Stanko 6P12

Amatorski warsztat

Dyskusje dotyczące frezowania i frezarek konwencjonalnych.

Seb.Maz.
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 113
Rejestracja: 08 lis 2016, 01:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Stanko 6P12

#11

Post napisał: Seb.Maz. » 02 lut 2019, 12:55

Cieszymy sie razem z kolega :D dla bezpieczenstwa polecam dorzucic przed jej gniazem gdzies blisko wylacznik roznicowo pradowy na 30mA :D i koniecznie dobre uziemienie :D maszyna niekoniecznie bedzie miala przebicie ale moze czasami indukowac na silniku jakies napiecie i moze chwilami szczypac :D bezpieczenstwo przede wszystkimba potem mozna sprawdzac elektryke :D




Autor tematu
drhambone
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 30
Posty: 187
Rejestracja: 27 lut 2013, 20:46
Lokalizacja: Zielona Góra

Re: Stanko 6P12

#12

Post napisał: drhambone » 02 lut 2019, 17:26

Elektryka idzie jako pierwsza do wymiany. W warsztacie ciągnę nową instalację, tak że wszystko wg norm i przepisów. Jestem elektrykiem z wykształcenia i w sumie z zawodu też do niedawna :)

Pozdrawiam
KEEP CALM AND AUTOMATE


Autor tematu
drhambone
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 30
Posty: 187
Rejestracja: 27 lut 2013, 20:46
Lokalizacja: Zielona Góra

Re: Stanko 6P12

#13

Post napisał: drhambone » 06 lut 2019, 17:23

Próbuje zakupić smary i oleje do frezarki. Z olejem do skrzynki prędkości i skrzynki posuwów nie ma problemu. Natomiast w DTR mam wyszczególniony smar, którym powinienem smarować przednie łożysko wrzeciona. Jest to CIATIM 201. Znalazłem że jego odpowiednikiem jest np. AeroShell Grease 22. Problem z tym, że nie da się tego nigdzie kupić.
Możecie koledzy polecić jakiś zamiennik? Czym takie łożysko smarować?

Producent frezarki podaje jeszcze takie zalecenie co do smaru:
" Lepkość smaru CIATIM 201 przy temp. 50 st.C i średnim gradiencie prędkości deformacji 10(-1) sek. nie może przewyższać 11000 pauzów. Temp. skraplania nie powinna być niższa niż 170 st.C"

Dzięki z góry za pomoc

Pozdrawiam
KEEP CALM AND AUTOMATE


Autor tematu
drhambone
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 30
Posty: 187
Rejestracja: 27 lut 2013, 20:46
Lokalizacja: Zielona Góra

Re: Stanko 6P12

#14

Post napisał: drhambone » 06 lut 2019, 21:52

drhambone pisze: Jest to CIATIM 201. Znalazłem że jego odpowiednikiem jest np. AeroShell Grease 22. Problem z tym, że nie da się tego nigdzie kupić.
Możecie koledzy polecić jakiś zamiennik? Czym takie łożysko smarować?
Dla potomnych, znalazłem zamiennik taki: LOTOS smar TYTALIT AV-395 lotniczy

Dzisiaj pojawiło się natomiast kolejne pytanie. Końcówka wrzeciona z założoną oprawką ER32 wygląda tak:
IMG_0649.JPG
IMG_0650.JPG
Nie wiem jak się nazywa ten element, który jest przykrecony śrubą imbusową, (zabierak?), ale u mnie jest tylko jeden, a miejsce jest na dwa. Czy to tak może pracować? Czy musze dokupić/dorobić taki element? Jeśli dokupić to pod jaką nazwą tego szukać, jeśli dorobić to z jakiego materiału?

Dzięki
Pozdrawiam
KEEP CALM AND AUTOMATE

Awatar użytkownika

Pirat
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 513
Rejestracja: 12 lut 2017, 14:28
Lokalizacja: Lódź

Re: Stanko 6P12

#15

Post napisał: Pirat » 06 lut 2019, 22:04

To jest kamień wrzeciona, powinny być w zasadzie dwie sztuki. Ja kiedyś dorobiłem takie kamienie z trzonka noża tokarskiego a jak ma być na bogato to>>tu<< można kupić gotowce.


Autor tematu
drhambone
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 30
Posty: 187
Rejestracja: 27 lut 2013, 20:46
Lokalizacja: Zielona Góra

Re: Stanko 6P12

#16

Post napisał: drhambone » 06 lut 2019, 22:31

No i elegancko, akurat ostatnio przywaliłem nożem w uchwyt i mi został trzonek to będzie pierwsze frezowanie na nowej maszynie :)

A teraz kolejna zagadka. Z tyłu frezarki, pod silnikiem
IMG_0652.JPG
jest takie coś:
IMG_0651.JPG
Odkręciłem srubę, która blokowała to i moim oczom ukazał się taki widok:
IMG_0648.JPG
Wygląda to jak jakiś korek czy coś, ale nie wiem co by miał zatykać. DTR milczy całkowicie na ten temat, nawet nie ma tego na rysunkach poglądowych.

