Szukam opisu regulacji napędu snilnika DC APENA
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 1563
- Rejestracja: 09 lip 2012, 20:34
- Lokalizacja: Poznań
Re: Szukam opisu regulacji napędu snilnika DC APENA
Pisałeś o bazowaniu na indeks a ten sie nie zmienia. Parametry dynamiczne na pewno sie zmienią ale jaki to ma wplyw na indeks?
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 1182
- Rejestracja: 23 kwie 2008, 20:56
- Lokalizacja: bydgoszcz
Re: Szukam opisu regulacji napędu snilnika DC APENA
Moje doświadczenia są takie a nie inne. Mam zarówno maszyny z resolverami jak i enkoderami 2 kanałowymi z indeksem. Nie wiem jak u autora tematu jest zrealizowane bazowanie. Silniki z resolverami to niestety ultra delikatne urządzenia, rozbiórka i ponowne poskładanie aby działał jest bardzo trudne ale to zgłębiłem i uratowałem nie tylko swoja produkcję. Jeśli wiesz więcej Lepi to napisz, bo mi ta wiedza tez się przyda.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 1563
- Rejestracja: 09 lip 2012, 20:34
- Lokalizacja: Poznań
Re: Szukam opisu regulacji napędu snilnika DC APENA
Niestety nie wiem w czym problem. Silniki pradu stalego nie potrzebuje resolwera. Zwykle jest tachoprądnica prądu stałego, moze byc prądy przemiennego. Jeśli jest resolwer to jest podłączony do sterowania i robi za enkoder.
Mogą być rożne kombinacje np tachoprądnica plus enkoder obrotowy. Moze być tacho plus liniał.
Może być sam enkoder z emulacją tachoprądnicy. Dla silników pradu przemiennego gdy nie ma resolwera dochodzą czujniki halla.
Jest sporo kombinacji trzeba by dobrze zbadać przypadek autora.
Mogą być rożne kombinacje np tachoprądnica plus enkoder obrotowy. Moze być tacho plus liniał.
Może być sam enkoder z emulacją tachoprądnicy. Dla silników pradu przemiennego gdy nie ma resolwera dochodzą czujniki halla.
Jest sporo kombinacji trzeba by dobrze zbadać przypadek autora.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 351
- Rejestracja: 23 lis 2005, 18:07
- Lokalizacja: Białystok
Re: Szukam opisu regulacji napędu snilnika DC APENA
Silnik jest sprzęgnięty ze śrubą przesz zębatkę. Silnika nie ruszam, zmienia tylko płytę od sterowania więc jak piszę kolega Lepi zmienią się jedynie parametry dynamiczne silnika. Więc nie wiem skąd te przesunięcia zera ale skądś się musi brać. Mamy w sumie 6 maszyn i na razie za mało płyt aby uruchomić wszystkie na raz (tak było od początku jak się zatrudniłem). Płyty są "sparowane" z maszynami i np jak na jedną nie było roboty to się przekładało płyty do drugiej ale tylko do tej do której płyta jest "przypisana" 
Silnik też zdarzyło mi się rozbierać i wtedy faktycznie baza się zmieniała bo nigdy idealnie resolvera się nie ustawi ale jakiś większych problemów z nimi nie było.

Silnik też zdarzyło mi się rozbierać i wtedy faktycznie baza się zmieniała bo nigdy idealnie resolvera się nie ustawi ale jakiś większych problemów z nimi nie było.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 1563
- Rejestracja: 09 lip 2012, 20:34
- Lokalizacja: Poznań
Re: Szukam opisu regulacji napędu snilnika DC APENA
Moze jest "zaprogramowany" zjazd z krańcówki o różnej długości. W cudzysłowiu bo na takich leciwych sterownikach niektóre parametry potrafiły być zakodowane w drabince rezystorów. Coś musi być w sterowniku.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 1182
- Rejestracja: 23 kwie 2008, 20:56
- Lokalizacja: bydgoszcz
Re: Szukam opisu regulacji napędu snilnika DC APENA

Mam takie archaiczne sterowania i tam nastawy praktyczne Pętli PID w jakiej pracuje układ są realizowane tymi nakładkami na sterowniku
Dodane 2 minuty 11 sekundy:


