bartuss1 pisze:bo dzisiaj mało który samochód osobowy ma rozrząd łancuchowy hehe
He he he nie jesteś na bieżąco. Są nadal tylko nie tak trwałe jak te dawne.

atlc pisze:ale tuxcnc ma rację. Koło pod pasy synchroniczne traktujesz jako wielokąt, a nie okrąg. Pi i średnica podziałowa nie ma nic do rzeczy.
Traktować sobie mozesz jako wielokąt bo w istocie rzeczy pasek tak pracuje. Natomiast jako okrąg musisz też traktować bo ta częśc paska pomiedzy zębami musi być bez luzu. Dlatego dodalem jako na pobudzenie wyobrazni wyciągnięty łańcuch w rowerze. Jeśli masz go wyciagnięty to nic nie da napinanie go bo ogniwa łańcucha nie leżą wszystkie w swoich wgłębieniach a ruch korby zaburzy liniowość ruchu łańcucha więc taki układ z lużnym łańcuchem nie nadawałby się do sterowania maszyną. Co innego gdy łańcuch będzie niewyciągnięty i będzie pewnie leżał w zagłlebieniach koła łańcuchowego. Ta sama analogia dotyczy pasów zębatych.
Bardzo częstą przyczyna jakiś problemów w samochodach z poprawna pracą /sterowaniem/ silnika są właśnie wyciągnięte rozrządy. Właśnie dlatego. Prościej tego nie napisze bo się nie da.