Sterowanie silnika przez falownik, trójfazowy - gwiazda

Dyskusje dotyczące silników elektrycznych i falowników.

Majstarek
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 107
Rejestracja: 18 lis 2016, 18:22
Lokalizacja: Łęczyca łódzkie

#21

Post napisał: Majstarek » 08 sie 2017, 21:29

ssllaawweekk napisał:
"Które z połączeń jest lepsze dla układu: trójkąt czy gwiazda?
Oba są jak najbardziej możliwe i wg. mnie bezpieczne.
Czy zmiana sposobu połączenia ma wpływ na charakterystykę pracy i straty w układzie, żywotność silnika? "

Skoro silnik ma oznaczenia 230V w "delta" i 400V w "gwiazda" i ma pracować z twoim falownikiem zasilanym z 3 faz, to silnik musi być podłączony w gwiazdę.
Jeśli w przyszłości uszkodzi ci się falownik i kupisz zasilany z 1 fazy, to ten sam silnik przepniesz w "delta" i dalej będziesz się nadal cieszyć pompą. Zawsze podłączamy silnik zgodnie z oznaczeniem- po to jest tabliczka znamionowa na silniku. A najlepiej zapytać osobę, która się zna.
Bo z reguły wszystko się DA- tylko czasem jeden raz. ( jak z grzybami- wszystkie są jadalne, tylko niektóre jeden raz! )

Dla podłączenia silnika wg powyższej zasady moc, praca i żywotność silnika pozostaje taka sama

I to chyba tyle w temacie.



Tagi:


upanie
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1965
Rejestracja: 15 sty 2011, 09:26
Lokalizacja: Wyszków

#22

Post napisał: upanie » 08 sie 2017, 21:55

Napięcie silnikowi nie zaszkodzi. No chyba, że to będą grube kilowolty to zniszczą izolację.
Prąd natomiast znikąd się nie weźmie. Albo silnik będzie przeciążony albo zostanie zasilony zbyt wysokim napięciem. No więc jednak napięcie może zaszkodzić. Bo to już jest tak, że w życiu wszystko jest ze sobą jakoś powiązane i nie takie proste. I po to producent silnika określił na tabliczce jakie są prawidłowe dla niego parametry pracy aby potem zwykły użytkownik silnika nie musiał się za bardzo rozwodzić nad wyższością jednego podłączenia nad drugim. Oba są dobre.

Jednak nie bardzo rozumiem po co szukać dziury w całym i ograniczać napięcie skoro w naturalny sposób możesz go podpiąć gwiazdą pod falownik, który da Ci 0,4kV bez żadnego ograniczania.
No i gdyby nagle zaszła nagła potrzeba podłączenia silnika bez falownika (np. się sfajczył) to niczego w silniku nie będziesz musiał przełączać.
czilałt...


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 7589
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#23

Post napisał: pukury » 08 sie 2017, 23:42

witam.
Kol. antybeton - dlaczego na tabliczce znamionowej silnika jest napisane -
230 / delta - 6,1 A - a przy 400 / gwiazda 3.5 ?
nie rozumiem - a chciałbym.
w końcu jestem tokarzem a nie elektronikiem.
pzd.
Mane Tekel Fares


upanie
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1965
Rejestracja: 15 sty 2011, 09:26
Lokalizacja: Wyszków

#24

Post napisał: upanie » 09 sie 2017, 06:28

Przy połączeniu w gwiazdę, rezystancja widziana pomiędzy dwoma zaciskami jest 3 krotnie większa niż przy połączeniu w trójkąt. Siłą rzeczy, przy tym samym napięciu, prąd i moc są mniejsze w przypadku gwiazdy.
Aby uzyskać taką samą moc jak dla trójkąta stosuje się wyższe napięcie ale nie 3 krotnie wyższe. Dlatego też prądy w obu połączeniach są inne.
Kol. antybeton nie ma racji co widać z resztą na załączonej tabliczce.
czilałt...


