Problem z silnikami nema 17
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 23
- Posty: 23
- Rejestracja: 14 cze 2021, 11:54
Problem z silnikami nema 17
Dzień dobry,
Od około roku jestem posiadaczem maszyny cnc własnej produkcji. Całkiem niedawno postanowiłem przejść na paski zębate ze względu na problem z luzami na śrubie trapezowej.
Ruchoma brama, grbl 1.1, arduino, sterowniki a4988 z silnikami Nema 17 KS42STH40-1204A 1.2A na fazę, paski gt2 10mm z zębatkami 20T bezpośrednio na silnikach (bez przekładni). Vref ustawiony dobrze. Okazuje się ze frezarka nie ma mocy, bez większego problemu mogę zatrzymać oś ręką czego wcześniej na śrubach trapezowych nie było (fi8).
Gdzie popełniłem błąd ? Dodam, ze raczej nie chciałbym teraz dokładać przekładni do silników. Czy mocniejszy silnik pomoże choć trochę w moim problemie ? Jeśli tak to jaki najmocniejszy silnik mogę założyć do tego sterownika ?
Z góry dziękuje za wyrozumiałość i odpowiedzi.
Pozdrawiam
Od około roku jestem posiadaczem maszyny cnc własnej produkcji. Całkiem niedawno postanowiłem przejść na paski zębate ze względu na problem z luzami na śrubie trapezowej.
Ruchoma brama, grbl 1.1, arduino, sterowniki a4988 z silnikami Nema 17 KS42STH40-1204A 1.2A na fazę, paski gt2 10mm z zębatkami 20T bezpośrednio na silnikach (bez przekładni). Vref ustawiony dobrze. Okazuje się ze frezarka nie ma mocy, bez większego problemu mogę zatrzymać oś ręką czego wcześniej na śrubach trapezowych nie było (fi8).
Gdzie popełniłem błąd ? Dodam, ze raczej nie chciałbym teraz dokładać przekładni do silników. Czy mocniejszy silnik pomoże choć trochę w moim problemie ? Jeśli tak to jaki najmocniejszy silnik mogę założyć do tego sterownika ?
Z góry dziękuje za wyrozumiałość i odpowiedzi.
Pozdrawiam
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 11
- Posty: 147
- Rejestracja: 31 gru 2020, 15:44
Re: Problem z silnikami nema 17
Tu nie ma problemu z moca, tylko z jej przelozeniem. O ile wczesniej miales przesow osi na obrot silnika rowny skokowi sruby, o tyle teraz masz posuw rowny ilosci zebow zebatki x szerokosc zeba. Bez przelozeniasie nie obejdzie.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 2224
- Rejestracja: 17 wrz 2018, 10:47
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Problem z silnikami nema 17
Przełożenie i jeszcze raz przełożenie
Poprzednio na 1 obrót silnika oś przesuwała się o tyle ile wynosił skok śruby (najczęściej 2, 4, 8 mm).
Teraz masz 20 x 10 mm = 200 mm na obrót. Zatem nawet 100 razy więcej. Tyle razy zmniejszyła się też dokładność i moment.
Bez przekładni się nie obędzie, bo nawet gdybyś założył najmocniejszy silnik, to uzyskasz rozdzielczość 1 mm/krok. Sterownik A4988 pozwoli to podzielić na max 16, ale znowu kosztem momentu. Zmiana sterownika to kolejne wydatki.
A wystarczyło zmienić nakrętkę na taką z kasowaniem luzu. Albo zastosować śruby kulowe.
Poprzednio na 1 obrót silnika oś przesuwała się o tyle ile wynosił skok śruby (najczęściej 2, 4, 8 mm).
Teraz masz 20 x 10 mm = 200 mm na obrót. Zatem nawet 100 razy więcej. Tyle razy zmniejszyła się też dokładność i moment.
Bez przekładni się nie obędzie, bo nawet gdybyś założył najmocniejszy silnik, to uzyskasz rozdzielczość 1 mm/krok. Sterownik A4988 pozwoli to podzielić na max 16, ale znowu kosztem momentu. Zmiana sterownika to kolejne wydatki.
A wystarczyło zmienić nakrętkę na taką z kasowaniem luzu. Albo zastosować śruby kulowe.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 2224
- Rejestracja: 17 wrz 2018, 10:47
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Problem z silnikami nema 17
OK. Jeśli GT2 ma zęby co 2 mm, to i tak wyjdzie 40 mm na obrót silnika. Zdecydowanie za dużo.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 23
- Posty: 23
- Rejestracja: 14 cze 2021, 11:54
Re: Problem z silnikami nema 17
Dzięki Panowie za uświadomienie mnie. Obawiam się, ze jak zastosuje przekładnię (co nie jest mi po drodze bo mam już wszystko zaprojektowane, wycięte i złożone) będzie za wolny posuw przy pasku gt2.
Jeśli przekładnia to ile zębów na silniku a ile na odbiorze ? Zostając przy obecnych standardach gt2.
Co myślicie o wymianie silników na najmocniejsze z serii nema 17 do tego stosując sterownik TB6600? Czy otrzymam porządny efekt ?
Jeśli przekładnia to ile zębów na silniku a ile na odbiorze ? Zostając przy obecnych standardach gt2.
Co myślicie o wymianie silników na najmocniejsze z serii nema 17 do tego stosując sterownik TB6600? Czy otrzymam porządny efekt ?
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 2224
- Rejestracja: 17 wrz 2018, 10:47
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Problem z silnikami nema 17
A co ma do tego pasek?pawdab1444 pisze: ↑14 cze 2021, 18:54Dzięki Panowie za uświadomienie mnie. Obawiam się, ze jak zastosuje przekładnię (co nie jest mi po drodze bo mam już wszystko zaprojektowane, wycięte i złożone) będzie za wolny posuw przy pasku gt2.
Jeśli przekładnia to ile zębów na silniku a ile na odbiorze ? Zostając przy obecnych standardach gt2.
Co myślicie o wymianie silników na najmocniejsze z serii nema 17 do tego stosując sterownik TB6600? Czy otrzymam porządny efekt ?
Jeśli zastosujesz przekładnię, która da identyczny skok jak śruba, to będziesz miał porównywalną prędkość i moment (z różnicą na straty tarcia).
Podziel 40 przez skok śruby i będziesz miał przekładnię.
Najmocniejsze silniki Nema 17 mają 0,9 Nm. Teraz masz pewnie 0,4 Nm. Wymiana dużo nie da.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 23
- Posty: 23
- Rejestracja: 14 cze 2021, 11:54
Re: Problem z silnikami nema 17
Dokładnie tak. Moje maja 0.4.
Śruby miałem o skoku 8mm co daje mi wynik 5 ale nie do końca wiem co to właśnie te 5? Przekładnia 5? Niestety nic mi to nie mówi.. podpowiesz kolego ile zębów powinna mieć zębatka na silniku ? Odbierającą zostawiłbym taką jaka jest czyli 20t.
Śruby miałem o skoku 8mm co daje mi wynik 5 ale nie do końca wiem co to właśnie te 5? Przekładnia 5? Niestety nic mi to nie mówi.. podpowiesz kolego ile zębów powinna mieć zębatka na silniku ? Odbierającą zostawiłbym taką jaka jest czyli 20t.