Problem z przecinarką do metalu

Planujesz zakup sprzętu do warsztatu, masz problem z maszyną tu możesz o tym porozmawiać - nie tylko maszyny CNC

Autor tematu
nabuch
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 2
Posty: 18
Rejestracja: 25 lip 2007, 16:36
Lokalizacja: Słuszczyn

Problem z przecinarką do metalu

#1

Post napisał: nabuch » 14 mar 2019, 21:06

Witajcie. Jakiś czas temu kupiłem przecinarkę do metalu na tarcze 400 . Dzisiaj próbowałem po raz pierwszy przeciąć ceownik 140 i niespodzianka: tarcza nie może przeciąć materiału. Lecą delikatnie iskry , materiał nagrzewa się do czerwoności ale tarcza po zagłębieniu 3-4 mm w materiał nie idzie dalej. Trochę kombinowałem z ustawieniami materiału względem tarczy - po przesunięciu materiału w stronę brzegu tarczy pojawiła się poprawa ale nadal bez rewelacji. Ktoś miał taki przypadek?
Zacząłem się zastanawiać nad poprawnością wykonania urządzenia. Produkt fabryczny na odlewie żeliwnym waga ok 80 kg . Silnik 4kW 1400 obr . Przełożenie 1.5 na kołach pasowych, co daje prędkośc ok 2000obr/min Z tego co rozmawiałem ze znajomym on ma samoróbkę ok 4000 obr/min na wałku tarczy. Tarcza 400 chyba norton.
Ktoś miał taki przypadek i może podpowiedzieć jak rozwiązać problem? Z góry dziękuje



Zgłoszenia konkursowe

Awatar użytkownika

MiziAir
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 1
Posty: 51
Rejestracja: 31 gru 2018, 13:20
Lokalizacja: Podkarpackie

Re: Problem z przecinarką do metalu

#2

Post napisał: MiziAir » 14 mar 2019, 21:24

Jeżeli produkt fabryczny to mniemam, że geometria jest ok, choć różnie to bywa... Powinno wyrzucać gęsty snop iskier, spróbuj inną tarcze założyć, norton nie kojarzy mi się dobrze.


michelew
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 1
Posty: 23
Rejestracja: 15 sie 2012, 18:05
Lokalizacja: Kołbiel

Re: Problem z przecinarką do metalu

#3

Post napisał: michelew » 14 mar 2019, 21:43

Dobrą tarcze założyć. Ale w grubym materiale i tak będzie się grzać i "zalepiac" tarcza...

Tarczą wjeżdżaj tak by szła w kant materiału a nie po płaskiej szerokiej powierzchni.


KARABIN
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 2
Posty: 27
Rejestracja: 17 lut 2015, 19:08
Lokalizacja: PODKARPACIE

Re: Problem z przecinarką do metalu

#4

Post napisał: KARABIN » 14 mar 2019, 22:12

Obroty tarczy powinny być w granicach 3500-4000,za małe obroty szybkie zużycie tarczy,za duże słabe odprowadzenie urobku tarczy powodujące nagrzewanie materiału przecinanego.
Co do słabego cięcia jest kilka przyczyn;
1-zalepiona tarcza na krawędzi(przeczyścić koksem,tarcza dobrej jakości)
2-styk tarczy z materiałem pod odpowiednim kątem(im mniejsza powierzchnia tym lepiej)
3-dekle mocujące tarcze nie za małej średnicy(tarcza pływa na boki).


orion32
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 281
Rejestracja: 18 kwie 2017, 21:55

Re: Problem z przecinarką do metalu

#5

Post napisał: orion32 » 14 mar 2019, 22:33

Przy szerokiej powierzchni obroty powinny być mniejsze ,a nie większe.


