tokarka uniwersalna - jaką wybrać?????????????????
-
- Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 6
- Posty: 9
- Rejestracja: 28 lis 2015, 16:57
- Lokalizacja: Wlkp.
Jestem nowym użytkownikiem więc przy okazji siema wszystkim I z góry przepraszam, że wtrącam się w temat ale, że niejako zeszedł na boczny tor to korzystam z okazji .. Więc do sedna ... W pracy mam 2 tudy, pracuje na wersji 1500 mm, teraz chcę kupić tokarkę dla siebie i szukałem tuda ale po oględzinach 5 maszyn trochę się podłamałem, większość tych oferowanych na aukcjach to niestety szajs, poszedłem więc w innym kierunku i mam na oku cu 502 x 2000 i 16k20 x 1000, maszyny wyglądają na solidne, martwi mnie jedynie pomniejszona w stosunku do tuda srednica pinoli konika i łoże na jednej pryzmie ( tud - łoże dwupryzmowe ). Proszę o jakies informacje na temat tych maszyn, jak z ich sztywnoscią, boję sie trochę, że gdy wrzucę na taką maszynę wałek 120mm, długi 60 cm i dam 6 mm wióra to tej sztywności zabraknie, przepraszam za prosty język ale chciałem w prosty sposob przekazac moje obawy i licze również na prostą odpowiedz, pozdrawiam
Tagi:
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 937
- Rejestracja: 22 lis 2013, 12:54
- Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki
Mam tokarkę ik62, też ruska konstrukcja podobnie jak 16k20 tylko że starsza. Jak nóż dobrze naostrzony to 6mm weźmie bez niczego.
Wadą ruskich maszyn jest cholerny przelot wrzeciona, raptem 55mm no i ciche to one jakoś bardzo nie są.
Jeśli bardzo boisz się o sztywność to popatrz jeszcze za huichon 5.
Tutaj jest ik62 w akcji, w opisie możemy czytać że przybrano 3mm, 16k20 waży koło 3000kg a ik62 2300- 2500 kg wiec o sztywność bym się nie bał. Ale wiadomo że luzy jak będą to żadne wagi nie pomogą.
Wadą ruskich maszyn jest cholerny przelot wrzeciona, raptem 55mm no i ciche to one jakoś bardzo nie są.
Jeśli bardzo boisz się o sztywność to popatrz jeszcze za huichon 5.
Tutaj jest ik62 w akcji, w opisie możemy czytać że przybrano 3mm, 16k20 waży koło 3000kg a ik62 2300- 2500 kg wiec o sztywność bym się nie bał. Ale wiadomo że luzy jak będą to żadne wagi nie pomogą.
-
- Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 6
- Posty: 9
- Rejestracja: 28 lis 2015, 16:57
- Lokalizacja: Wlkp.
Huichon 5 jakoś mi nie podchodzi, co prawda miałem do czynienia z koreańskimi frezarkami f1 250 i f2 250 i pomimo tego, że to naprawdę małe maszyny są bardzo sztywne i nic im nie brakuje, wręcz w mojej opinii to naprawdę udane maszyny ale nie chcę takiej tokarki A czy ktoś może posiada Cu 502 ? Zwyczajnie wg mnie TUD wygląda nieco masywniej od bułgarek i chciałbym wiedzieć jak faktycznie pracuje się na tych maszynach w przypadku większych detali i czy nie są zbyt wiotkie aby stosować parametry jakie zwykle stosuje na tudzie
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 262
- Rejestracja: 16 gru 2007, 12:13
- Lokalizacja: Rybnik
Posiadałem w swojej karierze każdą bułgarkę i w niczym nie ustępuje tokarce TUD, regeneruję na bułgarkach siłowniki hydrauliczne z koparek i przejazdy 8mm szpanem z posuwem 0,2mm/obr. nie są problemem.trevor pisze:A czy ktoś może posiada Cu 502?
Wadą jest to, że starsze bardziej wypracowane 401 502 i 582 mają problem z rozsprzęglaniem sprzęgła tzn nie dochodzi do całkowitego rozsprzęglenia i przy zmianach prędkości obrotowych dochodzi do zgrzytów - da się to oczywiście naprawić tylko pytanie jak długo dana tokarka była eksploatowana z tymi zgrzytami.
Kolejną wadą jest to że wrzeciono jest osadzone w tylnej części wrzeciennika, wymaga to od tokarza sporego nachylania się np do pomiarów.
Ja każdemu polecam modele 400 500 i 580 - są to totalnie bezproblemowe tokarki natomiast zdecydowanie odradzam 505 i 585 (elektrosprzęgła).
Generalnie TUD to bardzo sztywna maszyna, ale jak słyszę, że jest najlepsza to współczuję autorowi takiej wypowiedzi.
Remonty bieżące i kapitalne mini i midi koparek gąsienicowych.
601081098
601081098
-
- Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 6
- Posty: 9
- Rejestracja: 28 lis 2015, 16:57
- Lokalizacja: Wlkp.
