Sprężarka śrubowa własnej roboty
-
Autor tematu - Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 11
- Posty: 2847
- Rejestracja: 21 sty 2020, 17:48
- Lokalizacja: Toruń miasto Tadeusza R
Sprężarka śrubowa własnej roboty
Ostatnio tak dla zabawy ,pomimo posiadania sprężarki śrubowej w firmie 18Kw ALUP postanowiłem zbudować od zera sprężarkę z elementów częściowo leżących na półce a częściowo zakupionych sprężarkę i okazuje się że można .Wyzwaniem jest zdobycie modułu śrubowego ,ale że takowy posiadałem to myślałem że będzie z górki ,no niestety trzeba sobie kupić wyspę filtrów trochę cena odstraszająca więc postanowiłem zrobić z pręta alu kwadrat 70x70 i tu nie było większych problemów poza zrobieniem zaworu minimalnego ciśnienia który jest dość ważny w sprężarkach śrubowych bo odpowiada za poprawną separację w filtrze separatora oleju . Ale nie taki diabeł straszny jak go malują . wnioski koszt takowej sprężarki o wydajności 680l/min wyszedł na chwilę obecną ok 3tyś brakuje mi jeszcze chłodnicy oleju ale już zamówiona i mieści się w cenie ( 250pln).
silnik 3 kw 2800obr więc do zastosowań warsztatu przydomowego jak najbardziej zbiornik 300l no i brak tego kołatania sprężarki tłokowej bezcenny
silnik 3 kw 2800obr więc do zastosowań warsztatu przydomowego jak najbardziej zbiornik 300l no i brak tego kołatania sprężarki tłokowej bezcenny
Mam wyrypane na wszelkiej maści proroków ,mędrców i wszystkich którzy stawiają się ponad innymi ,i tak ich zjedzą robaki
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 11575
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
Re: Sprężarka śrubowa własnej roboty
Fajna rzecz. A co kolega myśli o pomyśle zaadoptowania samochodowej sprężarki śrubowej do tego celu?
kompresor-lopatkowy-uber-alles-t116016-10.html
kompresor-lopatkowy-uber-alles-t116016-10.html
pozdrawiam,
Roman
Roman
-
Autor tematu - Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 11
- Posty: 2847
- Rejestracja: 21 sty 2020, 17:48
- Lokalizacja: Toruń miasto Tadeusza R
Re: Sprężarka śrubowa własnej roboty
Nie wiem ,jak poczytam o takowej to wyrobie sobie zdanie .Dolot powietrza ma spory ale to nie problem ale jak do niej podłączyć zasysanie oleju ze zbiornika i z filtra separatora ? ,tego nie wiem.
Dodane 10 minuty 48 sekundy:
Poza tym nie widziałem modułu śrubowego z alu lub jego stopów ciekawe czy wytrzyma bo olej z powietrzem jednak stawia duży opór ,poza tym w modułach śrubowych fabrycznych są łożyska igiełkowe i wałeczkowe przenoszące znaczne obciążenia a w samochodowym nie wiem co siedzi ale można to sprawdzić .
Dodane 10 minuty 23 sekundy:
Dodane 10 minuty 48 sekundy:
Poza tym nie widziałem modułu śrubowego z alu lub jego stopów ciekawe czy wytrzyma bo olej z powietrzem jednak stawia duży opór ,poza tym w modułach śrubowych fabrycznych są łożyska igiełkowe i wałeczkowe przenoszące znaczne obciążenia a w samochodowym nie wiem co siedzi ale można to sprawdzić .
Dodane 10 minuty 23 sekundy:
oryginał wygląda w środku takRomanJ4 pisze:zaadoptowania samochodowej sprężarki śrubowej do tego celu
Mam wyrypane na wszelkiej maści proroków ,mędrców i wszystkich którzy stawiają się ponad innymi ,i tak ich zjedzą robaki
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 11575
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
Re: Sprężarka śrubowa własnej roboty
tristar0 pisze:Dolot powietrza ma spory ale to nie problem ale jak do niej podłączyć zasysanie oleju ze zbiornika i z filtra separatora ? ,tego nie wiem.
Inżektor?
tristar0 pisze:Poza tym nie widziałem modułu śrubowego z alu lub jego stopów ciekawe czy wytrzyma bo olej z powietrzem jednak stawia duży opór ,poza tym w modułach śrubowych fabrycznych są łożyska igiełkowe i wałeczkowe przenoszące znaczne obciążenia a w samochodowym nie wiem co siedzi
Jednak je w samochodach stosują, i to z bardzo zmienną charakterystyką, więc chyba jednak wytrzymują..
pozdrawiam,
Roman
Roman
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 831
- Rejestracja: 01 lip 2013, 00:27
- Lokalizacja: Krk
Re: Sprężarka śrubowa własnej roboty
Z ciekawosci spytam, jakiego ciśnienia oczekujesz?
