4 oś - nóż szablasty

Dyskusje dotyczące najpopularniejszego programu sterującego maszynami CNC
Awatar użytkownika

Autor tematu
bartuss1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 16
Posty: 8363
Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Kontakt:

#31

Post napisał: bartuss1 » 05 mar 2009, 16:11

manipulator sterowany z macha, i zamiast szczypiec trzymalby np wrzeciono czy palnik czyli za pomoca współrzednych biegunowych wyznaczyć kartezjanskie położenie xyz
bo same ruchy poszczególnych elementów to zmienne do ustawienia wyjsciowego


https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

Tagi:

Awatar użytkownika

Inf-el
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 9
Posty: 573
Rejestracja: 22 cze 2004, 18:41
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

#32

Post napisał: Inf-el » 05 mar 2009, 20:35

Na pewno się tym zajmę (za jakiś czas) bo również buduję manipulator na serwach.
Tylko nie wiem czy Mach będzie najlepszym programem sterującym.


qqaz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 2347
Rejestracja: 28 sty 2007, 16:12
Lokalizacja: Łódź

#33

Post napisał: qqaz » 05 mar 2009, 22:46

Program juniora do generowania sterowania osi obrotowej w istniejącym pliku 2D - plt lub Gkodzie.
Plik programu zapisać w katalogu i zmienić rozszerzenie na ......exe. Ikonę pliku po zapisaniu kliknąć prawym i otworzyć właściwości - tam odblokować ( gdy okaże się że system zablokuje obcy program)
Dalej już używać normalnie , tzn kliknąć w ikonkę i program się podnosi w dosowym oknie.
W oknie wpisać nazwę obrabianego pliku - jeżeli jest w tym samym katalogu - lub pełną ścieżkę dostępu.
W efekcie powstanie nowy plik PLT z dopisanymi linijkami sterowania osią obrotową.
Ważne - wejściowy plik PLT lub Gkod musi być numerowany w liniach z krokiem co najmniej 3. a na końcu musi być znak enter.
Załączniki
szablabartusa.rar
(85.19 KiB) Pobrany 172 razy

Awatar użytkownika

Autor tematu
bartuss1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 16
Posty: 8363
Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Kontakt:

#34

Post napisał: bartuss1 » 06 mar 2009, 08:55

troche sie nagimnastykowałem zeby skumac co ten program robi z plikiem, najlepiej wpisac nazwe pliku w postaci g kodu 2,5D np.:abc.txt i ten zamieni się na 4 osiowy, punkcik leci :D
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#35

Post napisał: Leoo » 06 mar 2009, 20:08

qqaz pisze:Program juniora do generowania sterowania osi obrotowej w istniejącym pliku 2D - plt lub Gkodzie.
Czy programik uwzględnia offset noża (szabli)?
http://www.allegro.pl/item572283428_now ... summa.html
Może uda się napisać wersję dla nożyka wleczonego?
Nóż z zerowym offsetem będzie miał tendencje do niestabilności podczas cięcia.
Jeśli ktoś jest wprawiony w Excelu, to pewnie może napisać taki program w postaci makra.


qqaz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 2347
Rejestracja: 28 sty 2007, 16:12
Lokalizacja: Łódź

#36

Post napisał: qqaz » 07 mar 2009, 01:35

Junior olał Exela - wyklepał programik dosowy ale bez offsetu. Choć poprawka może być.
Kolega Leoo zaproponuje strategię korekcji.
Moja może być taka:
dla kątów ostrych gdzie promień offsetu powoduje skrót ścieżki więcej niż połowa offsetu trajektoria zmodyfikowana wybiega poza pkt. końca wekktora ruchu o wartość offsetu a póżniej nastepuje obrót noża wzgledem jego faktycznego punktu styku.
Tylko jest pewien problem. Czy Mach łyka interpolację krzywoliniową G02 lub G03 z jednoczesnym ruchem liniowym w innych osiach ( tu byłby liniowy obrót głowicą)?
...
..
N100G02 (dla obiegniecia punktu obrotu noża z promieniem offsetu) A ( kąt obiegu)
...
Chyba nie, więc pozostaje łamaniec a ten spowoduje nadmuchanie kodu ponad pojemność pamięci kompa. Niewiele dajac w jakości wycinanki.


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#37

Post napisał: Leoo » 07 mar 2009, 14:39

qqaz pisze:Kolega Leoo zaproponuje strategię korekcji.
Na razie nic nie zaproponuję bo nie zastanawiałem się nad tym głębiej. Po prostu zwróciłem uwagę na problem.
Na pierwszy rzut oka będą dwa przypadki wymagające korekcji. Pierwszy to cięcie pod kątem, niekoniecznie ostrym, które wymaga podniesienia ostrza. Ostrze można podnieść dopiero, kiedy cięcie minie punkt przecięcia przykładowych prostych dokładnie o offset. Rozpoczynając cięcie wzdłuż drugiej prostej (przy kącie) podobnie należy uwzględnić offset, jeśli cięcie ma być w punkt. Teoretycznie drugie cięcie można rozpocząć bez korekcji, tyle że nie wiadomo która część (zewnętrzna czy wewnętrzna) jest ważna.
Drugi przypadek to cięcie promieni.
Po dłuższej chwili zastanowienia dochodzę do wniosku, że specjalna korekcja dla krzywych nie jest konieczna. Jeśli postprocesor generuje tylko G1, to krzywe zamienione są na odcinki i sprawa załatwiona. Jedynie uwagę należy zwrócić na proces zmiany azymutu szabelki, która musi odbywać się jednocześnie z korekcją położenia w osiach X i Y. Cały problem w tym, że owa zmiana (zakładam, że nóż pozostaje w materiale) nie odbywa się po linii prostej tylko po okręgu o średnicy dwa razy większej niż offset. Praktycznie do uzyskania idealnej linii cięcia korekcja X, Y powinna wykonać wykonać ruch po w/w wycinku okręgu, którego długość wynika z różnicy między kątem zakończenia jednego cięcia i rozpoczęcia drugiego. Optymalizacja obrotu noża jest konieczna.
Symulacje robiłem na kolanie, jeśli gdzieś jest błąd, to proszę mnie poprawić.

Awatar użytkownika

Autor tematu
bartuss1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 16
Posty: 8363
Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Kontakt:

#38

Post napisał: bartuss1 » 09 mar 2009, 12:52

a zastanawiał sie kto jak przekonwertowac plik dxf na g kody ?
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mach 2 / 3 / 4 (ArtSoft software)”