Chciałbym odwrócić obroty w chińskim silniku od wiertarki.
Jest to jednofazowy silnik asynchroniczny, oczywiście brak jakichkolwiek oznaczeń czy schematów.
Puszka wygląda tak:
Ktoś się orientuje, czy w takim silniku da się w ogóle zmienić kierunek obrotów, a jeśli tak to jak go przepiąć?
Druga sprawa jaka mnie nurtuje to kwestia przepięcia silnika z gwiazdy na trójkąt.
Mam pompę hydrauliczną z silnikiem trójfazowym, wedle jego tabliczki znamionowej przeznaczony jest do pracy w gwieździe natomiast puszka przyłączeniowa pozwala na rekonfigurację podłączenia w trójkąt. Chcę zastosować falownik i zależy mi na zasilaniu z jednej fazy 230VAC. Czy taka zmiana, skoro nie jest opisana na tabliczce, ma prawo się udać?
Swoją drogą, tabliczka znamionowa jest mocno sfatygowana i niepełna, prąd znamionowy nie jest w ogóle podany. Przez jej stan nie zauważyłem, że silnik nie jest przystosowany do pracy ciągłej i w 10-15min zdążyłem go dobrze przygrzać
Odwrócenie kierunku obrotów oraz przepięcie w trójkąt
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 7604
- Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
- Lokalizacja: kraków
Re: Odwrócenie kierunku obrotów oraz przepięcie w trójkąt
Hej.
Mnie się nie udało przepiąć silnika z chińskiej wiertarki na inny kierunek.
Ale ONI robią różnie
Co do tego drugiego -
Przecież na tabliczce jest trójkąt - blaszki dajesz poziomo.
Pełno w necie opisów.
pzd.
dodając - zdejm blaszki i sprawdź jak tam z uzwojeniami.
Mnie się nie udało przepiąć silnika z chińskiej wiertarki na inny kierunek.
Ale ONI robią różnie
Co do tego drugiego -
Przecież na tabliczce jest trójkąt - blaszki dajesz poziomo.
Pełno w necie opisów.
pzd.
dodając - zdejm blaszki i sprawdź jak tam z uzwojeniami.
Mane Tekel Fares
-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 659
- Rejestracja: 01 lut 2011, 00:31
- Lokalizacja: Bolechowice/Kraków
Re: Odwrócenie kierunku obrotów oraz przepięcie w trójkąt
Dzięki za odpowiedź,
Jak przepiąć silnik z gwiazdy w trójkąt to nawet wiem
Nie widzę za to żadnych informacji o trójkącie na tabliczce znamionowej i stąd to pytanie, czy to aby napewno dozwolone.
Na logikę wydaję mi się, że tak, ale spytać nie zaszkodzi, tym bardziej że jak spalę ten silnik to będę miał problem bo jest zintegrowany z pompą hydrauliczną.
Co do chińskiego silnika to za dużych nadziei nie mam, szkoda tylko że zrobiłem urządzenie którego warunkiem działania jest kręcenie się w odpowiednią stronę. Z silnika wychodzą 4 przewody, dwa białe, niebieski oraz brązowy. Dalej nie jestem w stanie się dostać.
Jak przepiąć silnik z gwiazdy w trójkąt to nawet wiem
Nie widzę za to żadnych informacji o trójkącie na tabliczce znamionowej i stąd to pytanie, czy to aby napewno dozwolone.
Na logikę wydaję mi się, że tak, ale spytać nie zaszkodzi, tym bardziej że jak spalę ten silnik to będę miał problem bo jest zintegrowany z pompą hydrauliczną.
Co do chińskiego silnika to za dużych nadziei nie mam, szkoda tylko że zrobiłem urządzenie którego warunkiem działania jest kręcenie się w odpowiednią stronę. Z silnika wychodzą 4 przewody, dwa białe, niebieski oraz brązowy. Dalej nie jestem w stanie się dostać.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 7604
- Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
- Lokalizacja: kraków
Re: Odwrócenie kierunku obrotów oraz przepięcie w trójkąt
Hej.
Ustaw falownik na mały prąd i nic nie spalisz.
A z tym od wiertarki - czy dwa białe są połączone z sobą ?
pzd.
dodając - tak mi się przypomniało.
silnik z jakieś pralki typu Frania.
W jednej wersji dało się odwrócić wirnik o 180 stopni.
Był symetryczny i po sprawie.
Ustaw falownik na mały prąd i nic nie spalisz.
A z tym od wiertarki - czy dwa białe są połączone z sobą ?
pzd.
dodając - tak mi się przypomniało.
silnik z jakieś pralki typu Frania.
W jednej wersji dało się odwrócić wirnik o 180 stopni.
Był symetryczny i po sprawie.
Mane Tekel Fares
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 187
- Rejestracja: 27 lut 2013, 20:46
- Lokalizacja: Zielona Góra
Re: Odwrócenie kierunku obrotów oraz przepięcie w trójkąt
Cześć
W tym 1 fazowym silniku z kondensatorem będziesz miał dwa uzwojenia - główne i rozruchowe. Ogólnie zasada przełączania kierunku pobrotów jest prosta, pokazuje to poniższy schemat:
Po prostu odwrotnie polaryzujesz uzwojenie główne lub rozruchowe i pole będzie wirowało w różnych kierunkach, a co za tym idzie silnik będzie się kręcił w innych kierunkach.
Pozdrawiam
Tomek
PS. Możesz też zrobić mały eksperyment, tzn. odpiać kondensator i zasilić tylko uzwojenie główne, a potem pokręcić wałem silnika reką. Wynik powinien Cię zaskoczyć
W tym 1 fazowym silniku z kondensatorem będziesz miał dwa uzwojenia - główne i rozruchowe. Ogólnie zasada przełączania kierunku pobrotów jest prosta, pokazuje to poniższy schemat:
Po prostu odwrotnie polaryzujesz uzwojenie główne lub rozruchowe i pole będzie wirowało w różnych kierunkach, a co za tym idzie silnik będzie się kręcił w innych kierunkach.
Pozdrawiam
Tomek
PS. Możesz też zrobić mały eksperyment, tzn. odpiać kondensator i zasilić tylko uzwojenie główne, a potem pokręcić wałem silnika reką. Wynik powinien Cię zaskoczyć
KEEP CALM AND AUTOMATE