Orginalny schemat ale dioda w IRF5305 będzie spolaryzowana przepustowo podczas przewodzenia IRFZ44. Podobnie w parze sterującej.Adalber pisze:Może taka końcówka
Obciążenie 10 -15 A .Starałem się dobrać tanie tranzystory (cena całości kilkanaście złotych) .Jeśli chcesz sterować alternatorem musisz zbudować trzy.
silny tranzystor
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Tagi:
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 9
- Posty: 1243
- Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
- Lokalizacja: okolice Krakowa
- Kontakt:
apropos alternatora...haha..zbudowałem na początku stopień mocy na bdx 53c, 8A max...i co...haha i nic!!..porażka...altek kręci się z prędkością rzędu 60 obrotów na minute, jest bardzo słaby. Moment trzymania , rzeczywiscie, dosyć spory..ale nie 14 Nm o któych pisałeś albert..i jeszcze przy pradzie 4A!!!!!
owszem...jak podałem altkowi prawie 16 A to wirnik miał mocy jak traktor..ale oczywiscie po paru minutach na wirniku można było frytki upiec!! tak się przygrzał...( normalnie ten altek daje max na 11A na faze - uzwojenie..ale z chłodzeniem!)
porażka
owszem...jak podałem altkowi prawie 16 A to wirnik miał mocy jak traktor..ale oczywiscie po paru minutach na wirniku można było frytki upiec!! tak się przygrzał...( normalnie ten altek daje max na 11A na faze - uzwojenie..ale z chłodzeniem!)
porażka
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 694
- Rejestracja: 10 lip 2005, 15:13
- Lokalizacja: Polska
Jeśli się pomyliłem przy rysowaniu to się do tego przyznaje i nie robie problemu.Ty wood carver nie wciskaj mi kitu ,nigdzie nie pisałem o 14 Nm tylko o 4 Nm. Krokowce z alternatorów zbudowałem pare lat temu i kręcą się do dziś, dlatego też mam pojęcie ile z nich można mniej więcej wycisnąć .
Popracuj troche intensywniej głową jak przy 8A był za słaby a przy 16A za mocny to może coś po środku ,a może aktywne chłodzenie? Za 20 zł chcesz mieć idealny krokowiec ?
Popracuj troche intensywniej głową jak przy 8A był za słaby a przy 16A za mocny to może coś po środku ,a może aktywne chłodzenie? Za 20 zł chcesz mieć idealny krokowiec ?
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 9
- Posty: 1243
- Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
- Lokalizacja: okolice Krakowa
- Kontakt:
ale chwile...nie żołądkuj sie....ja chrzanie ten alternator, mam teraz takie krokowce ponad 400 pln za sztuke, tak że więsz......
dla mnie ten altek to był jeden wielki eksperyment, nie ważne czy 14 czy 4Nm...
przyznaj ze oceniłeś to na "oko"....( no chyba, że u ciebie w gniazdku płynie inny pąd
) ,bo mam też takie silniczki 0.6 Nm...i moge sobie łeb uciąć ze są mocniejsze !!!!!! wiesz ile to jest 4Nm!!!????
owszem..altek się kręci...ale moment to może zaledwie 0.2 Nm- trzymanie...i i jeszcze mniejszy napędowy
a tak w ogóle....chyba czytałeś....jak npisałem ze sie strasznie grzeje ponad 8A, przy ograniczonym prądzie wirnika!?...
dla mnie ten altek to był jeden wielki eksperyment, nie ważne czy 14 czy 4Nm...
przyznaj ze oceniłeś to na "oko"....( no chyba, że u ciebie w gniazdku płynie inny pąd

owszem..altek się kręci...ale moment to może zaledwie 0.2 Nm- trzymanie...i i jeszcze mniejszy napędowy
a tak w ogóle....chyba czytałeś....jak npisałem ze sie strasznie grzeje ponad 8A, przy ograniczonym prądzie wirnika!?...
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 694
- Rejestracja: 10 lip 2005, 15:13
- Lokalizacja: Polska
Moge się mylić ale nie 1000% .Doskonale wiem ile to jest 4Nm to np 400Ncm lub ok 40 kgcm .Wystarczy więc zmierzyc średnice i "dzięki skomplikowanym obliczeniom" wyznaczyć promień osi silnika nawinąć na oś np .żyłkę wdkarską i obciążać wolny koniec ciężarem .Tak łatwo znajdziesz moment trzymający.Ponieważ takie doświadczenia robiłem mam niejakie pojęcie co może alternator .Też mam silniki krokowe i te z tutejszej listy 1.89 Nm (te zapewne tyle nie mają) i większe 3Nm kupione w Wobicie więc moge porównać.
Nie wiem jaki ty masz alternator i jak jest sterowany ,ale moj (z dużego fiata) przewinięty tak by pracował na wyższe napięcie a mniejszy prąd ,z dobranym wirnikiem tak by przerwa między wirnikiem a stojanem była jak najmniejsza sterowany unipolarnie pełnokrokowo jest mocniejszy (moment trzymający) od silnika 3Nm ,bez problemu w pracy start stopowej osiąga 6 obr/s . Maksymalne obroty kiedy wypada z synchronizmu to ponad 20 obr/s .
