Remont TUM35

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

kajpa
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 18
Posty: 210
Rejestracja: 26 cze 2013, 17:04
Lokalizacja: Częstochowa

#31

Post napisał: kajpa » 14 kwie 2015, 08:57

zębatka od odbloczki pęknięta wzdłuż po kanałku na klina
Typowa usterka w tych maszynach, u mnie było to samo. Sprawdź czy wrzeciono masz całe, bo przy tej okazji lubi pękać na wpuście pod ten klin.
Orjentowałem się w możliwości dokupienia tej części, ale szanse są nikłe tzn. ostatni sztuka jaką znalazłem poszła za 600zł.
Podeślij jakieś fotki, jeżeli masz pęknięte tylko w jednym miejscu, jest możliwość nasadzenia tulei na gorąco.
czy aby sciągnąć łożysko te najbliżej uchwytu należy kręcić tą nakrętką na klucz hakowy od strony uchwytu
Tak powinno dać radę, tylko nie zapomnij poluzować nakrętek z drugiej strony łożyska ktróre opierają się o tuleje.
Pomóc może delikatne uderzenia w klucz młotkiem, bo na stożku to łożysko może dosyć ciasno siedzieć.
pytanie odnośnie klinów na wrzecionie czy są robione z normalnej stali czy jakieś gatunkowej
Jeżeli będziesz dorabiał nowy to lepiej zrób, go z jakieś gatunkowej, możesz też poszukać w sklepie gotowego.
Bardzo ważne jest, żeby ciasno siedziało we wpuście wrzeciona, a tuleja przesuwała się bez luzu. Bo to on właśnie powoduje rozklepywanie się klina,
co w konsekwencji może doprowadzić nawet do jego obrucenia. Co się wtedy stanie możesz zobaczyć na swojej tuleji.



Tagi:


Autor tematu
einstein
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 16
Posty: 593
Rejestracja: 08 sty 2009, 11:53
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

#32

Post napisał: einstein » 14 kwie 2015, 12:04

Co do klina, to u mnie dorabialiśmy ze stali C45 i taki trochę potrzyma. Ale tak jak wspomniał poprzednik, musi być dobrze spasowane.

Kajpa, dzięki za podpowiedź z tabliczkami.
4 wydaje mi się, że jest od przyspieszonych obrotów.


robertwrr
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 39
Posty: 104
Rejestracja: 07 lut 2015, 14:08
Lokalizacja: Dzierżoniów
Kontakt:

#33

Post napisał: robertwrr » 14 kwie 2015, 16:32

Co do pęknięcia jest to rysa ale na wylot i przez zęby też tuleje którą by na gorąco wprasowywać też musiała by być trochę cienka bo tuleja zębata sie przesuwa i zahaczaly by zęby z tego koła od napędu gitary,tuleja nie przejdzie nie ma miejsca dlatego tak pocienili to koło bo zachaczało by o te drugie ObrazekObrazek

Obrazek


kajpa
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 18
Posty: 210
Rejestracja: 26 cze 2013, 17:04
Lokalizacja: Częstochowa

#34

Post napisał: kajpa » 15 kwie 2015, 10:46

tuleja nie przejdzie nie ma miejsca dlatego tak pocienili to koło
Faktycznie racja, tuleje zakładałem na duże koło od odboczki z tąd to skojarzenie.
Dzięki za wymiary, mógłbym jeszcze prosić o szerokość i głębokość wpustu pod klin?


robertwrr
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 39
Posty: 104
Rejestracja: 07 lut 2015, 14:08
Lokalizacja: Dzierżoniów
Kontakt:

#35

Post napisał: robertwrr » 16 kwie 2015, 23:16

szerokość kanałka 5,35mm a głębokość 1.6mm


kajpa
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 18
Posty: 210
Rejestracja: 26 cze 2013, 17:04
Lokalizacja: Częstochowa

#36

Post napisał: kajpa » 17 kwie 2015, 07:48

Dzięki wielkie. BTW strasznie to wszystko "cienkie", w części za drugą podporą wrzeciona.
1,6 mm to strasznie malutko, i w dodatku jest to przesuwka. Słyszałem, że wynika to z tąd,
że podczas konstruowania TUM35, zwiększyli przelot wrzeciona w stosunku do TUM25, kosztem
cieńszych ścianek.


robertwrr
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 39
Posty: 104
Rejestracja: 07 lut 2015, 14:08
Lokalizacja: Dzierżoniów
Kontakt:

#37

Post napisał: robertwrr » 17 kwie 2015, 16:16

ale w tych nowszych jest jeszcze wiekszy http://allegro.pl/tokarka-famot-europa- ... 66037.html


kajpa
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 18
Posty: 210
Rejestracja: 26 cze 2013, 17:04
Lokalizacja: Częstochowa

#38

Post napisał: kajpa » 17 kwie 2015, 20:06

ale w tych nowszych jest jeszcze wiekszy
To już jednak inna konstrukcja wrzeciennika, spójrz na koło pasowe. Idzie na osobnym wałku pod wrzecionem. Niby tak jak w TUM35E bez reduktora, ale na pewno tak znaczne zwiększenie przelotu wymusiło inne rozwiązania. Ciekaw jestem jak to wygląd w środku :razz:


Obrazek


robertwrr
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 39
Posty: 104
Rejestracja: 07 lut 2015, 14:08
Lokalizacja: Dzierżoniów
Kontakt:

#39

Post napisał: robertwrr » 17 kwie 2015, 23:20

tum 35e chyba jest na falowniku to i chyba odbloczka nie potrzebna chociaż nie wiem jak z momentem obrotowym na niskich prędkościach choć podobno na dobrym falowniku moment jest dobry w pełnym zakresie Dzisiaj dobrałem sie do suportu czy w orginale suport jest też podklejany na slizgach bo u mnie jest przyklejony jakiś materiał i mam pytanie jak sprawdzić stan łoża ja zamocowałem statyw z czujnikiem i wysunołem go tak przed suport z 20cm najpierw na pryźmie później na płaskiej prowadnicy suportu i przejechałem po całej długości łoża czujnik wahał się w granicach 7setek choć nie wiem czy tak sie sprawdza bo liniału nie mam konik to samo

[ Dodano: 2015-04-18, 15:02 ]
Panowie czy ktoś wie jak wydobyć to koło z tym wałkiem koło ma zabezpieczenie chyba tylko nie wiem czy ono sie wykręca bo gwintu w środku nie ma to nie ma jak wyszarpać czy nie trzeba go wy ciągać aby wyjąć wałekObrazek


GABE
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 8
Posty: 230
Rejestracja: 15 sty 2014, 18:57
Lokalizacja: Tomaszów Maz.

#40

Post napisał: GABE » 19 kwie 2015, 08:10

Takim sposobem to suport porusza się po krzywej płaszczyźnie i choćbyś wysunął 1m do przodu to będzie źle. Lepiej zdejmij konik ( nie zmieści się cały dlatego trzeba go rozkręcić i na łoże położyć tylko dolną część ślizgową ) , zdejmij suport (albo przesuń do końca), przełóż konik bliżej uchwytu, zamontuj czujnik.
Przesuwając na pryzmach konika na odcinku blisko uchwytu gdzie jest niewytarte łoże konika, można sprawdzić powierzchnie prowadnic suportu.
Wałek wychodzi, ale nie pamiętam w którą stronę.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”