Schemat pneumatyczny - elektrozawór

Dyskusje o układach pneumatycznych, podciśnieniowych i hydraulicznych wykorzystywanych w maszynach

Autor tematu
wilczek67
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 13
Rejestracja: 10 sty 2017, 22:34
Lokalizacja: Bydgoszcz

Schemat pneumatyczny - elektrozawór

#1

Post napisał: wilczek67 » 02 gru 2017, 19:31

Witam, czy mógłbym prosić o sprawdzenie poprawności wykonania schematu pneumatycznego ? (interesowałby mnie tylko schemat pneumatyczny bez bramek logicznych)
Zależy mi na zbudowaniu układu:
-Ciśnienie robocze 10 bar;
-siłownik dwustronnego działania, jednotłoczyskowy;
- czas otwarcia zaworu przy wysuwie tłoka - 4 sekundy. taki sam czas otwarcia zaworu w czasie powrotu tłoczyska.
- ciśnienie przy wysuwie tłoka 4 bary, prędkość płynu w przewodach 20m/s;
- ciśnienie przy powrocie 4,5 bar, prędkość płynu w przewodach 18m/s;
(tutaj nie jestem pewny, czy jest możliwość sterowania jednocześnie ciśnieniem i prędkością płynu w przewodach ?)

Schemat pod linkiem.

Z góry dziękuję za pomoc :)



Awatar użytkownika

chaos
Administrator
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 630
Rejestracja: 29 maja 2004, 12:49
Lokalizacja: Augustów
Kontakt:

Re: Schemat pneumatyczny - elektrozawór

#2

Post napisał: chaos » 02 gru 2017, 22:11

To w końcu pneumatycznego czy hydraulicznego? Jaki tam płyn w przewodach płynie?
Akcesoria CNC - EBMiA.pl
Elementy Budowy Maszyn i Automatyki
www.ebmia.pl
MECHANIKA * AUTOMATYKA * PNEUMATYKA * NARZĘDZIA * BHP, CHEMIA * TWORZYWA SZTUCZNE


Autor tematu
wilczek67
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 13
Rejestracja: 10 sty 2017, 22:34
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Schemat pneumatyczny - elektrozawór

#3

Post napisał: wilczek67 » 03 gru 2017, 01:46

Dziękuję za odpowiedź.
Pneumatyczny. Czynnikiem roboczym jest sprężone powietrze.


herflik-00
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 3
Posty: 37
Rejestracja: 06 kwie 2017, 08:42
Lokalizacja: DDZ

Re: Schemat pneumatyczny - elektrozawór

#4

Post napisał: herflik-00 » 03 gru 2017, 09:41

Witam

Mnie uczyli że pneumatykę dławi się na wydechu.

Druga sprawa - jak zachowa się regulator gdy podasz mu ciśnienie na wyjście ?

pozdrawiam


Autor tematu
wilczek67
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 13
Rejestracja: 10 sty 2017, 22:34
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Schemat pneumatyczny - elektrozawór

#5

Post napisał: wilczek67 » 03 gru 2017, 10:37

herflik-00 pisze:
03 gru 2017, 09:41
Witam

Mnie uczyli że pneumatykę dławi się na wydechu.

Druga sprawa - jak zachowa się regulator gdy podasz mu ciśnienie na wyjście ?

pozdrawiam
Bardzo proszę o jaśniejsze pytanie, bez skrótów myślowych bo nie rozumiem.
pozdrawiam


herflik-00
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 3
Posty: 37
Rejestracja: 06 kwie 2017, 08:42
Lokalizacja: DDZ

Re: Schemat pneumatyczny - elektrozawór

#6

Post napisał: herflik-00 » 03 gru 2017, 10:59

Witam

Rzuć okiem na to
https://www.festo.com/cms/pl_pl/9829.htm#id_12276

Schemat z lewej.