Oczywiście ,że się grzeje i mam na każdym pracującym alternatorze założony wentylator.
Zrobiłem to z 10 lat temu gdy silnik krokowy porównywalnej mocy kosztował koło 2000zł . Główna wada takich silników to przede wszystkim duży krok podstawowy i duże oscylacje.
Pomyśl ja w swoim przewiniętym alternatorze mam znacznie większą indukcyjność a bezproblemu kręce do 20 obr/s .Ty w swoim nie możesz przejść ponad 1 obr/sek coś musi być więc nie tak ,albo źle sterujesz albo alternator jest zepsuty.
Nie wiem jaki ty masz alternator i jak jest sterowany ,ale moj (z dużego fiata) przewinięty tak by pracował na wyższe napięcie a mniejszy prąd ,z dobranym wirnikiem tak by przerwa między wirnikiem a stojanem była jak najmniejsza sterowany unipolarnie pełnokrokowo jest mocniejszy (moment trzymający) od silnika 3Nm ,bez problemu w pracy start stopowej osiąga 6 obr/s . Maksymalne obroty kiedy wypada z synchronizmu to ponad 20 obr/s .
Oczywiście ,że się grzeje i mam na każdym pracującym alternatorze założony wentylator.
Zrobiłem to z 10 lat temu gdy silnik krokowy porównywalnej mocy kosztował koło 2000zł . Główna wada takich silników to przede wszystkim duży krok podstawowy i duże oscylacje.
Pomyśl ja w swoim przewiniętym alternatorze mam znacznie większą indukcyjność a bezproblemu kręce do 20 obr/s .Ty w swoim nie możesz przejść ponad 1 obr/sek coś musi być więc nie tak ,albo źle sterujesz albo alternator jest zepsuty.
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 9
- Posty: 1243
- Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
- Lokalizacja: okolice Krakowa
- Kontakt:
hm...wiesz...piszesz bardzo sensownie....wcześniej nie pisałeś ze przewijałeś wirnik, ale niewazne....w każdym razie mnie to też bardzo dziwi, że przy takim prądzie moc mojego altka jest taka mała. jest to altek z zastawy, a nie małego fiata,( jak myślałem wcześniej) a więc taki sam jak te montowane kiedyś w fiatach 125 czy polonezach. Moje trafo ma nawinięte wtórne troche "nadgorliwie" , ma jakieś 15 V, zamiast 12 ... przy 8A to daje 120W..!!!! i masza racje, ze to pachnie jakimś defektem tego altka. Owszem, miałem mały defekt, a mianowicie, w któymś miejscu zwierały ze soba uzwojenia, pomimo tego kręcił się, potem wykryłem usterke i naprawiłem ( szczęście ze to było w miejscu zakończeń uzwojeń, kiedyś tam dolutowywałęm przewód, dość niefortunnie)...naprawiełm i nic....hm..
próbowałem też półkrokowo, a że moje trafo mogłoby tego nie wytrzymać, kiedy naraz zaczynają działąć 2 cewki po 8A na każdą, postanowiłęm całoś zasilić przez tranzystor maź 10A, ostatecznie kiedy działąły 2 cewki naraz prąd nie przekraczał 10 A ( oczywiście spadek napiecia na 1 tranzystorze i te sprawy...generalnie prąd tam był w okolicach 8A) i to nic nie dało, może troche nabrał dynmiki, nic poza tym!
dziwne...bardzo dziwne...
próbowałem też półkrokowo, a że moje trafo mogłoby tego nie wytrzymać, kiedy naraz zaczynają działąć 2 cewki po 8A na każdą, postanowiłęm całoś zasilić przez tranzystor maź 10A, ostatecznie kiedy działąły 2 cewki naraz prąd nie przekraczał 10 A ( oczywiście spadek napiecia na 1 tranzystorze i te sprawy...generalnie prąd tam był w okolicach 8A) i to nic nie dało, może troche nabrał dynmiki, nic poza tym!
dziwne...bardzo dziwne...
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 9
- Posty: 1243
- Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
- Lokalizacja: okolice Krakowa
- Kontakt:
idea była taka....Enable , logiczna 1 na pin 3 -> wysterowany tranzystor 1....wszystkie pozostałem tranzystory kolektorami połączone są z emiterem tranzystora 1....wirnik początkowo wpięty również w emiter T1, podczas pracy , wirnik oraz poszczególne cewki "dzieliły "się tymi 8A...potem się okazało, że zasilając wirnik bezpośrednio z trafo, jego prąd rośnie nienacznie i wzrost ten nie postępuje...takżę w kolejnych próbach miałęm wirnik wpięty bezpośrednio pod trafo. co zaskutkowało lepszymi wynikami pracy altka....