„Trudne czasy tworzą silnych ludzi, silni ludzie tworzą dobre czasy, dobre czasy tworzą słabych ludzi, a słabi ludzie tworzą trudne czasy”…
-
- Moderator
-
Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 4440
- Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
- Lokalizacja: Polska
Re: Sprężarka śrubowa własnej roboty
RomanJ4 pisze:samochodowej sprężarki śrubowej do tego celu?
Niestety to nie śrubowa a rootsa.
Śrubowa spręża od jednej strony do drugiej wzdłuż osi.
Rootsa spręża całą powierznią prostych łopat równolegle do osi. No i jest to sprężarka sucha a w śrubowej uszczelnienie pełni olej krążący w koło i zasysany do dolotu.
tristar0 pisze: zaworu minimalnego ciśnienia
U mnie chyba jest zrealizowane jako grzybek ze sprężyną.
Masz może jakiś zawór odcinający między filtrem powietrza a kompresorem? Ewentualnie jak sprężarka Ci staje bo nabiła powietrza to masz jakiś szybki spust powietrza zza sprężarki?
Pytam bo w mojej był uszkodzony zawór na dolocie.
Jak go usunąłem to przy zatrzymaniu silnika ciśnienie z separatora oleju cofało się przez stopień śrubowy i efektownie rzygało na sufit.
Wziąłem z innej sprężarki przepustnicę z siłownikiem do zamykania dolotu w sensie sterowania pompowaniem /luźnym biegiem i dodatkowo jak wyłączam silnik to zrzucane jest napięcie z dodatkowego elektrozaworu podłączonego do separatora oleju co powoduje odpowietrzenie za sprężarką i już nie powinno się tak dziać.
Piszę nie powinno bo od pół roku nie mam czasu do tego dojść
A sprężarka to 15kW kupione za 2k
-
Autor tematu - Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 11
- Posty: 2847
- Rejestracja: 21 sty 2020, 17:48
- Lokalizacja: Toruń miasto Tadeusza R
Re: Sprężarka śrubowa własnej roboty
mam tam taki zawór251mz pisze: Masz może jakiś zawór odcinający między filtrem powietrza a kompresorem?
https://aztechnika.pl/zawory-dolotowe-v ... p-859.html
zawór minimalnego ciśnienia to grzybek na sprężynie ustala minimalne ciśnienie na wyjściu powietrza ma się to ciśnienie wahać w granicach 3,5 -4 bary dla prawidłowej separacji oleju a co skutkuje brakiem oleju w powietrzu .251mz pisze:U mnie chyba jest zrealizowane jako grzybek ze sprężyną
no to się dowiedziałeś że podczas pracy jest olej tyle że po zatrzymaniu sprężarki ten olej wyrzuci powietrze ze zbiornika , można się poparzyć .251mz pisze:Jak go usunąłem to przy zatrzymaniu silnika ciśnienie z separatora oleju cofało się przez stopień śrubowy i efektownie rzygało na sufit.
Dodane 11 minuty 42 sekundy:
tak to wygląda przeciętnie w różnych typach sprężarek251mz pisze:U mnie chyba jest zrealizowane jako grzybek ze sprężyną
albo w większych trochę inaczej ale zasada działania jest taka sama
Dodane 8 minuty 9 sekundy:
Z tego co zdążyłem poczytać sprężarka samochodowa pracuje z ciśnieniem 1,5-3 Bary więc koło można by już tym napompować ale czy coś więcej ? .RomanJ4 pisze:Jednak je w samochodach stosują, i to z bardzo zmienną charakterystyką, więc chyba jednak wytrzymują
Dodane 15 minuty 59 sekundy:
jak sprężarka "staje" to z reguły ciśnienie wynosi ok 2Bar bo przy napompowaniu powietrza zamyka się zawór dolotowy i sprężarka pracuje jeszcze przez kilka min celem odpowietrzenia zbiornika oleju właśnie tym zaworem dolotowym ( innym kanałem ). Tak że przy starcie ponownym silnika nie ma ciśnienia w zbiorniku oleju i tu jest ciekawostka bo gdy silnik nie może ruszyć albo podczas ruszania ma problem z wystartowaniem to oznacza że to ciśnienie 8-10 barów nadal jest w zbiorniku oleju ,a to wskazuje że uszkodzony jest zawór minimalnego ciśnienia którego drugą funkcją jest odcięcie sprężarki od zbiornika powietrza .251mz pisze: Ewentualnie jak sprężarka Ci staje bo nabiła powietrza to masz jakiś szybki spust powietrza za sprężarki?
Mam wyrypane na wszelkiej maści proroków ,mędrców i wszystkich którzy stawiają się ponad innymi ,i tak ich zjedzą robaki
-
- Moderator
-
Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 4440
- Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
- Lokalizacja: Polska
Re: Sprężarka śrubowa własnej roboty
Dużo mi rozjaśniłeś.
Poniekąd zrobiłem to samo tylko okrężną drogą.
U mnie zawór na wlocie /przepustnica po dobiciu ma się zamknąć ale sprężarka nadal mieli więc ciśnienie w separatorze nadal się utrzymuje. Dlatego razem z wyłączeniem silnika odpowietrza się separator.
Zawór jest NO więc przy braku prądu też się odpowietrzy.
Ta przepustnica wyglada tak samo jak samochodowa i pochodzi z kaesera.
Niestety nie miałem okazji zobaczyć jak w tym kaeserze działało odpowietrzenie.
Teraz patrząc z perspektywy doświadczenia to w następną sprężarkę używaną będę celował w łopatkową.
Zespoły śrubowe często po 50tyś h są do remontu a zespoły łopatkowe po 200tyś h wytrzymują.
Pomijam już prostotę działania i obsługi.
Jedyny minus jak ktoś potrzebuje mieć w sieci koło 10 barów to nie ma wyjścia tylko śruba.
Poniekąd zrobiłem to samo tylko okrężną drogą.
U mnie zawór na wlocie /przepustnica po dobiciu ma się zamknąć ale sprężarka nadal mieli więc ciśnienie w separatorze nadal się utrzymuje. Dlatego razem z wyłączeniem silnika odpowietrza się separator.
Zawór jest NO więc przy braku prądu też się odpowietrzy.
Ta przepustnica wyglada tak samo jak samochodowa i pochodzi z kaesera.
Niestety nie miałem okazji zobaczyć jak w tym kaeserze działało odpowietrzenie.
Teraz patrząc z perspektywy doświadczenia to w następną sprężarkę używaną będę celował w łopatkową.
Zespoły śrubowe często po 50tyś h są do remontu a zespoły łopatkowe po 200tyś h wytrzymują.
Pomijam już prostotę działania i obsługi.
Jedyny minus jak ktoś potrzebuje mieć w sieci koło 10 barów to nie ma wyjścia tylko śruba.
-
Autor tematu - Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 11
- Posty: 2847
- Rejestracja: 21 sty 2020, 17:48
- Lokalizacja: Toruń miasto Tadeusza R
Re: Sprężarka śrubowa własnej roboty
Z własnego doświadczenia widzę że jak wymieniam olej i filtry po 2 tyś godzin to po 8 latach pracy" 26godzin na dobę i 8 dni w tygodniu "zużycia sprężarki nie widzę a wydajność też nie spadła.Podstawa dobry olej i filtry manna.
Dodane 13 minuty 22 sekundy:
Dodane 13 minuty 22 sekundy:
to "mielenie " czyli odprężanie ma za zadanie właśnie odpowietrzyć zbiornik z olejem do tych 2 bar jaśli ciśnienie nie spada to jak wyżej zawór minimalnego ciśnienia przepuszcza ale jest groźniejszy problem , po zatrzymaniu silnika przy 10 barach w układzie ciśnienie może uszkodzić uszczelniacz w module ( jest od strony koła pasowego ) i po zatrzymaniu pod uszczelniaczem ciśnienie będzie wyrzucać olej z modułu . Koszt takiego uszczelniacza zaczyna się od tysiaka .251mz pisze: po dobiciu ma się zamknąć ale sprężarka nadal mieli więc ciśnienie w separatorze nadal się utrzymuje
Mam wyrypane na wszelkiej maści proroków ,mędrców i wszystkich którzy stawiają się ponad innymi ,i tak ich zjedzą robaki
-
- Moderator
-
Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 4440
- Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
- Lokalizacja: Polska
Re: Sprężarka śrubowa własnej roboty
Wiesz co te próby bez odpowietrzenia to ja robiłem wylot ze sprężarki szedł w atmosferę więc nabijała ona faktycznie tylko do tych może 2ch barów w separatorze a i tak mi rzygało górą.
Nawet jak pomieliło trochę z zamkniętą przepustnicą to i tak miałem wrażenie że to co się cofa to kapke za wiele dlatego zrobiłem to odpowietrzenie.
Nawet jak pomieliło trochę z zamkniętą przepustnicą to i tak miałem wrażenie że to co się cofa to kapke za wiele dlatego zrobiłem to odpowietrzenie.