16K20 nacinanie gwintu
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 2224
- Rejestracja: 17 wrz 2018, 10:47
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: 16K20 nacinanie gwintu
Od zakresu obrotów. Ale ten, z którego korzysta autor nie jest zależny. C IV dla obrotów 12.5 do 1600
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 4394
- Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
- Lokalizacja: Szczecin
Re: 16K20 nacinanie gwintu
Ok. Tylko jak dasz radę to wyjaśnij w jaki sposób, bo jak dla mnie to bardzo ciekawe.
Można?
Morzna!!!
Morzna!!!
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 22
- Rejestracja: 06 sty 2020, 15:29
Re: 16K20 nacinanie gwintu
tak oczywiście "rowek" zrobiłem akurat na 3mm przecinakiem
ale i tak przy 200 obr/min komfortu pracy nie ma - jak dla mnie
sprawdzę w wolnej chwili jak to będzie na np 50 obr/min - sytuacja była awaryjna i nie było czasu na przekonywanie się
jest jeszcze pokrętło 6 od rodzaju gwintu - ale pozostaje dla mnie tajemnicą co oznaczaja te napisy ( nawet w DTR nie jest wyjaśnione)
ale i tak przy 200 obr/min komfortu pracy nie ma - jak dla mnie
sprawdzę w wolnej chwili jak to będzie na np 50 obr/min - sytuacja była awaryjna i nie było czasu na przekonywanie się
jest jeszcze pokrętło 6 od rodzaju gwintu - ale pozostaje dla mnie tajemnicą co oznaczaja te napisy ( nawet w DTR nie jest wyjaśnione)
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 11
- Posty: 1300
- Rejestracja: 15 gru 2014, 23:03
- Lokalizacja: Łódź
Re: 16K20 nacinanie gwintu
Steryd pisze:Ok. Tylko jak dasz radę to wyjaśnij w jaki sposób, bo jak dla mnie to bardzo ciekawe.
Na tabeli mamy podany zakres obrotowy wrzeciona. W pierwszej lini mamy:
12,5-1600 a dalej skoki 0.5mm, 0,75mm, 1mm i tak dalej. Odpowiedni skok ustawia się wtedy pokrętłami A B C D i cyframi I II III IV. Ten zakres pokrywa wszystkie standardowe skoki i zmieniamy je tylko przestawiając pokrętła A B C D oraz I II III IV.
Co ważne to nalezy zwrócić uwage na symbol przed obrotami czyli znak śruby z małym skokiem, tutaj obroy są dowolne.
Jeśli potrzebujemy zrobić skok 8mm, 10mm, 56mm to nalezy wtedy przestawić dzwignię wrzeciennika na "przyspieszone obroty śruby" znak z dużym skokiem przed obrotami i wtedy skok śruby jest zależny od prędkości obrotowej wrzeciona z jakimś tam przyspieszeniem.
Dalej pokrętła A B C D i I II III IV wybieramy odpowiedni gwint jak wyżej.
Jeśli chcemy teraz naciąć gwint 3.5 jak autor to można naciąć go na ustawieniu "normalnym" czyli dowolne obroty, IV i C ALBO na ustawieniu "przyspieszonym" czyli B IV obroty 200-630 obr/min i dźwignia wrzeciennika na "przyspieszoną śrubę".
Wszystkie gwinty z tej środkowej tabeli wykonujemy bez zmian kół zmianowych.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 4394
- Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
- Lokalizacja: Szczecin
Re: 16K20 nacinanie gwintu
Ja widzę co jest napisane w tabeli, nie musisz mi tego przepisywać. Interesuje mnie tylko w jaki sposób to się dzieje, że zmiana zakresu obrotów powoduje zmianę przełożenia między wrzecionem, a śrubą pociągową. Nie spotkałem jeszcze się z czymś takim.
Można?
Morzna!!!
Morzna!!!
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 2224
- Rejestracja: 17 wrz 2018, 10:47
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: 16K20 nacinanie gwintu
Zapewne gitara nie jest wtedy napędzana z wrzeciona, tylko z jakiegoś koła napędowego wcześniej. A za nim następuje zmiana zależna od zakresu obrotów. Dlatego im mniejsza prędkość, tym większy skok, bo wrzeciono zwalnia, a śruba pociągowa nie.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 3052
- Rejestracja: 21 sty 2020, 17:48
- Lokalizacja: Toruń miasto Tadeusza R
Re: 16K20 nacinanie gwintu
no fakt trochę dziwne, gwint o dowolnym skoku mogę na swoich tokarkach nacinać na dowolnych obrotach w pełnym zakresie. Z wrzeciona gitara jest napędzana i nie ma różnicy czy to 100obr/min czy 2000obr/minSteryd pisze:zakresu obrotów powoduje zmianę przełożenia między wrzecionem, a śrubą pociągową. Nie spotkałem jeszcze się z czymś takim.
Dodane 3 minuty 58 sekundy:
TOP67 pisze:Zapewne gitara nie jest wtedy napędzana z wrzeciona
gitara napędzana jest z wrzeciona .Mówie żeby nie było o maszynach przemysłowych bo jak jest w tych hobby toolsach nie wiem , miniaturki zostawiam hobbystą .
Mam wyrypane na wszelkiej maści proroków ,mędrców i wszystkich którzy stawiają się ponad innymi ,i tak ich zjedzą robaki
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 2224
- Rejestracja: 17 wrz 2018, 10:47
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: 16K20 nacinanie gwintu
No właśnie nie zawsze. Gitara jest napędzane przed lub za drugą skrzynią biegów.

