Rozruch bezprosredni silnika 3f

Dyskusje dotyczące silników elektrycznych i falowników.

Autor tematu
baszawez
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 163
Rejestracja: 19 sty 2017, 17:37
Lokalizacja: Kraków

Rozruch bezprosredni silnika 3f

#1

Post napisał: baszawez » 28 wrz 2017, 09:47

Witam, lepiej raz zapytać i się wstydzić niż nie wiedzieć. Jak ma się sprawa ustawienia termika przy wylaczniku silnikowym i rozruchu bezposrednim? Z tego co wiadomo, to przy rozruchu bezposrednim wartosc pradu moze wzrosnać nawet 10 raz yw stosunku do wartosci pradu znamionowego. Jak w takim razie ustawic wartosc na termiku przy wlaczniku? Przewaznie sie ustawia na wartosc 1,1xprad znamionowy. Ale czy taka zasada tyczy sie rozruchu bezposredniego? Bo jezeli ustawimy na wartosc 1,1xIn a prad rozruchu jest 10xIn to termik wylaczy silnik... Nie wiem czy dobrze rozumuje



Tagi:

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 11567
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#2

Post napisał: RomanJ4 » 28 wrz 2017, 14:48

Termik też ma pewne opóźnienie(histereza), wiec zanim jego temperatura wzrośnie to "pik" już zdąży opaść..
"Termik" nastawia się na prąd znamionowy silnika ze współczynnikiem 1,1*In.
Dla małych silników, o mocy kilku kW (np. bez tabliczki znamionowej) "starzy" elektrycy stosowali taki pseudo wzór na prąd znamionowy 2*P(kW). Przykład: silnik 4kW, In=2*4kW= 8A. Prąd nastawczy termika 1,1*8=8,8A.
Wiele lat używałem termika dobranego w/g tej zasady do starego, ciężkiego (i przez to bezwładnego) silnika 4kW w dużej pile tarczowej, i praktycznie nie zdarzyło się żeby przy rozruchu wyskoczył, a przy dużym przeciążeniu i owszem..
Ale uwaga - używane termiki są często przegrzane, więc bardziej "czułe" na większe prądy i szybciej wywalają..
pozdrawiam,
Roman


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

#3

Post napisał: strikexp » 29 wrz 2017, 00:41

No i silnik nie pobiera aż 10 In przy rozruchy, bardziej 6-8 In jeśli dobrze pamiętam. W dużym stopniu zależy to od konstrukcji.
Chciałbym jednak zwrócić uwagę że mówimy o przypadku gdy silnik startuje szybko. Jeśli będzie mocno obciążony to i prąd rozruchowy będzie trwał odpowiednio dłużej.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Elektryczne / Falowniki”