Toczenie osiowe z otworem

Jak wytoczyc taki detal żeby było osiowo

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
kuba1985
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 4
Posty: 30
Rejestracja: 25 lut 2012, 21:40
Lokalizacja: Mazowsze

Toczenie osiowe z otworem

#1

Post napisał: kuba1985 » 01 lip 2020, 08:50

Witam kolegów!

Mam tokarkę manualną.
Chcę wytoczyć taki oto przedmiot jak w rysunku. Powierzchnia A ma być wkręcana w szczęki uchwytu wiertarskiego. Powierzchnia C ma być powierzchnią ślizgową dla wałeczka. No i teraz mój problem jest taki że jak to zrobić żeby one były osiowe? Nie mam podpórki do detalu.
Jak toczę całość to mam ładne powierzchnie A i B, wszystko super, ale potem muszę odsunąć kieł żeby zrobić otwór i pojawia się nieosiowość no bo to jest jednak długi detal (tzn długi jak na takiego amatora jak ja :) )
Jak zrobię najpierw otwór C, i potem wytocze powierzchnie zewnętrzne, to skąd w ogóle wiadomo że otwór będzie osiowo z powierzchnią A?
Jedyne co mu przyszło do głowy to najpierw wytoczyć powierzchnie A i B potem wsunąć A głęboko w szczęki, i za pomocą czujnika zegarowego i papieru ustawić bicie na 0 i potem wywiercić..?
Cały detal ma około 15cm długości z i dzieli się pomiędz A i B mniej więcej po połowie. średnica zewnętrzna B to 15mm a A to 8mm. Otwór 12mm.

Obrazek




andrejch2
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 153
Rejestracja: 15 wrz 2019, 07:56

Re: Toczenie osiowe z otworem

#2

Post napisał: andrejch2 » 01 lip 2020, 08:56

moze przelotowo otwor C i następnie robisz A, a za B trzymasz w szczekach i odcinasz.


Autor tematu
kuba1985
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 4
Posty: 30
Rejestracja: 25 lut 2012, 21:40
Lokalizacja: Mazowsze

Re: Toczenie osiowe z otworem

#3

Post napisał: kuba1985 » 01 lip 2020, 09:22

Ale otwór ma 12mm a średnica A to 8mm A jak zrobie A na 14mm to mi nie wejdzie w uchwyt który mam.


andrejch2
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 153
Rejestracja: 15 wrz 2019, 07:56

Re: Toczenie osiowe z otworem

#4

Post napisał: andrejch2 » 01 lip 2020, 09:23

to zrob mniejszy otwor przelotowy a potem do niego ustaw na czujniku


Steryd
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2080
Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
Lokalizacja: Szczecin

Re: Toczenie osiowe z otworem

#5

Post napisał: Steryd » 01 lip 2020, 10:00

zamierzasz otwór przetaczać?- jak nie, to możesz nawet i wodą święconą chłodzić, i tak nie ma gwarancji, że bicie będzie przyzwoite.
Zakładając, że masz dobry uchwyt, i pręt jest przynajmniej przetoczony z zewnątrz to możesz zrobić otwór z fazą (wywiercić i wytoczyć) z materiałem schowanym w uchwycie, potem wysunąć, podeprzeć kłem za fazę, zrobić podebranie (A) i odciąć.
Można?
Morzna!!!


Autor tematu
kuba1985
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 4
Posty: 30
Rejestracja: 25 lut 2012, 21:40
Lokalizacja: Mazowsze

Re: Toczenie osiowe z otworem

#6

Post napisał: kuba1985 » 01 lip 2020, 13:42

No to bicie to mi tak średnio się podoba bo chciałem sobie zrobić takie narzędzie jak na tym filmiku do wiercenia mikrootworów:



pavyan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 550
Rejestracja: 12 paź 2018, 21:36

Re: Toczenie osiowe z otworem

#7

Post napisał: pavyan » 01 lip 2020, 14:03

Po pierwsze, nie podałeś głębokości otworu ⌀12mm - uwzględniając średnice on odciąłby połowę detalu (patrząc na rysunek).

