nie jest tak prosto.
Swoją drogą - akurat sama indukcyjność działa również na postoju i nie odbiera mocy z układu (bo niby jak?) - moc może wychodzić tylko na 2 istotne sposoby - albo jako ciepło (I^2*R) albo jako praca mechaniczna (M*ω).Isilnika = sqrt(Uzasilacza * Izasilacza / (2*Rsilnika))
Podczas ruchu już nie da się tego tak prosto policzyć.
Nie robiłem takiego eksperymentu, ale skoro kolega już ma zasilacz i amperomierz na podorędziu, to może niech spróbuje przytrzymać silnik ręką (ale tak, aby go nie zatrzymać) i zobaczymy, jak się zmieni pobór prądu - powinien wzrosnąć.
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 478
- Rejestracja: 04 mar 2012, 13:51
- Lokalizacja: Warszawa
Będzie wzrastał, jak kolega wcześniej napisał zgodnie z prawami fizyki.ursus_arctos pisze:Nie robiłem takiego eksperymentu, ale skoro kolega już ma zasilacz i amperomierz na podorędziu, to może niech spróbuje przytrzymać silnik ręką (ale tak, aby go nie zatrzymać) i zobaczymy, jak się zmieni pobór prądu - powinien wzrosnąć.
A pierwsze prawo Kirhoffa?ursus_arctos pisze:Nie ma prawa zachowania prądu.