Uszkodzony posuw TUE-40
Posuw poprzeczny można zatrzymać ręką
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 4151
- Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
- Lokalizacja: Szczecin
Re: Uszkodzony posuw TUE-40
Ok. W zasadzie wszystki widać tutaj:
Skoro nie działa tylko posuw poprzeczny, to łańcuch jest bardzo krótki- ta przerywana pozioma linia od skrzynki do śruby posuwu poprzecznego. Koło ze sprzęgłem napędza bezpośrednio koło na śrubie i nie ma tam dodatkowych elementów. To samo sprzęgło przeciążeniowe zabezpiecza posuw wzdłużny, więc jak z nim nie ma problemu to tamto jest ok. Jedyny sensowny trop, to wpust na kole śruby posuwu poprzecznego. Może to być wpust, a może po prostu śruba dociskowa. Trzeba tam zajrzeć i zobaczyć jak się będzie obracać. Jak będziesz miał dostęp, to może wystarczy zrobić otwór i nagwintować niech w razie czego ścina śrubę, zamiast porządnego wpustu (o ile już to nie jest tak rozwiązane) posuw poprzeczny nie jest mocno obciążony, więc nie musi to być mocno spięte.
Skoro nie działa tylko posuw poprzeczny, to łańcuch jest bardzo krótki- ta przerywana pozioma linia od skrzynki do śruby posuwu poprzecznego. Koło ze sprzęgłem napędza bezpośrednio koło na śrubie i nie ma tam dodatkowych elementów. To samo sprzęgło przeciążeniowe zabezpiecza posuw wzdłużny, więc jak z nim nie ma problemu to tamto jest ok. Jedyny sensowny trop, to wpust na kole śruby posuwu poprzecznego. Może to być wpust, a może po prostu śruba dociskowa. Trzeba tam zajrzeć i zobaczyć jak się będzie obracać. Jak będziesz miał dostęp, to może wystarczy zrobić otwór i nagwintować niech w razie czego ścina śrubę, zamiast porządnego wpustu (o ile już to nie jest tak rozwiązane) posuw poprzeczny nie jest mocno obciążony, więc nie musi to być mocno spięte.
Można?
Morzna!!!
Morzna!!!
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 13
- Posty: 13
- Rejestracja: 07 lis 2021, 11:00
Re: Uszkodzony posuw TUE-40
Koło zębate (nie wiem czy ze sprzęgłem, można bez problemu zatrzymać je jednym palcem) napędza koło zębate na śrubie posuwu które to koło jest jednolite ze śrubą posuwu poprzecznego.Steryd pisze: ↑15 lis 2021, 22:37Ok. W zasadzie wszystki widać tutaj:
Skoro nie działa tylko posuw poprzeczny, to łańcuch jest bardzo krótki- ta przerywana pozioma linia od skrzynki do śruby posuwu poprzecznego. Koło ze sprzęgłem napędza bezpośrednio koło na śrubie i nie ma tam dodatkowych elementów. To samo sprzęgło przeciążeniowe zabezpiecza posuw wzdłużny, więc jak z nim nie ma problemu to tamto jest ok. Jedyny sensowny trop, to wpust na kole śruby posuwu poprzecznego. Może to być wpust, a może po prostu śruba dociskowa. Trzeba tam zajrzeć i zobaczyć jak się będzie obracać. Jak będziesz miał dostęp, to może wystarczy zrobić otwór i nagwintować niech w razie czego ścina śrubę, zamiast porządnego wpustu (o ile już to nie jest tak rozwiązane) posuw poprzeczny nie jest mocno obciążony, więc nie musi to być mocno spięte.
Śruba posuwu poprzecznego, dzielona na dwie części połączona jest klinami i to połączenie jest sprawne, sprawdziłem je.
Nie wiem jak napędzane jest to koło które napędza koło zębate na śrubie posuwu.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 13
- Posty: 13
- Rejestracja: 07 lis 2021, 11:00
Re: Uszkodzony posuw TUE-40
Jak działa to sprzęgło?
Widok po zdjęciu dźwigni włączania posuwu.
1 - to tryb napędzający wałek posuwu poprzecznego, posiada kanałek lecz nie ma w nim klina
2 - tuleja, ma otworek 4mm z boku, pusty, tuleja nie jest stożkowa
3 - obracający się wałek, przesuwany dźwignią włączania posuwu
dolna (grubsza) część tulejki 2 jest gładka, górna chropowata
wyciągnięty wałek 3 łączy posuw wzdłużny, tryb 1 zazębiony ze śrubą posuwu poprzecznego nie obraca się
wciśnięty wałek 3 razem z tuleją 2 łączy posuw poprzeczny, tryb 1 obraca się razem z wałkiem 3 i tuleją 2 lecz można go zatrzymać ręką
pozycja po środku - bez posuwu, wałek 3 i tuleja 2 obracają się, tryb 1 nie obraca się