Według mnie, wałek ⌀18÷20mm wystawiony z uchwytu na 155mm miałby na tyle dużą sztywność, że dałoby się wytaczakiem delikatnie wykonać otwór ⌀12mm na gotowo (lub rozwiertakiem, ale i tak po wykonaniu dla niego prowadzenia wytaczakiem, to jest niezbędne i warunkuje osiowość).
Ja bym tak właśnie to zrobił - czyli z jednego założenia: najpierw otwór, a następnie podpierając kłem - zewnętrzne średnice. Tylko kieł musi być idealnie w osi wrzeciona.
Co do użycia rozwiertaka - jeżeli otwór byłby głęboki, to roztoczyłbym go wytaczakiem w granicach ⌀11,8 ÷ 11,9mm, i ma maszynie wprowadził delikatnie rozwiertak ręczny 12H7 aż do dna otworu (na bardzo wolnych obrotach!), oczywiście z olejem lnianym i częstym wycofywaniem/czyszczeniem. Ponieważ rozwiertak ręczny ma stożek wprowadzający, po wyjęciu gotowego detalu z maszyny poprawiłbym otwór rozwiertakiem maszynowym 12H7 do dna, ale właśnie ręcznie - będzie miał doskonałe prowadzenie, i wtedy praktycznie nie rozbije otworu. Jeżeli otwór jest względnie płytki, to od razu (po roztoczeniu na ⌀11,8 ÷ 11,9mm) rozwiertak maszynowy, ale wtedy trzeba się liczyć z tym, że rozbije otwór, max kilka setek.

PS: Na filmie widać, że otwór jest raczej dość głęboki.


Pustelnik
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 3
Rejestracja: 26 cze 2020, 15:01

Re: Toczenie osiowe z otworem

#8

Post napisał: Pustelnik » 02 lip 2020, 07:48

Cześć
Można zejść z biciem poniżej 5 mikronów przy toczeniu otworu w oprawce zaciskowej.
W pierwszej kolejności toczysz obydwie średnice zewnętrzne w kłach,potem chwytasz wałek w tulejce zaciskowej, tulejka ma bicie i oprawka ma bicie fabryczne.Przystawiasz czujnik i szukasz położenia wszystkich elementów względem siebie aż uzyskasz satysfakcjonujące bicie.I teraz wiercisz, roztaczasz i rozwiercasz otwór rozwiertakiem maszynowym w tolerancji właściwej dla wałka który wejdzie suwliwie w otwór.

Awatar użytkownika

grg12
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1197
Rejestracja: 03 sty 2007, 14:27
Lokalizacja: Wiedeń

Re: Toczenie osiowe z otworem

#9

Post napisał: grg12 » 02 lip 2020, 09:36

Dlaczego otwór musi mieć 12mm? Domyślam się że masz futerko z takim uchwytem?
To urządzenie jest przeznaczone do małych i bardzo małych wierteł, z definicji - siły też są niewielkie...
Moja wersja:
Obrazek

Futerko to PROXXON 28941, tuleja ma 8mm średnicy i 6mm otwór - do wiercenia wiertłami poniżej 1mm całkowicie wystarcza.

Jeśli dla ciebie to zbyt mało - dlaczego nie odwrócić sytuacji? W konik łapiesz prosty pręt, futerko jest przymocowane do tulei prowadzącej?
Np. tak:
Obrazek

To akurat uchwyt do narzynek ale zasada jest chyba oczywista?


Autor tematu
kuba1985
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 4
Posty: 30
Rejestracja: 25 lut 2012, 21:40
Lokalizacja: Mazowsze

Re: Toczenie osiowe z otworem

#10

Post napisał: kuba1985 » 06 lip 2020, 11:02

grg12 pisze:
02 lip 2020, 09:36
Futerko to PROXXON 28941, tuleja ma 8mm średnicy i 6mm otwór - do wiercenia wiertłami poniżej 1mm całkowicie wystarcza.
Kolega idealnie rozumie o co chodzi. Będę wiercił wiertłem 0,1mm Metoda wydaje mi się super. Dzięki za porady!

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”