Autor tematu
ssllaawweekk
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 9
Posty: 54
Rejestracja: 22 paź 2009, 08:18
Lokalizacja: Jelenia Góra

#25

Post napisał: ssllaawweekk » 09 sie 2017, 09:07

Wczoraj wreszcie moje szare komórki trochę oprzytomniały:)

1) Gdy silnik jest połączony w gwiazdę i zasilony z sieci 400V to napięcie na pojedynczym uzwojeniu silnika i tak wynosi tylko ok 230V. Dzieje się tak, ponieważ punkt wspólny cewek, ten środek w Y jest tzw. punktem neutralnym i jak wiadomo można połączyć go do przewodu neutralnego.Jak wiadomo napięcie pomiędzy fazą a punktem neutralnym wynosi 230V i nasza dyskusja tego nie zmieni ;)

Ciekawostka: spotkałem się z wentylatorami do strefy EX gdzie producent wymaga łączenia punktu wspólnego cewek silnika z przewodem neutralnym sieci.

2) Jak wiadomo przy połączeniu w trójkąt pojedyncza cewka zasilana jest napięciem międzyfazowym. Aby uzyskać napięcie na cewce wynoszące 230V należy obniżyć napięcie zasilające silnik.

Dla połączenia w trójkąt pojedyncza faza sieci zasila jednocześnie dwie cewki. Dlatego w tym połączeniu silnik pobiera większy prąd. Dla gwiazdy pojedynczy przewód sieci zasila tylko jedną cewkę.

Jeśli się mylę proszę o kontrargumenty:)

3) Ciekawi mnie obecnie jeszcze przebieg prądu w obu tych połączeniach. Łatwo jest mi wyobrazić sobie że dla połączenia w gwiazdę ma on kształt zbliżony do sinusoidy. Myślę, że w połączeniu w trójkąt będzie inaczej.

Muszę jeszcze przemyśleć kształtowanie charakterystyki wyjściowej falownika: max nap wy.; max f wy.; max prąd wy; oraz jej liniowość.

[ Dodano: 2017-08-09, 12:16 ]
Ciekawy artykuł:

http://www.energoelektronika.pl/do/Show ... r%20Polska


antybeton
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 2
Posty: 98
Rejestracja: 17 lis 2016, 22:59
Lokalizacja: Gżdawa

#26

Post napisał: antybeton » 09 sie 2017, 15:43

Kol.ssllaawweekk wyjasnil wszystko.


upanie
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1965
Rejestracja: 15 sty 2011, 09:26
Lokalizacja: Wyszków

#27

Post napisał: upanie » 09 sie 2017, 15:50

ssllaawweekk, Tak z ciekawości, po co to wszystko odkrywasz? Chyba nie po to aby podłączyć falownik do silnika. No chyba, że odkryłeś nowe hobby :mrgreen:
czilałt...


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 7589
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#28

Post napisał: pukury » 09 sie 2017, 17:17

hej !
jedni włażą na góry - bo są .
inni nurkują - bo jest woda .
i tak dalej.
dlaczego jeszcze inni nie mają zgłębiać tajemnic prądu i napięcia ?
coś jak Tesla - konieczność ostatecznego rozstrzygnięcia Wielkiej Tajemnicy Bytu :shock:
pzd.
Mane Tekel Fares


upanie
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1965
Rejestracja: 15 sty 2011, 09:26
Lokalizacja: Wyszków

#29

Post napisał: upanie » 09 sie 2017, 17:28

Ale ja nie twierdzę, że nie można, nie wolno czy też nie nie należy. Tak się tylko zastanawiam czy kolo dalej chce drążyć temat tylko po to by świadomie podłączyć silnik czy też zajarał się tematem?
czilałt...


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 7589
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#30

Post napisał: pukury » 09 sie 2017, 17:48

hej.
i to właśnie jest jedna z Tajemnic Bytu :lol:
pzd.
Mane Tekel Fares

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Elektryczne / Falowniki”