KARABIN
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 2
Posty: 27
Rejestracja: 17 lut 2015, 19:08
Lokalizacja: PODKARPACIE

Re: Problem z przecinarką do metalu

#6

Post napisał: KARABIN » 14 mar 2019, 22:52

Powierzchni czego.Obroty tarczy 400 sprawdzone praktycznie przy cięciu szyn kolejowych(najlepsze obroty w moim przypadku,waga przecinarki 180kg) :mrgreen:


orion32
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 281
Rejestracja: 18 kwie 2017, 21:55

Re: Problem z przecinarką do metalu

#7

Post napisał: orion32 » 14 mar 2019, 23:32

Ja mam z regulowanymi obrotami i lepiej tnie się szerokie powierzchnie na mniejszych obrotach,a nie na większych. :twisted:
Szyny to trochę inna bajka,bo to stal wyższej jakosci,niž ta na ceówki.Materialy twardsze, tnie się lepiej ściernie ,niż miękkie.


Wiktor57
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 1
Posty: 80
Rejestracja: 17 kwie 2018, 11:42
Lokalizacja: Głuchołazy

Re: Problem z przecinarką do metalu

#8

Post napisał: Wiktor57 » 15 mar 2019, 06:46

Dla tarczy 400mm 4000 obrotów to już trochę dużo ale 2000 to za mało. Ja mam ok 3000 i tnie dobrze. Myślę, że optymalnie powinno być 3000 - 3500obr/min. Bardzo ważna jest grubość (szerokość cięcia) tarczy. Tarcza gruba idzie ciężej i szybciej się zakleja. Ja stosuję przeważnie 4mm. W ściernicy następuje tzw. samoostrzenie. Co jakiś czas wykruszają się tępe ziarna, odsłaniając ostre. Występuje to najlepiej przy cięciu np krótszego boku płaskownika. Jak już Koledzy napisali długa powierzchnia styku ściernicy z materiałem powoduje zabijanie ściernicy. Występuje to także wtedy gdy ściernica ma inne przeznaczenie np kamień lub ceramika. Oczywiście może to się zdarzyć tylko i wyłącznie przez pomyłkę lub nieczytelne oznaczenie.

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 8618
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

Re: Problem z przecinarką do metalu

#9

Post napisał: RomanJ4 » 15 mar 2019, 12:03

Zmień przede wszystkim tarczę na dobrej jakości. Niestety często fabrycznie do przecinarki dają jakiś strasznie twardy chiński szajs noname bo tani, który ciąć nie chce, grzeje się niemożebnie ale nie wysypuje.
Po zmianie na odpowiednią (np Pferd, Norton Quantum(zamiast zwykłego korundu jest korund cyrkonowy), Metabo Fleximat, Klingspor, niektórzy chwalą YATO czy IncoFlex, ale ja nie mam zdania...) musi być dużo lepiej nawet jeśli obroty nie takie i tarcza z nie najwyższej półki. Na pewno koledzy coś podrzucą z własnego doświadczenia..
Twardość tarczy średnia(L;M;N;O) do miękkiej stali, a do twardszej miękka (H;I;J;K;) kierując się zasadą: im twardsza stal - tym bardziej miękkie spoiwo tarczy i drobniejsze ziarno I odwrotnie.
https://blog.scieramy.pl/jak-dobrac-tar ... ia-metalu/
tu masz testy tarcz
https://portalnarzedzi.pl/artykul/test- ... ych-cutop/

przy okazji tu masz mały test 125-tek,
http://grzegorski.net/wiki/doku.php?id= ... test_tarcz

https://dobratarcza.pl/oznaczenia-na-tarczach-do-ciecia
Obrazek
pozdrawiam,
Roman


InzSpawalnik
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1634
Rejestracja: 28 gru 2012, 01:04
Lokalizacja: Galaktyka

Re: Problem z przecinarką do metalu

#10

Post napisał: InzSpawalnik » 16 mar 2019, 09:17

To co przedmowca powiedział to jest WSZYSTKO na temat.
Prawdopodobnie masz BARDZO gównianą tarczę. Założę się że przyszła z piłą i nie ma na niej nawet oznaczeń , mam racje ?
Zrob zdjecie albo opisz co to jest za tarcza, wszyscy sie posmiejemy.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „WARSZTAT”