TIG co ja robie źle

Spawalnictwo i obróbka cieplna

Autor tematu
bubels
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 6
Posty: 466
Rejestracja: 15 sie 2004, 22:24
Lokalizacja: Poznań

TIG co ja robie źle

#1

Post napisał: bubels » 13 sie 2017, 08:22

Panowie jestem amatorem.

Swoją przygodę zaczynałem od mma i siermiężnego transformatora.
Później życie stało się leprze za sprawą mig-a.

Aż pewnego razu uruchamiając na hali maszynę dorwałem się do TIG-a. Spawali kwasówk-ę.
Szło bajecznie. Zakochałem się w tej metodzie.
Od Żony na urodziny dostałem takie chinskie cudo -TIG/MMA/PLAZMA.
I MMA działa. Plazma też ale na TIG-u poległem.

Zanabyłem butlę z czystym jak spirytus argonem. Elektroda wolframowa czerwona i drut (brak danych).

Elektroda naostrzona gaz na reduktor z niego 10l/min.
Stal Czarna konstrukcyjna.

I spawy są fatalne. Wewnątrz jak by wrzały o strukturze pumeksu. Bardziej przyklejone niż wspawane. Tzn mogę przy użyciu odpowiedniej siły zmęczeniowo rozerwać spaw.

Jedyne co mi przychodzi do głowy po studiowaniu internetów to ten gaz.
Czy nie powinienem jechać na jakiejś mieszance ARGONA + CO2 ?


Apeluje o wpisywanie lokalizacji w profil! Czasem okazuje się że mieszkamy po sąsiedzku. Jako pasjonaci, hobbyści możemy sobie pomóc nie tylko anonimowo przez forum....

Tagi:


Steryd
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 551
Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
Lokalizacja: Szczecin

#2

Post napisał: Steryd » 13 sie 2017, 09:31

zacznij od spawanie nierdzewki. Tigiem czarną stal się źle spawa i trzeba mieć porządny drut.
Mieszanki to nie do Tiga.
Można?
Morzna!!!


upanie
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 9
Posty: 1126
Rejestracja: 15 sty 2011, 09:26
Lokalizacja: Wyszków

#3

Post napisał: upanie » 13 sie 2017, 09:36

Czy nie powinienem jechać na jakiejś mieszance ARGONA + CO2 ?
Nie. Argon ma być tak czysty jak się da.

Czy miejsca spawane są dobrze oczyszczone?
Ja nie jestem żadnym fachowcem a totalnym amatorem ale TIG-iem Welder Fantasy pospawałem już trochę rzeczy i zazwyczaj wychodziło co najmniej przyzwoicie.
Słabo wychodziło jak miałem niedoczyszczone elementy.
No jeszcze jak jest dziwna pozycja do spawania to wychodzi mi dziadowsko bo nie umiem tak poprowadzić palnika w trudnych warunkach żeby ładnie wyszło.
Nie mniej nigdy nie pospawałem tak żeby dało się to rozerwać.

A jak wygląda łuk jak spawasz? Jest ładnie skupiony czy lata jak wariat?
czilałt...


kamil_rc
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 118
Rejestracja: 27 gru 2008, 11:33
Lokalizacja: Wadowice

#4

Post napisał: kamil_rc » 13 sie 2017, 09:48

U siebie miałem podobny problem drutem do czarnej stali tak jakby wyżarzało spoine. Użyłem drutu do nierdzewki i spawa sie znakomicie:)
Pozdrawiam Kamil


upanie
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 9
Posty: 1126
Rejestracja: 15 sty 2011, 09:26
Lokalizacja: Wyszków

#5

Post napisał: upanie » 13 sie 2017, 09:58

Tigiem czarną stal się źle spawa i trzeba mieć porządny drut.
Ja spawałem jak do tej pory tylko czarną i takich kłopotów nie miałem.

Czy to sprawa drutu czy nie to łatwo sprawdzić spawając bez drutu.
czilałt...


Autor tematu
bubels
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 6
Posty: 466
Rejestracja: 15 sie 2004, 22:24
Lokalizacja: Poznań

#6

Post napisał: bubels » 13 sie 2017, 10:03

Stal dokładnie oczyszczona.

Gdy spawam drutem do nierdzewki spawy są jeszcze słabsze.

Zastanawia mnie ten łuk. Gdy spawałem nierdzewkę profesjonalnym sprzętem. Podkreślę że nie wiem dokładnie jakim bo spawacz oddał mi palnik w trakcie pracy i pozwolił się "pobawić"
W każdym razie łuk miał charakter skupionej igiełki. Dokładnie widziałem gdzie grzeje.
W moim przypadku widzę wypływ plazmy jasnozielony ale nie widzę skupienia punktowego.

Podpowiedzcie jeszcze koledzy odległość elektrody od jeziorka?


Spróbuję to nagrać.
Apeluje o wpisywanie lokalizacji w profil! Czasem okazuje się że mieszkamy po sąsiedzku. Jako pasjonaci, hobbyści możemy sobie pomóc nie tylko anonimowo przez forum....


upanie
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 9
Posty: 1126
Rejestracja: 15 sty 2011, 09:26
Lokalizacja: Wyszków

#7

Post napisał: upanie » 13 sie 2017, 10:38

Może źle naostrzona elektroda. Łuk musi być skupiony.
Ostrzyłeś wzdłuż czy w poprzek elektrody?
Spróbuj sapwnąć bez drutu.

Odległość od jeziorka, hmm.... Nigdy się nad tym nie rozwodziłem. Im dalej od jeziorka tym gorzej i to widać po tym jak się zachowuje łuk. Jak się spawa to na oko widać czy jest dobrze czy źle.

Jeśli dioda dobrze zaostrzona i to może ten Twój argon jest jakiś nieargonowaty ew. wiatr wieje. Spawasz na zewnątrz?
A co się dzieje z samą elektrodą? Topi się czy pozostaje nienaruszona?
czilałt...


lukasz.radomski
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 294
Rejestracja: 06 maja 2010, 14:32
Lokalizacja: Częstochowa

#8

Post napisał: lukasz.radomski » 13 sie 2017, 10:42

uchwyt spawalniczy masz podłączony do + czy do - na spawarce?


upanie
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 9
Posty: 1126
Rejestracja: 15 sty 2011, 09:26
Lokalizacja: Wyszków

#9

Post napisał: upanie » 13 sie 2017, 10:44

Raczej ma do minusa bo na pewno by zauważył topiącą się elektrodę.
czilałt...


Autor tematu
bubels
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 6
Posty: 466
Rejestracja: 15 sie 2004, 22:24
Lokalizacja: Poznań

#10

Post napisał: bubels » 13 sie 2017, 10:54

Spawam w garażu zamkniętym.

Elektroda ostrzona wzdłuż. Wkładam ją we wkętarke by wprowadzić w ruch obrotowy i do kamienia. Wychodzi szpilka.

Elektroda raczej się nie topi.
Sporo odprysków idzie w ceramiczkę bo aż się na niej odkłada.

Mam do minusa bo inaczej nie mogę podłączyć.
Ceramiczka o niewielkiej średnicy wew. - nie mieżyłem ale pewnie 8 - 10mm.
Apeluje o wpisywanie lokalizacji w profil! Czasem okazuje się że mieszkamy po sąsiedzku. Jako pasjonaci, hobbyści możemy sobie pomóc nie tylko anonimowo przez forum....

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Spawalnictwo i obróbka cieplna”