-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 4392
- Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
- Lokalizacja: Szczecin
Re: Szukam opisu regulacji napędu snilnika DC APENA
Tylko te Apena są jeszcze bardziej archaiczne.
A tak w temacie. Mógłby ktoś streścić regulację tych napędów, czy to zbyt tajemna wiedza na forum?
A tak w temacie. Mógłby ktoś streścić regulację tych napędów, czy to zbyt tajemna wiedza na forum?
Można?
Morzna!!!
Morzna!!!
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 473
- Rejestracja: 29 sie 2010, 15:20
- Lokalizacja: Dolny Śląsk
Re: Szukam opisu regulacji napędu snilnika DC APENA
Przypuszczam, że takie instrukcje były dostępne na stanowiskach uruchamiania tych napędów TNP u producenta
?
Ale APENA B.-B. nie produkuje ich od 30 lat, więc temat porósł mchem. Najważniejsze, żeby w transporcie/przenoszeniu płyt czołowych nie wyginać ich, bo druk PCB wyprodukowany w TORALu Toruń lubi pękać..
A co do regullacjii, kto przesiedział dziesiątki rbg z podpiętym oscyloskopem, ten wie ... Poza tym ponad 30-letni elementy elektroniczne na płycie PRO-1 wymagają niewątpliwie odnowienia. Samo pokręcanie kuszących do tego potencjometrów wieloobrotowych typu Helitrim nie wystarczy.
Te byłyvi są fabrycznie ustawione ... Historycy techniki prowadzą badania?
?
Ale APENA B.-B. nie produkuje ich od 30 lat, więc temat porósł mchem. Najważniejsze, żeby w transporcie/przenoszeniu płyt czołowych nie wyginać ich, bo druk PCB wyprodukowany w TORALu Toruń lubi pękać..
A co do regullacjii, kto przesiedział dziesiątki rbg z podpiętym oscyloskopem, ten wie ... Poza tym ponad 30-letni elementy elektroniczne na płycie PRO-1 wymagają niewątpliwie odnowienia. Samo pokręcanie kuszących do tego potencjometrów wieloobrotowych typu Helitrim nie wystarczy.
Te byłyvi są fabrycznie ustawione ... Historycy techniki prowadzą badania?

-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 351
- Rejestracja: 23 lis 2005, 18:07
- Lokalizacja: Białystok
Re: Szukam opisu regulacji napędu snilnika DC APENA
W dokumentacji mam taki obrazek
cytuję:
"Potencjometrem Rk17 nastawia się początkowy prąd rozruchowy i końcowy prąd hamowania, potencjometrem Rk16 końcowy prąd rozruchu, a Rk15 początkowy prąd hamowania"
Miałem płytę która leżała sobie od paru lat na półce jako uszkodzona to sobie pozwoliłem na kręcenie potencjometrami do woli
Przebieg prądu dla ruszania i hamowania wygląda tak:

A tu jest przebieg dla płyty która siedziała w maszynie, Ruszanie i hamowanie jest bardziej łagodne

I jakbym nie kręcił potencjometrami w pierwszej płycie to nie udało mi się ustawić łagodniejszych ramp ruszania i hamowania. Na razie płyta siedzi w maszynie i testują.
cytuję:
"Potencjometrem Rk17 nastawia się początkowy prąd rozruchowy i końcowy prąd hamowania, potencjometrem Rk16 końcowy prąd rozruchu, a Rk15 początkowy prąd hamowania"

Miałem płytę która leżała sobie od paru lat na półce jako uszkodzona to sobie pozwoliłem na kręcenie potencjometrami do woli

Przebieg prądu dla ruszania i hamowania wygląda tak:

A tu jest przebieg dla płyty która siedziała w maszynie, Ruszanie i hamowanie jest bardziej łagodne

I jakbym nie kręcił potencjometrami w pierwszej płycie to nie udało mi się ustawić łagodniejszych ramp ruszania i hamowania. Na razie płyta siedzi w maszynie i testują.
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 473
- Rejestracja: 29 sie 2010, 15:20
- Lokalizacja: Dolny Śląsk
Re: Szukam opisu regulacji napędu snilnika DC APENA
Nie tylko kręcenie potikami ma wpływ na stromość narostu/opadania prądu silnikowego. Jak daleko od Dolnego Śląska leżysz z tym problemem? Jeżeli niedaleko, dojadę, pokażę że można i spróbuję chluby lokalnego browaru... « ©