Bardzo dziękuję Ci za taką odpowiedz, generalnie coś takiego chciałem usłyszeć Co do Tudów, ja tak nie uważam, po prostu na takiej pracuje na co dzień i dlatego takiej szukam Tokarka którą chce kupić ma właśnie problem z wysprzęglaniem, łoże jest ok, są rysy ale znośne, luzów na suporcie nie ma, ze śrubami też wszystko jest ok, wszystkie biegi i posuwy wchodzą, śruba się kręci. Powiedz co jest do zrobienia żeby podczas zmiany biegów nie pojawiały się zgrzyty ? Sprzęgło do wymiany czy potrzebna jest jakaś regulacja ? Aaa i powiedz mi czy jest możliwość toczenia do twardego zderzaka, tzn ze po dojsciu do zderzaka posuw sam wybije ?
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 262
- Rejestracja: 16 gru 2007, 12:13
- Lokalizacja: Rybnik
Tam przy sprzęgle jest wałek sterujący z takim jakby "zgrubieniem" i właśnie ono traci swoje wymiary i sprzęgło jest niewłaściwie sterowane, a dodatkowo nie jest właściwie luzowany hamulec.trevor pisze:Powiedz co jest do zrobienia żeby podczas zmiany biegów nie pojawiały się zgrzyty?
Za skrzynką elektryczną jest dekiel i przez który jest dostęp do sprzęgła.
Możesz toczyć do zderzaka, posuw wybije - dotyczy to również posuwu poprzecznego.trevor pisze:czy jest możliwość toczenia do twardego zderzaka, tzn ze po dojsciu do zderzaka posuw sam wybije ?
Jak kupisz dobrą bułgarkę to o TUD szybko zapomnisz, wiesz to jest tak, że tokarz ma toczyć, a nie walczyć ze swoją maszyną + dodatkowo wykonywać jakieś skłony, przysiady i inne ćwiczenia związane z obsugą TUD-a/TUC-a.trevor pisze:Co do Tudów, ja tak nie uważam, po prostu na takiej pracuje na co dzień i dlatego takiej szukam
Remonty bieżące i kapitalne mini i midi koparek gąsienicowych.
601081098
601081098
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 262
- Rejestracja: 16 gru 2007, 12:13
- Lokalizacja: Rybnik
Nie trzeba, chleba za to nie kupię.trevor pisze:nie wiem gdzie kliknąć ale jak znajde to klikam pomogł
Powiem inaczej: w CU jest właściwa średnica pinoli, a w TUD/TUC jest pinola jak w rusie 1A64 nie wiem po co.trevor pisze:mniejsza srednica pinoli konika nie przeszkadza przy toczeniu wiekszych wałów ?
Miałem kilkadziesiąt tych bułgarek i w żadnej nie zauważyłem luzu promieniowego, a TUD/TUC owszem mimo, że powierzchnia współpracy konik/pinola jest znacznie większa.
Dla przykładu tłoczysko siłownika fi 100 po nakiełkowaniu w podtrzymce podpieram konikiem/kłem i od razu jadę 8mm szpanem pod średnicę gwintu, który mam tam naciąć i nie widzę problemów, stosuję kły białostockie z Morsem V.
Remonty bieżące i kapitalne mini i midi koparek gąsienicowych.
601081098
601081098
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 991
- Rejestracja: 26 gru 2009, 09:33
- Lokalizacja: ...
No ja mam TUDa 40 i CU580M. Różnice są i to spore. Bugarka ogólnie jest milsza w obsłudze.
Co do średnicy pinoli konika fakt- w tudach jest co najmniej 20mm większa, nie wiem po co. Ale śrubę pociągową to bułgar dał akurat dużo większą i o większym skoku. Pewnie trochę wolniej się powyciera pracująca większą powierzchnią śruba i nakrętka.
No i w bułgarce jest normalne sprzęgło. Tzn załączasz silnik, a póżniej zasprzęglasz wrzeciono. W tud silnik opalasz niemal jednocześnie z obrotami wrzeciona. Przy gwintowaniu i częstych nawrotach to upierdliwe.
CU mają większe prześwity ("dziury") wrzecion, fajne sterowanie zwykłymi posuwami i przyspieszonymi dżojstikiem. Mają też zwykle sporo większe silniki -7 lub 11kW. W tudach jest dwubiegowy 4/6,7kW.
Chodź tud nie jest zły to też wole toczyć na CU.
Co do średnicy pinoli konika fakt- w tudach jest co najmniej 20mm większa, nie wiem po co. Ale śrubę pociągową to bułgar dał akurat dużo większą i o większym skoku. Pewnie trochę wolniej się powyciera pracująca większą powierzchnią śruba i nakrętka.
No i w bułgarce jest normalne sprzęgło. Tzn załączasz silnik, a póżniej zasprzęglasz wrzeciono. W tud silnik opalasz niemal jednocześnie z obrotami wrzeciona. Przy gwintowaniu i częstych nawrotach to upierdliwe.
CU mają większe prześwity ("dziury") wrzecion, fajne sterowanie zwykłymi posuwami i przyspieszonymi dżojstikiem. Mają też zwykle sporo większe silniki -7 lub 11kW. W tudach jest dwubiegowy 4/6,7kW.
Chodź tud nie jest zły to też wole toczyć na CU.