Szybkie chłodzenie stali niskowęglowej

Spawalnictwo i obróbka cieplna

Autor tematu
niskoweglowy
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 1
Rejestracja: 08 mar 2019, 12:56

Szybkie chłodzenie stali niskowęglowej

#1

Post napisał: niskoweglowy » 08 mar 2019, 13:04

Witam
Mam pytanie dotyczące stali niskowęglowej. Rozgrzewam ją do 1300 stopni a następnie schładzam wodą. Stal oczywiście staje się plastyczna i miękka. Czy można uniknąć tego zjawiska przez długotrwałe chłodzenie? Podejrzewam że musiałbym się odnieść do wykresów CTP ale nie mam z nimi za dużych doświadczeń. Poniżej wrzucam właściwości stali oraz wykres z dobrzańskiego dla inspiracji.

Problem mam taki rozgrzane elementy stalowe do temp. 1200+ są stabilne i wytrzymał ale w momencie chłodzenia drastycznie tracą na swoich mechanicznych właściwościach. Zastanawiam się czy mógłbym tego uniknąć przez długie chłodzenie.

Obrazek

Obrazek



Zgłoszenia konkursowe


melonmelon
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 539
Rejestracja: 16 wrz 2010, 11:58
Lokalizacja: świete miasto

Re: Szybkie chłodzenie stali niskowęglowej

#2

Post napisał: melonmelon » 08 mar 2019, 19:55

Pytasz o chłodzenie nierównowagowe, inspirujesz układem równowagi?
Poszukaj wykresów CTPc spawalniczych.
Jak do tego będziesz wiedział, jakie własności wytrzymałościowe są potrzebne: jesteś w domu.

pozdro


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 3142
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

Re: Szybkie chłodzenie stali niskowęglowej

#3

Post napisał: jasiu... » 09 mar 2019, 20:04

Stal spawalna niskowęglowa jest z reguły miękka. Tym bardziej po wyżarzeniu. Z czego ma się wytworzyć coś bardziej odpornego, niż ferryt? Wydaje ci się, że stal podczas nagrzewania i chłodzenia traci właściwości wytrzymałościowe. Oczywiście jakąś rolę mogą odgrywać naprężenia, powstałe np. podczas spawania, ale ogólnie tu raczej nie szukałbym przyczyn.

Za to podczas podgrzewania do 1300 stopni masz taki przerost ziarna, że wcale się nie dziwię, że może konstrukcja się osłabić. Po co grzejesz do takiej temperatury? Tej stali nie powinno się aż tak bardzo przegrzewać.


InzSpawalnik
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1634
Rejestracja: 28 gru 2012, 01:04
Lokalizacja: Galaktyka

Re: Szybkie chłodzenie stali niskowęglowej

#4

Post napisał: InzSpawalnik » 09 mar 2019, 21:05

Ten material jest do obrobki plastycznej na zimno. Dostarczany w postaci tasm I blach ocynkowanych.
Co ty kombinujesz z tym materialem w takich temperaturach ?


kolec7
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 572
Rejestracja: 01 mar 2009, 22:40
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Szybkie chłodzenie stali niskowęglowej

#5

Post napisał: kolec7 » 11 mar 2019, 06:26

melonmelon pisze:
08 mar 2019, 19:55
Pytasz o chłodzenie nierównowagowe, inspirujesz układem równowagi?
Poszukaj wykresów CTPc spawalniczych.
Jak do tego będziesz wiedział, jakie własności wytrzymałościowe są potrzebne: jesteś w domu.

pozdro

...wszystkiego czego Ci trzeba:

https://tezeusz.pl/brozda-jerzy-pilarcz ... p-s-517767
"W życiu piękne są tylko chwile...."

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Spawalnictwo i obróbka cieplna”