W skrócie:

Regulatory przed elektrozaworem.
Dławiki (dwa !!)wkręcone w siłownik - dławienie na wydechu ( nie dławisz powietrza które zasila pierwszą komorę, tylko powietrze które "ucieka" z drugiej komory - tak jest lepiej ;-) )
Na Twoim schemacie dochodzi do sytuacji w której powietrze z opróżnianej komory będzie musiało przejść przez regulator "pod włos" i tutaj nie jestem pewny jak zachowa się ten regulator.

pozdrawiam


Autor tematu
wilczek67
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 13
Rejestracja: 10 sty 2017, 22:34
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Schemat pneumatyczny - elektrozawór

#7

Post napisał: wilczek67 » 03 gru 2017, 14:00

Z tymi regulatorami to faktycznie, przekombinowałem. Dziękuję za sugestię.
Co do zaworów dławiących.
Popełniłem błąd w pierwszym poście. Chodziło mi o inne czasy otwarcia zaworu - co jest logiczne ponieważ komora z tłoczyskiem jest mniejsza od komory bez tłoczyska. Dlatego chciałem zastosować różne ciśnienia i prędkości przepływu do otrzymania tego samego czasu ruchu tłoczyska.
Czy w tym wypadku lepszym rozwiązaniem mógłby się okazać zawór dławiąco-zwrotny ? Który dławiłby przepływ tylko w jednym kierunku. Czy właśnie o to chodziło w dławieniu na wydechu ?
Pozdrawiam


herflik-00
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 3
Posty: 37
Rejestracja: 06 kwie 2017, 08:42
Lokalizacja: DDZ

Re: Schemat pneumatyczny - elektrozawór

#8

Post napisał: herflik-00 » 03 gru 2017, 14:36

Witam

Jeżeli kombinacja z dwoma regulatorami miała na celu tylko osiągniecie takiego samego czasu ruchu to przekombinowane.
To się uzyskuje zaworami dławiąco-zwrotnymi.
No chyba że chodzi o dokładnie taką samą siłę na obu ruchach - wtedy dwa regulatory.

Z dławieniem na wydechu chodzi o regulowanie prędkości powietrza "wyciskanego" z komory aktualnie odpowietrzanej.Gdy powietrze płynie w przeciwnym kierunku, napowietrzając komorę, nie jest dławione. Prędkością tego drugiego ruchu sterujesz dławikiem na drugiej komorze. Prosto, tanio i skutecznie.

pozdrawiam


Autor tematu
wilczek67
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 13
Rejestracja: 10 sty 2017, 22:34
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Schemat pneumatyczny - elektrozawór

#9

Post napisał: wilczek67 » 03 gru 2017, 15:27

Dokładnie, chodzi o taką samą siłę i czas w obu ruchach.
Dziękuję bardzo za wskazówki ! :)
Co do samej zasady działania tego siłownika to wspomnę, że poprzez sterowanie czasem otwarcia zaworu, wtłaczam określoną ilość powietrza potrzebną do wypełnienia komory w pierwszym położeniu tłoka (stąd obliczone czasy otwarcia zaworu), następnie odcinam dopływ. Powietrze w komorze się rozpręża i "pcha" siłownik przez cały skok (ciśnienia zostały odpowiednio obliczone, aby przez całą długość skoku powietrze posiadało odpowiednią energię do pchania tłoka i napędzania wału). W drugą stronę działa tak samo tylko z innymi wartościami ciśnienia i prędkości powietrza w przewodach. Przynajmniej taki miałem zamysł, zbudowania układu.
W takim przypadku, dławieniem na wydechu jestem wstanie otrzymać interesujące mnie prędkości ? Czy byłby to dokładny sposób sterowania ?

Awatar użytkownika

Tomciowoj
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 662
Rejestracja: 14 kwie 2013, 21:35
Lokalizacja: Wielkopolska

Re: Schemat pneumatyczny - elektrozawór

#10

Post napisał: Tomciowoj » 18 gru 2017, 18:26

Jeśli chcesz regulować ciśnienie za elektrozaworem musisz użyć regulator z zaworem zwrotnym, np:
Obrazek
lub równolegle wpiąć zawór zwrotny.
Utrzymanie dokładnej stałej prędkości na samych zaworach dławiących słabo się sprawdzi, da się regulować ale będzie zależne od bezwładności przesuwanej masy. Dla precyzyjnej pracy proponuję dołożyć hydrokontroler lub zastosować siłownik z wbudowanym hydrokontrolerem. Wtedy prędkość regulujesz przepływem oleju pomiędzy komorami.
Obrazek

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Pneumatyka, Podciśnienie, Hydraulika Siłowa”