Uszkodzony posuw TUE-40
Posuw poprzeczny można zatrzymać ręką
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 13
- Posty: 13
- Rejestracja: 07 lis 2021, 11:00
Uszkodzony posuw TUE-40
Witam wszystkich na forum
Kilkanaście dni temu nabyłem tokarkę uniwersalną TUE-40 rocznik 1961
Sprawna jak na swoje lata, da się pracować, lecz przez nieuwagę "dojechałem"
posuwem poprzecznym do końca. Sprzęgło przeciążeniowe zadziałało,
wałek napędzający skrzynkę zatrzymał się lecz posuw poprzeczny od tej pory nie działa.
Duży tryb napędzający śrubę posuwu poprzecznego obraca się lecz można go zatrzymać ręką.
Rozebranie i regulacja łożysk oporowych dźwigni sterującej nic nie dała. Łożyska w stanie dobrym,
reszty nie potrafię ocenić.
Posuw wzdłużny działa prawidłowo, poprzeczny czasami ruszy śrubę ale zaraz staje.
Nie sprawdzałem wcześniej siły z jaką napędzany był posuw, lecz przypominam sobie że były
pewne nieprawidłowości przy uruchamianiu posuwu poprzecznego typu dwukrotne załączenie
(za pierwszym razem posuw nie ruszał) lub po wciśnięciu dźwigni sterującej trzeba ją był delikatnie
unieść i wtedy posuw ruszał.
Nie mogę nigdzie znaleźć schematu i opisu działania dźwigni sterującej załączeniem/wyłączeniem
mechanicznego posuwu i przez to nie potrafię określić co się stało.
W DTR jest rysunek skrzynki ale bez mechanizmu dźwigni sterującej posuwem.
Może ktoś spotkał się z podobną usterką.
Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.
Pozdrawiam
Kilkanaście dni temu nabyłem tokarkę uniwersalną TUE-40 rocznik 1961
Sprawna jak na swoje lata, da się pracować, lecz przez nieuwagę "dojechałem"
posuwem poprzecznym do końca. Sprzęgło przeciążeniowe zadziałało,
wałek napędzający skrzynkę zatrzymał się lecz posuw poprzeczny od tej pory nie działa.
Duży tryb napędzający śrubę posuwu poprzecznego obraca się lecz można go zatrzymać ręką.
Rozebranie i regulacja łożysk oporowych dźwigni sterującej nic nie dała. Łożyska w stanie dobrym,
reszty nie potrafię ocenić.
Posuw wzdłużny działa prawidłowo, poprzeczny czasami ruszy śrubę ale zaraz staje.
Nie sprawdzałem wcześniej siły z jaką napędzany był posuw, lecz przypominam sobie że były
pewne nieprawidłowości przy uruchamianiu posuwu poprzecznego typu dwukrotne załączenie
(za pierwszym razem posuw nie ruszał) lub po wciśnięciu dźwigni sterującej trzeba ją był delikatnie
unieść i wtedy posuw ruszał.
Nie mogę nigdzie znaleźć schematu i opisu działania dźwigni sterującej załączeniem/wyłączeniem
mechanicznego posuwu i przez to nie potrafię określić co się stało.
W DTR jest rysunek skrzynki ale bez mechanizmu dźwigni sterującej posuwem.
Może ktoś spotkał się z podobną usterką.
Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.
Pozdrawiam
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 13
- Posty: 13
- Rejestracja: 07 lis 2021, 11:00
Re: Uszkodzony posuw TUE-40
Mam.
W tym temacie niewiele napisano:
"Należy jeszcze dodać, że w przypadku przeciążenia maszyny ponad dopuszczalny maksymalny moment obrotowy,
sprzęgło przeciążeniowe, umieszczone na wałku pociągowym za skrzynką posuwów, odłączy wałek pociągowy
od obrotów skrzynki posuwów i wyłączy posuw mechaniczny"
Niestety, dobrego schematu w DTR brak.
W tym temacie niewiele napisano:
"Należy jeszcze dodać, że w przypadku przeciążenia maszyny ponad dopuszczalny maksymalny moment obrotowy,
sprzęgło przeciążeniowe, umieszczone na wałku pociągowym za skrzynką posuwów, odłączy wałek pociągowy
od obrotów skrzynki posuwów i wyłączy posuw mechaniczny"
Niestety, dobrego schematu w DTR brak.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 13
- Posty: 13
- Rejestracja: 07 lis 2021, 11:00
Re: Uszkodzony posuw TUE-40
Jest tam miejsce na klina, ale pewności nie mam
Dodane 47 sekundy:
Popytam sprzedawców części, może mają taki element ulegający uszkodzeniu
w takiej sytuacji jak moja.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 13
- Posty: 13
- Rejestracja: 07 lis 2021, 11:00
Re: Uszkodzony posuw TUE-40

Opis:
"Należy jeszcze dodać, że w przypadku przeciążenia maszyny ponad dopuszczalny maksymalny moment obrotowy,
sprzęgło przeciążeniowe, umieszczone na wałku pociągowym za skrzynką posuwów, odłączy wałek pociągowy
od obrotów skrzynki posuwów i wyłączy posuw mechaniczny"
Dodane 2 minuty 18 sekundy:
Chyba mam nie kompletną DTR bo nic więcej nie znalazłem
Dodane 6 minuty 38 sekundy:
Znalazłem to na forum:
Dodane 1 minuta 34 sekundy:
Wynika z tego że nie tylko ja mam nie kompletną DTR