Tokarka Hobbymat MD65

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.
Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 15
Posty: 11575
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#11

Post napisał: RomanJ4 » 15 wrz 2015, 18:51

No i pięknie, gratuluję...


pozdrawiam,
Roman

Tagi:


rynio_di
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1494
Rejestracja: 03 gru 2005, 23:44
Lokalizacja: lublin

#12

Post napisał: rynio_di » 15 wrz 2015, 20:06

Podepnę się do tematu z pytaniem do zachariusa. Jak sprawuje ci się taki silnik jak napisałeś . Mam zamiar przerobić napęd u siebie , mam silnik oryginalny od MD-65 3f oraz falownik tylko : Czy koło pasowe wykorzystane jest z wałka pośredniego( zachowując przełożenia ) ,czy dałeś bezpośrednio na wrzeciono?

Awatar użytkownika

zacharius
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 13
Posty: 2560
Rejestracja: 04 paź 2007, 01:32
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#13

Post napisał: zacharius » 16 wrz 2015, 09:49

zastanawia mnie to "oryginalne" 3f, nie będę się kłócił ale chyba nie robili pod 3 fazy.
to że go kolega już masz to super.
u siebie wywaliłem wszystkie koła rodzime, wytoczyłem kółka pod pas wieloklinowy 4 rzędy. (widac na filmikach), przełożenie jak dobrze pamiętam mam 1:1,3 silnik na ~1500 obr
wkurzało mnie ciągłe przekładanie pasów więc zostawiłem jeden. jest o wiele ciszej bez większych strat na mocy potrzebnej do toczenia. powyżej 0,5mm na promień w alu nie biorę bo noże wygina :), w stali 0,2-0,3
obroty mam od 7Hz ~60 co prawda mocy jest mało ale M5 w stali nagwintuje narzynką przy tym.
górny zakres ~1300 obr pewnie by się dało i więcej na falowniku podkręcić.
również na dolnym zakresie 7-15Hz można by zrobić podbicie prądem na falowniku ale z tego zakresu korzystam na tyle rzadko że jeszcze się za to nie zabrałem. natomiast mocy spokojnie starcza na toczenie nawet fi80 małym wiórem
Nie otrzymasz koni wyścigowych krzyżując dwa osły


ahabich
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 332
Rejestracja: 01 maja 2006, 18:29
Lokalizacja: wawa

#14

Post napisał: ahabich » 16 wrz 2015, 22:12

Jako były, zadowolony posiadacz MD65 gdybym miał modyfikować napęd tokarki to pokusiłbym się o przełożenie bezpośrednie z jakiegoś solidnego silnika rzędu 1,5 kW paskiem zębatym + falownik. Wiadomo, te kilka Hz przy nizszych obrotach grzeje silnik ale taka kobyłka jak 1,5 kW miałaby sporą bezwładność cieplną, jak na zastosowanie amatorskie idealnie.


Zastanawiam się, czy tylko u mnie MD65 strasznie się ślizgał na paskach? Teraz męcze nutoola te 500 W + przekładnia olejowa zębata która pożera mocy, czyli pewnie w praktyce niewiele więcej niż MD65 ale stal mniejszych średnic zżera aż miło - a paski w MD się ślizgały...

Awatar użytkownika

rc36
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 2264
Rejestracja: 11 kwie 2014, 01:25
Lokalizacja: Bliskie okolice Bydgoszczy

#15

Post napisał: rc36 » 16 wrz 2015, 23:46

ahabich pisze:Teraz męcze nutoola te 500 W + przekładnia olejowa zębata która pożera mocy, czyli pewnie w praktyce niewiele więcej niż MD65 ale stal mniejszych średnic zżera aż miło - a paski w MD się ślizgały...
Ile zżera mocy ta przekładnia w nutoolu niech świadczy to, że po zmianie tego "oryginalnego oleju" na silnikowy półsyntetyk, pobór mocy na najwyższym biegu przy 65hz(falownik) spadł z 750w na 650w, piszę oczywiście o pracy bez obciążenia. Nic dziwnego że ten oryginalny silnik ma czasem problem w ogóle wystartować z najwyższego przełożenia.

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 15
Posty: 11575
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#16

Post napisał: RomanJ4 » 17 wrz 2015, 00:48

ahabich pisze:Wiadomo, te kilka Hz przy nizszych obrotach grzeje silnik ale taka kobyłka jak 1,5 kW miałaby sporą bezwładność cieplną
Bo do pracy z falownikami i obniżonymi obrotami należy stosować obce chłodzenie (i niezależne zasilanie) w postaci autonomicznego wentylatora, fabrycznego lub np takiego niedrogiego
Obrazek
zamontowanego wewnątrz zamiast oryginalnego albo na kapturze silnika 3f.
pozdrawiam,
Roman

Awatar użytkownika

zacharius
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 13
Posty: 2560
Rejestracja: 04 paź 2007, 01:32
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#17

Post napisał: zacharius » 17 wrz 2015, 05:27

ahabich pisze:solidnego silnika rzędu 1,5 kW paskiem zębatym
= natychmiastowa śmierć przecinaka w razie klina

a na pasach zwykłych zaczyna ślizgać
Nie otrzymasz koni wyścigowych krzyżując dwa osły

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 15
Posty: 11575
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#18

Post napisał: RomanJ4 » 17 wrz 2015, 08:25

zacharius pisze:a na pasach zwykłych zaczyna ślizgać
Niekoniecznie. U mnie na pojedynczym neoprenowym pasku 9mm i silniku 1000W sie nie ślizga (kola aluminiowe) nawet jak startuję od razu na duże obroty. a przynajmniej tego nie odczuwam. Napięcie paska na około 1cm
Obrazek
pozdrawiam,
Roman

Awatar użytkownika

zacharius
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 13
Posty: 2560
Rejestracja: 04 paź 2007, 01:32
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#19

Post napisał: zacharius » 17 wrz 2015, 09:59

a ja tam nie wiem o co kaman ale generalnie nie przeszkadza mi to ino pomaga w razie niemca
Nie otrzymasz koni wyścigowych krzyżując dwa osły


gigipawel
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 142
Rejestracja: 16 paź 2008, 13:51
Lokalizacja: KIELCE

#20

Post napisał: gigipawel » 17 wrz 2015, 14:10

Ma ktoś z szanownych kolegów jakieś rysunki tych kół napędowych ?
Albo jakieś zamienniki które można zastosować? U mnie są strasznie wystrzępione i popękane tylko koła napędowe.
Jeśli chodzi u mnie prace chwilowo stanęły "wykopki ziemniaczków;)".

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”