Jakby ktoś potrzebował, to może ustawić 1:1.25 i naciąć gwint np. 3.75 mm.
A tu tłumaczenie z rosyjskiego
Napęd główny składa się z jednobiegowego asynchronicznego trójfazowego silnika elektrycznego i stopniowanej przekładni mechanicznej. Od silnika elektrycznego Ml o n dv = 1460 obr./min (rys. 4.3) przez napęd pasem klinowym o średnicy koła pasowego 140 i 268 mm obraca się wał I skrzyni biegów, na którym zamontowane są swobodnie obracające się koła zębate o numerze zębów z = 56 iz = 51 dla obrotów wrzeciona do przodu (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) i z = 50 dla obrotów wstecznych (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara).
Włączenie obrotu wrzeciona do przodu lub do tyłu odbywa się za pomocą sprzęgieł ciernych Mf1 i Mf2. Wał III otrzymuje dwie prędkości obrotowe przez koła z = 34 lub z = 39. Dalej za pomocą kół zębatych z = 29, z = 21 lub z = 38 i współpracując z jedną z odpowiednich felg z = 47, z = 55 lub z = 38 i tworząc potrójny blok, wał IV jest wprawiany w ruch obrotowy. Z tego wału obrót może być przenoszony bezpośrednio na wrzeciono: poprzez koła zębate z=60 lub z=30 na blok o z=48, z=60 lub poprzez wały V i VI, które razem z kołami zębatymi tworzą grupę sortującą . W tym przypadku obrót przenoszony jest przez koła zębate z=45 lub z=15 (na wale IV), współpracujące z jednym z wieńców bloku z=45, z=60 (na wale V) oraz przez pary kół 18 /72 i 30/60.
Oprócz wrzeciennika skrzynia biegów zamontowana na busterze. Overkill rozumiany jest jako dodatkowa przekładnia zębata, za pomocą której osiąga się wzrost liczby prędkości wrzeciona. Ponadto obecność bustingu pozwala na uzyskanie niskich prędkości i odpowiednio wysokich wartości momentu obrotowego na wale wyjściowym skrzyni.
W zależności od opcji włączania kół zębatych w skrzyni biegów można uzyskać 22 wartości prędkości wrzeciona.


Jakby ktoś potrzebował, to może ustawić 1:1.25 i naciąć gwint np. 3.75 mm.
A tu tłumaczenie z rosyjskiego
Napęd główny składa się z jednobiegowego asynchronicznego trójfazowego silnika elektrycznego i stopniowanej przekładni mechanicznej. Od silnika elektrycznego Ml o n dv = 1460 obr./min (rys. 4.3) przez napęd pasem klinowym o średnicy koła pasowego 140 i 268 mm obraca się wał I skrzyni biegów, na którym zamontowane są swobodnie obracające się koła zębate o numerze zębów z = 56 iz = 51 dla obrotów wrzeciona do przodu (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) i z = 50 dla obrotów wstecznych (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara).
Włączenie obrotu wrzeciona do przodu lub do tyłu odbywa się za pomocą sprzęgieł ciernych Mf1 i Mf2. Wał III otrzymuje dwie prędkości obrotowe przez koła z = 34 lub z = 39. Dalej za pomocą kół zębatych z = 29, z = 21 lub z = 38 i współpracując z jedną z odpowiednich felg z = 47, z = 55 lub z = 38 i tworząc potrójny blok, wał IV jest wprawiany w ruch obrotowy. Z tego wału obrót może być przenoszony bezpośrednio na wrzeciono: poprzez koła zębate z=60 lub z=30 na blok o z=48, z=60 lub poprzez wały V i VI, które razem z kołami zębatymi tworzą grupę sortującą . W tym przypadku obrót przenoszony jest przez koła zębate z=45 lub z=15 (na wale IV), współpracujące z jednym z wieńców bloku z=45, z=60 (na wale V) oraz przez pary kół 18 /72 i 30/60.
Oprócz wrzeciennika skrzynia biegów zamontowana na busterze. Overkill rozumiany jest jako dodatkowa przekładnia zębata, za pomocą której osiąga się wzrost liczby prędkości wrzeciona. Ponadto obecność bustingu pozwala na uzyskanie niskich prędkości i odpowiednio wysokich wartości momentu obrotowego na wale wyjściowym skrzyni.
W zależności od opcji włączania kół zębatych w skrzyni biegów można uzyskać 22 wartości prędkości wrzeciona.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 3052
- Rejestracja: 21 sty 2020, 17:48
- Lokalizacja: Toruń miasto Tadeusza R
Re: 16K20 nacinanie gwintu
ale wyraźnie jest w twojej tabeli że gwint 3,5 można naciąć z prędkością od 12,5 do 1600 obr/min ,200-600 i 50-160 wiec o co wam chodzi no rozumiem jak doświadczenie w nacinaniu gwintu nożem prawie żadne to wybierzesz 50-160 a jak masz doświadczenie to i 1000 będą w sam raz dla dobrego tokarzaTOP67 pisze:No właśnie nie zawsze
Mam wyrypane na wszelkiej maści proroków ,mędrców i wszystkich którzy stawiają się ponad innymi ,i tak ich zjedzą robaki