Dobór części i materiałów do budowy pierwszej maszyny

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Autor tematu
cubit
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 55
Posty: 125
Rejestracja: 26 wrz 2020, 22:51

Dobór części i materiałów do budowy pierwszej maszyny

#1

Post napisał: cubit » 28 wrz 2020, 17:24

Hej!
Jestem kolejnym amatorem chcącym zbudować swoje pierwsze cnc (pewnie już nie możecie patrzeć na takie kolejne hobby wygłupy), jednak temat nie jest dla mnie prosty z przynajmniej dwóch przyczyn. Pierwsza to oczywiście budżet a druga to dobór materiałów i części tak, aby pozwalały na rozbudowę maszyny w przyszłości.

Rozważam dwie opcje konstrukcyjne i kilka opcji dotyczących sterowania i silników.
Oczywiście, gdyby nie budżet to były by jakieś chińskie servo za ~1000zł za sztukę silnik + sterownik.

Na początek napiszę o kilku rzeczach, które są pewne.
1. Zasilanie dwufazowe 220V
2. Wrzeciono to na 99% będzie mokry Chińczyk 2.2KW na łożyskach ceramicznych. Pewnie G-Penny
3. Falownik pewnie razem w zestawie z wrzecionem, chociaż wolałbym jakiś europejski/japoński, ale nie chcę sobie dokładać roboty, bo projekt będzie kosztował więcej pieniędzy i czasu.
4. Pole robocze nie mniejsze niż 400x400
5. Obrabiane będzie aluminium i tworzywa sztuczne (np POM)

Teraz masa moich wątpliwości, które może ktoś doświadczony będzie chciał rozwiać.
Na początku chciałem robić konstrukcje z epoxy-granitu, ale myślę, że na początek nie jest to dobry pomysł ze względu na brak doświadczenia i narzędzi, żeby zrobić konstrukcję, która będzie trzymała wymiary. Chociażby przez brak płyty traserskiej.

1. Konstrukcja bramowa z ruchomym stołem

2. Plan użycia profili aluminiowych 80x80/80x40 i płyt PA4 (do planowanej płyty 700x600 montowana brama i profile na podstawę).
Planowane płyty łączące bramę i podstawę pozwolą na utrzymanie równoległych ścian profili pod prowadnice.