Termistor w silniku napedu glownego tokarki

Dyskusje na temat elektrowrzecion do napędu narzędzi skrawających

Autor tematu
blasterpl
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 10
Posty: 1863
Rejestracja: 13 sty 2012, 18:49
Lokalizacja: jelenia gora

Termistor w silniku napedu glownego tokarki

#1

Post napisał: blasterpl » 08 kwie 2023, 13:41

Padlo mi cos w sterowaniu tokarki Maho Graziano 200E. Napęd i silnik Indramat. Maszyna startuje normalnie ale po kilku minutach naped główny się wyłącza (błąd 05 czyli "Przeciążenie termiczne napędu głównego").I od tego momentu już nie chce wystartować (nawet po resecie). Na drugi dzień z rana wystartuje i sytuacja się powtarza. Moje podejrzenie padło na termistor w silniku , rezystancja jaka zmierzyłem to ok. 69 KΩ , chyba trochę za dużo :? . Jaka powinna być w przybliżeniu wartość tego termistora :?:




Robert_K
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1113
Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Termistor w silniku napedu glownego tokarki

#2

Post napisał: Robert_K » 08 kwie 2023, 15:29

Kilkadziesiąt albo kilkaset Ohmów, w zależności od producenta. Jeśli pozostałe silniki w maszynie też są tego typu (Indramat) to możesz porównać z nimi, termistory powinny mieć wszystkie takie same.

Pozdrawiam.


Autor tematu
blasterpl
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 10
Posty: 1863
Rejestracja: 13 sty 2012, 18:49
Lokalizacja: jelenia gora

Re: Termistor w silniku napedu glownego tokarki

#3

Post napisał: blasterpl » 08 kwie 2023, 15:48

Dzieki , tak podejrzewam ze te 69kilo to zdecydowanie za dużo.Reszta silników nie ma zabezpieczenia :? . Czy takie proste podłożenie opornika o odpowiedniej rezystancji pozwoli na upewnienie sie co do awarii tego termistora :?:
Obrazek


Robert_K
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1113
Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Termistor w silniku napedu glownego tokarki

#4

Post napisał: Robert_K » 08 kwie 2023, 16:01

blasterpl pisze:Czy takie proste podłożenie opornika o odpowiedniej rezystancji pozwoli na upewnienie sie co do awarii tego termistora


Tak. W starszych silnikach Siemensa często lubiały padać takie termistory, wtedy otwieraliśmy tylną pokrywę silnika, ucinaliśmy przewody od termistora i lutowaliśmy do nich zwykły rezystor, 120 Ohm o ile dobrze pamiętam.
Faktem jest że silnik tracił wtedy zabezpieczenie przed przegrzaniem ale faktem jest również że nie zdarzyło się żeby kiedykolwiek którykolwiek z tych silników się przegrzał.

Pozdrawiam.


Autor tematu
blasterpl
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 10
Posty: 1863
Rejestracja: 13 sty 2012, 18:49
Lokalizacja: jelenia gora

Re: Termistor w silniku napedu glownego tokarki

#5

Post napisał: blasterpl » 08 kwie 2023, 18:51

Czy takie objawy jak opisałem mogą być spowodowane tym termistorem :?:


atom1477
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2797
Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
Lokalizacja: ::

Re: Termistor w silniku napedu glownego tokarki

#6

Post napisał: atom1477 » 08 kwie 2023, 20:08

Może i mogą, ale było by to dziwne.
Musiałbyś zmierzyć rezystancję po automatycznym wyłączeniu napędu (czyli gdy wystąpi błąd #5).
Termistor jest na 99.9% typu NTC, a więc podczas przegrzania jego rezystancja powinna być niższa niż zwykle.
Twój termistor się uszkodził na wysoką rezystancję, więc "wskazuje" bardzo niską temperaturę. Od tego by napęd się nie wyłączał. Może się wyłączać jak w czasie pracy termistor nagle obniży swoją rezystancję.


Autor tematu
blasterpl
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 10
Posty: 1863
Rejestracja: 13 sty 2012, 18:49
Lokalizacja: jelenia gora

Re: Termistor w silniku napedu glownego tokarki

#7

Post napisał: blasterpl » 08 kwie 2023, 21:29

Jutro pójdę zmierzyć czy rezystancja się zmieniła i jeśli tak to czy zmalała czy wzrosła.


Autor tematu
blasterpl
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 10
Posty: 1863
Rejestracja: 13 sty 2012, 18:49
Lokalizacja: jelenia gora

Re: Termistor w silniku napedu glownego tokarki

#8

Post napisał: blasterpl » 10 kwie 2023, 16:40

Termistor raczej nie jest przyczyna usterki :? , wygląda na to , ze padł napęd.Prześledziłem schematy i wychodzi , ze po przekręceniu hebla na napęd podawane jest napięcie 24v z niemiecka zwane "Ausselicht". w tym momencie jest to jedyne napięcie jakie dochodzi do napędu , na wyświetlaczu (na napędzie) wyświetla się komunikat "No Power" i tak ma być aż do momentu uzbrojenia sterowania. Ale po max 2min wyświetlacz gaśnie i to już koniec.Żadne resety itp. nic nie dają , dopiero na drugi dzień udaje się odpalić ale po 2 min znowu to samo.


lepi
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1449
Rejestracja: 09 lip 2012, 20:34
Lokalizacja: Poznań

Re: Termistor w silniku napedu glownego tokarki

#9

Post napisał: lepi » 10 kwie 2023, 16:47

Sprawdź czy jest napięcie na szynie DC. W tym modelu pewnie jakieś 300 V


Autor tematu
blasterpl
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 10
Posty: 1863
Rejestracja: 13 sty 2012, 18:49
Lokalizacja: jelenia gora

Re: Termistor w silniku napedu glownego tokarki

#10

Post napisał: blasterpl » 10 kwie 2023, 17:05

Nie ma , w tym sterowaniu napięcie na szynie DC pojawia się dopiero po zazbrojeniu napędów (czyli po procedurze startowej na pulpicie).Gdy mimo , ze naped wrzeciona jest"zgaszony" przeprowadzę procedure startowa to wyrzuca błąd 05 albo 04 czyli albo przegrzany albo nieaktywny napęd główny.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektrowrzeciono”