Schemat pneumatyczny - elektrozawór

Dyskusje o układach pneumatycznych, podciśnieniowych i hydraulicznych wykorzystywanych w maszynach

Autor tematu
wilczek67
Czytelnik forum poziom 2 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 13
Rejestracja: 10 sty 2017, 22:34
Lokalizacja: Bydgoszcz

Schemat pneumatyczny - elektrozawór

#1

Post napisał: wilczek67 » 02 gru 2017, 19:31

Witam, czy mógłbym prosić o sprawdzenie poprawności wykonania schematu pneumatycznego ? (interesowałby mnie tylko schemat pneumatyczny bez bramek logicznych)
Zależy mi na zbudowaniu układu:
-Ciśnienie robocze 10 bar;
-siłownik dwustronnego działania, jednotłoczyskowy;
- czas otwarcia zaworu przy wysuwie tłoka - 4 sekundy. taki sam czas otwarcia zaworu w czasie powrotu tłoczyska.
- ciśnienie przy wysuwie tłoka 4 bary, prędkość płynu w przewodach 20m/s;
- ciśnienie przy powrocie 4,5 bar, prędkość płynu w przewodach 18m/s;
(tutaj nie jestem pewny, czy jest możliwość sterowania jednocześnie ciśnieniem i prędkością płynu w przewodach ?)

Schemat pod linkiem. pics/0e48e890264bffd8673dc6b286519126.png

Z góry dziękuję za pomoc :)



Awatar użytkownika

chaos
Administrator
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 515
Rejestracja: 29 maja 2004, 11:49
Lokalizacja: Augustów
Kontakt:

Re: Schemat pneumatyczny - elektrozawór

#2

Post napisał: chaos » 02 gru 2017, 22:11

To w końcu pneumatycznego czy hydraulicznego? Jaki tam płyn w przewodach płynie?
Akcesoria CNC - EBMiA.pl
Elementy Budowy Maszyn i Automatyki
www.ebmia.pl
MECHANIKA * AUTOMATYKA * NARZĘDZIA * BHP, CHEMIA * PNEUMATYKA


Autor tematu
wilczek67
Czytelnik forum poziom 2 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 13
Rejestracja: 10 sty 2017, 22:34
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Schemat pneumatyczny - elektrozawór

#3

Post napisał: wilczek67 » 03 gru 2017, 01:46

Dziękuję za odpowiedź.
Pneumatyczny. Czynnikiem roboczym jest sprężone powietrze.


herflik-00
Czytelnik forum poziom 3 (min. 15)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 15)
Posty w temacie: 3
Posty: 21
Rejestracja: 06 kwie 2017, 07:42
Lokalizacja: DDZ

Re: Schemat pneumatyczny - elektrozawór

#4

Post napisał: herflik-00 » 03 gru 2017, 09:41

Witam

Mnie uczyli że pneumatykę dławi się na wydechu.

Druga sprawa - jak zachowa się regulator gdy podasz mu ciśnienie na wyjście ?

pozdrawiam


Autor tematu
wilczek67
Czytelnik forum poziom 2 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 13
Rejestracja: 10 sty 2017, 22:34
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Schemat pneumatyczny - elektrozawór

#5

Post napisał: wilczek67 » 03 gru 2017, 10:37

herflik-00 pisze:
03 gru 2017, 09:41
Witam

Mnie uczyli że pneumatykę dławi się na wydechu.

Druga sprawa - jak zachowa się regulator gdy podasz mu ciśnienie na wyjście ?

pozdrawiam
Bardzo proszę o jaśniejsze pytanie, bez skrótów myślowych bo nie rozumiem.
pozdrawiam


herflik-00
Czytelnik forum poziom 3 (min. 15)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 15)
Posty w temacie: 3
Posty: 21
Rejestracja: 06 kwie 2017, 07:42
Lokalizacja: DDZ

Re: Schemat pneumatyczny - elektrozawór

#6

Post napisał: herflik-00 » 03 gru 2017, 10:59

Witam

Rzuć okiem na to
https://www.festo.com/cms/pl_pl/9829.htm#id_12276

Schemat z lewej.


W skrócie:

Regulatory przed elektrozaworem.
Dławiki (dwa !!)wkręcone w siłownik - dławienie na wydechu ( nie dławisz powietrza które zasila pierwszą komorę, tylko powietrze które "ucieka" z drugiej komory - tak jest lepiej ;-) )
Na Twoim schemacie dochodzi do sytuacji w której powietrze z opróżnianej komory będzie musiało przejść przez regulator "pod włos" i tutaj nie jestem pewny jak zachowa się ten regulator.

pozdrawiam


Autor tematu
wilczek67
Czytelnik forum poziom 2 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 13
Rejestracja: 10 sty 2017, 22:34
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Schemat pneumatyczny - elektrozawór

#7

Post napisał: wilczek67 » 03 gru 2017, 14:00

Z tymi regulatorami to faktycznie, przekombinowałem. Dziękuję za sugestię.
Co do zaworów dławiących.
Popełniłem błąd w pierwszym poście. Chodziło mi o inne czasy otwarcia zaworu - co jest logiczne ponieważ komora z tłoczyskiem jest mniejsza od komory bez tłoczyska. Dlatego chciałem zastosować różne ciśnienia i prędkości przepływu do otrzymania tego samego czasu ruchu tłoczyska.
Czy w tym wypadku lepszym rozwiązaniem mógłby się okazać zawór dławiąco-zwrotny ? Który dławiłby przepływ tylko w jednym kierunku. Czy właśnie o to chodziło w dławieniu na wydechu ?
Pozdrawiam


herflik-00
Czytelnik forum poziom 3 (min. 15)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 15)
Posty w temacie: 3
Posty: 21
Rejestracja: 06 kwie 2017, 07:42
Lokalizacja: DDZ

Re: Schemat pneumatyczny - elektrozawór

#8

Post napisał: herflik-00 » 03 gru 2017, 14:36

Witam

Jeżeli kombinacja z dwoma regulatorami miała na celu tylko osiągniecie takiego samego czasu ruchu to przekombinowane.
To się uzyskuje zaworami dławiąco-zwrotnymi.
No chyba że chodzi o dokładnie taką samą siłę na obu ruchach - wtedy dwa regulatory.

Z dławieniem na wydechu chodzi o regulowanie prędkości powietrza "wyciskanego" z komory aktualnie odpowietrzanej.Gdy powietrze płynie w przeciwnym kierunku, napowietrzając komorę, nie jest dławione. Prędkością tego drugiego ruchu sterujesz dławikiem na drugiej komorze. Prosto, tanio i skutecznie.

pozdrawiam


Autor tematu
wilczek67
Czytelnik forum poziom 2 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 13
Rejestracja: 10 sty 2017, 22:34
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Schemat pneumatyczny - elektrozawór

#9

Post napisał: wilczek67 » 03 gru 2017, 15:27

Dokładnie, chodzi o taką samą siłę i czas w obu ruchach.
Dziękuję bardzo za wskazówki ! :)
Co do samej zasady działania tego siłownika to wspomnę, że poprzez sterowanie czasem otwarcia zaworu, wtłaczam określoną ilość powietrza potrzebną do wypełnienia komory w pierwszym położeniu tłoka (stąd obliczone czasy otwarcia zaworu), następnie odcinam dopływ. Powietrze w komorze się rozpręża i "pcha" siłownik przez cały skok (ciśnienia zostały odpowiednio obliczone, aby przez całą długość skoku powietrze posiadało odpowiednią energię do pchania tłoka i napędzania wału). W drugą stronę działa tak samo tylko z innymi wartościami ciśnienia i prędkości powietrza w przewodach. Przynajmniej taki miałem zamysł, zbudowania układu.
W takim przypadku, dławieniem na wydechu jestem wstanie otrzymać interesujące mnie prędkości ? Czy byłby to dokładny sposób sterowania ?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Pneumatyka, Podciśnienie, Hydraulika Siłowa”