Ma ktoś pomysł co to może być?
KEEP CALM AND AUTOMATE


Autor tematu
drhambone
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 30
Posty: 187
Rejestracja: 27 lut 2013, 20:46
Lokalizacja: Zielona Góra

Re: Stanko 6P12

#17

Post napisał: drhambone » 09 lut 2019, 10:09

Panowie wracając do kamienia wrzeciona. Obejrzałem kilka filmów na youtube i na większości z nich ten kamień jest tylko jeden.
Orientuje się ktoś czy jest tak w jakimś konkretnym celu? Na innych frezarkach rzeczywiście w większości są dwa.
Czy praca z jedny kamieniem może zaszkodzić narzedziu czy uszkodzić wrzeciono?

Pozdrawiam
KEEP CALM AND AUTOMATE


Autor tematu
drhambone
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 30
Posty: 187
Rejestracja: 27 lut 2013, 20:46
Lokalizacja: Zielona Góra

Re: Stanko 6P12

#18

Post napisał: drhambone » 09 lut 2019, 20:22

RATUNKU!
Dzisiaj postanowiłem wypatroszyć wszystko co związane z posuwami w celu oględzin i podjęcia decyzji czy remont czy od razu przeróbka na CNC. Po odkręceniu wszystkich pokryw, śrub które mocują skrzynkę posuwów do wspornika, zabrałem się za jej wyciąganie. Niestety ani prośby ani groźby nie skutkowały. Skrzynka ani drgnie. Na zdjęciach widać miejsce łączenia ze wspornikiem, wypływa stary silikon. Możecie koledzy podpowiedzieć jak sobie z tym poradzić? DTR milczy na ten temat.
Zdjęcia skrzynki prędkości:
WP_20190209_19_52_31_Pro.jpg
WP_20190209_19_52_20_Pro.jpg
WP_20190209_19_52_14_Pro.jpg
Zdemontowałem też silnik posuwów, widać było że w tym miejscu ktoś już coś kombinował. Tak to powinno wyglądać wg DTR:
WP_20190209_20_10_22_Pro.jpg
A tak wyglądało u mnie:
WP_20190209_11_00_52_Pro.jpg
WP_20190209_13_37_02_Pro.jpg
Zwórćcie uwagę na brak łożysyka w pękniętym kołnieżu, koła zębate też w tym miejscu wyglądają tragicznie. Koło zębate na wale silnika trzymalo się tylko na robaczku i latało po 0,5cm w każdą stronę, koło zębate wogóle nie jest spasowane z wałem silnika, a klin był zamontowany w złą stronę :)
KEEP CALM AND AUTOMATE


Autor tematu
drhambone
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 30
Posty: 187
Rejestracja: 27 lut 2013, 20:46
Lokalizacja: Zielona Góra

Re: Stanko 6P12

#19

Post napisał: drhambone » 10 lut 2019, 13:33

Udało się. Okazało się że to nie pokrywa, a cała skrzynka posuwów, waży chyba ze 100kg, ledwo ją wytargałem. Trzymała się na dwóch kołkach i silikonie.
Tak wygląda:
WP_20190210_11_17_47_Pro.jpg
Jakiś rzeźnik już ją kiedyś rozbierał, nowa metoda kontrowania nakrętek, migomatem:
WP_20190210_11_18_16_Pro.jpg
WP_20190210_11_18_06_Pro.jpg
WP_20190210_11_17_52_Pro.jpg
A tutaj jakiś trzpień dorobiony, żeby zablokować łożysko które przesuwa tuleje załączające szybkie posuwy:
WP_20190210_11_22_22_Pro.jpg
Ten trzpień był dociskany poprzez śrubę na żywca wkręconą w obudowę skrzynki, elektromagnes dalej sobie działał, i aż wszystko trzeszczało przy załączaniu szybkich poswów. Dramat.

Obroty są przekazywane na śruby posuwów za pomocą dolnego wałka z poniższego zdjęcia:
WP_20190210_11_50_11_Pro.jpg
Po lewej jest sprzęglo przeciążeniowe, po środku tuleja którą przełącza dźwignia z łożyskiem z wcześniejszego zdjęcia, a po prawej sprzęgło cierne. Nie ma żadnych elektrosprzęgieł, wszystko jest oparte na mechanice. Jeśli tuleja jest przesunięta w lewo i połączona poprzez sprzęgło kłowe ze sprzęgłem przeciążeniowym, to mamy załączone wolne posuwy. Jeśli tuleja jest przesunieta w prawo w stronę sprzęgła ciernego. To mamy załączone przyspieszone posuwy. Ot cała filozofia.
I teraz pytanie do Was. Jak sprawdzić stan tych dwoch sprzęgieł, przeciążeniowego i ciernego. Czy trzeba je demontować czy można to zrobić na wale? Czy np widać ze zdjęć, że są do wymiany? Poradźcie coś koledzy zanim zacznę szlifierką ciąć te spawy na nakrętkach :)

Dzieki z góry
Pozdrawiam
KEEP CALM AND AUTOMATE


Rybiarz
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 534
Rejestracja: 10 lip 2015, 13:33
Lokalizacja: Płock

Re: Stanko 6P12

#20

Post napisał: Rybiarz » 10 lut 2019, 14:57

O kurde,jaka rzeźba :P nasi tu byli

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezowanie / Frezarki Konwencjonalne”