Dźwignia włączająca prawe lewe

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
Cięciwa
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 122
Rejestracja: 25 gru 2020, 10:14
Lokalizacja: prawie w centrum Polski

Dźwignia włączająca prawe lewe

#1

Post napisał: Cięciwa » 02 kwie 2023, 09:20

W moim Tud 40 po kilkudziesięciu latach pracy i kilku modyfikacjach dźwignia włączająca obroty ( prawe-lewe) nie gwarantuje precyzyjnego i bezpiecznego działania.
Znalazłem w sieci takie rozwiązanie:

https://sprzedajemy.pl/dzwignia-plt-02- ... nr64743614

Czy może już ktoś to zastosował i czy zdało egzamin?




Areo84
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 999
Rejestracja: 26 gru 2009, 09:33
Lokalizacja: ...

Re: Dźwignia włączająca prawe lewe

#2

Post napisał: Areo84 » 02 kwie 2023, 18:06

A czy te modyfikacje jakoś zmieniły oryginalny sposób działania tej dźwigni? Bo w oryginale ona sterowała zespołem sprzęgło-hamulec i jednocześnie krańcówką elektryczną od zmiany kierunku obrotów.
Jak zespół sprzęgło\ hamulec był niewyregulowany lub mocno zużyty to dźwignia wskakiwała bardzo miękko bez wyczuwalnego oporu. Może wystarczy podregulować ten zespół ( nakrętki przy tarczkach ciernych ), i przyjrzeć się pracy krańcówki bo jej załączanie musi być ściśle zsynchronizowane z pracą sprzęgła- hamulca. Mój tud też był leciwy ale nie trzeba było robić podobnych ulepszeń , żeby dźwignia działała całkiem przyzwoicie.


Autor tematu
Cięciwa
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 122
Rejestracja: 25 gru 2020, 10:14
Lokalizacja: prawie w centrum Polski

Re: Dźwignia włączająca prawe lewe

#3

Post napisał: Cięciwa » 02 kwie 2023, 19:57

Areo84 pisze:
02 kwie 2023, 18:06

Może wystarczy podregulować ten zespół ( nakrętki przy tarczkach ciernych ), i przyjrzeć się pracy krańcówki...
Gdzie tego szukać? Możesz przesłać jakiś schemacik, lub opis?
Krańcówka działa jak należy.


Areo84
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 999
Rejestracja: 26 gru 2009, 09:33
Lokalizacja: ...

Re: Dźwignia włączająca prawe lewe

#4

Post napisał: Areo84 » 02 kwie 2023, 21:24

Trzeba odkręcić osłonę pod pokrętłem wyboru prędkości obrotowej i pod nią będzie jeszcze pokrywa po odkręceniu której masz już dostęp do sprzęgła i hamulca. Jeden pakiet tarczek to sprzęgło, drugi hamulec. Te dwa elementy otworami przy tarczkach to nakrętki które podlegają regulacji po odbezpieczeniu zapadki ( na czerwono) na każdej z nich. Ważne jest znalezienie takiego położenia nakrętki żeby zapadka wskoczyła w otwór.
Procedura była opisana w DTR.

Obrazek
Obrazek


Autor tematu
Cięciwa
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 122
Rejestracja: 25 gru 2020, 10:14
Lokalizacja: prawie w centrum Polski

Re: Dźwignia włączająca prawe lewe

#5

Post napisał: Cięciwa » 02 kwie 2023, 22:38

Dziękuję. Jutro tam zajrzę.


Areo84
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 999
Rejestracja: 26 gru 2009, 09:33
Lokalizacja: ...

Re: Dźwignia włączająca prawe lewe

#6

Post napisał: Areo84 » 02 kwie 2023, 22:57

według dtr sprzęgło i hamulec są dobrze ustawione gdy czas rozruchu do obrotów wrzeciona 1800 /min i hamowania (też z 1800obr) powinien trwać 3 sekundy, ale to praktycznie nierealne przy zużytych tarczkach .


Autor tematu
Cięciwa
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 122
Rejestracja: 25 gru 2020, 10:14
Lokalizacja: prawie w centrum Polski

Re: Dźwignia włączająca prawe lewe

#7

Post napisał: Cięciwa » 03 kwie 2023, 21:18

Zajżałem do maszyny.
DTR mam z rysunkiem mechanizmu sprzęgłowo-hamulcowym.
Z rysunku wynika mi, że tuleja 157 powinna przesuwać się w prawo, lewo wraz z wałkiem którym załączam obroty. Czyli albo jest po stronie hamulca (pozycja 0) albo po stronie sprzęgła (pozycja załączone 2).
Jeżeli tak to w jaki sposób jest połączona tuleja 157 z wałkiem sterującym? Bo u mnie w maszynie czegoś brakuje i tuleja jest cały czas po stronie sprzęgła niezależnie od pozycji dźwigni włączającej.


Autor tematu
Cięciwa
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 122
Rejestracja: 25 gru 2020, 10:14
Lokalizacja: prawie w centrum Polski

Re: Dźwignia włączająca prawe lewe

#8

Post napisał: Cięciwa » 04 kwie 2023, 09:43

Nie wiem gdzie jest przycisk "modyfikuj" więc piszę jeden pod drugim.

Brakuje trzpienia. Fi 10, tylko nie wiem jaki długi i jak jest zabezpieczony przed wysunięciem się.
C45 chyba się nada na ten trzpień.


Areo84
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 999
Rejestracja: 26 gru 2009, 09:33
Lokalizacja: ...

Re: Dźwignia włączająca prawe lewe

#9

Post napisał: Areo84 » 04 kwie 2023, 18:18

chodzi o ten trzpień z zawleczką ?
Obrazek


Autor tematu
Cięciwa
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 122
Rejestracja: 25 gru 2020, 10:14
Lokalizacja: prawie w centrum Polski

Re: Dźwignia włączająca prawe lewe

#10

Post napisał: Cięciwa » 04 kwie 2023, 19:10

Tak, to z zawleczką.
Najprostrze rozwiązanie może być najskuteczniejsze.
Zastanawia mnie dlaczego nie ma tego trzpienia. Poprzedni właściciel pewnie też nie ma pojęcia, tak samo jak o nicowanych bezpiecznikach.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”