Sprzęgło

Dyskusje dotyczące spraw związanych z rysunkiem technicznym

Autor tematu
wirtualnyjan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 404
Rejestracja: 09 paź 2012, 14:08
Lokalizacja: PL

Sprzęgło

#1

Post napisał: wirtualnyjan » 26 lis 2012, 18:03

Sprzęgło cierne wielotarczowe mokre sterowane hydraulicznie ... nie mam pojęcia jak to działa i jak to wygląda, przeszukałem internet i nic... sprzęgło wielotarczowe mokre ok... jeszcze coś łapię ale sterowane hydraulicznie? :( Pomocy :(



Tagi:


Raven
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 681
Rejestracja: 24 paź 2011, 11:54
Lokalizacja: Warszawa

#2

Post napisał: Raven » 26 lis 2012, 20:27

A kojarzysz w jaki sposób działa sprzęgło mokre wielotarczowe bez dopisku "sterowane hydraulicznie"?

Jeżeli tak to opisz w jaki sposób się je załącza/rozłącza.


Autor tematu
wirtualnyjan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 404
Rejestracja: 09 paź 2012, 14:08
Lokalizacja: PL

#3

Post napisał: wirtualnyjan » 26 lis 2012, 23:24

Tak na dobrą sprawę to też nie, ale nie chciałem nadużywać waszej dobrej woli i z tamtym jakoś może zrozumiem jak będę się lampił w to cały dzień, a sterowania sam nie zrozumiem wiec zapytałem o to :(

Awatar użytkownika

dudis69
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1418
Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
Lokalizacja: okolice

#4

Post napisał: dudis69 » 27 lis 2012, 00:11

A czemu w dziale rys. tech., a nie wynalazki :?:
wirtualnyjan pisze:jak będę się lampił w to cały dzień
To Ci oczy wypadną. :shock:
wirtualnyjan, wyobraź sobie dwie strzykawki połączone rurką (długość dowolna, szczelny i odpowietrzony układ), jedną małą wypełnioną wodą do pełna, drugą dużą wypełnioną w niewielkiej części.
Ściskając tą małą (duży skok, mała siła), i przetłaczając ciecz do tej dużej, spowodujesz jej rozsunięcie (mały skok, duża siła), taka jest mniej więcej zasada działania wysprzęglika hydraulicznego, hamulców hydraulicznych i czego tam chcesz... Zresztą po co masz sobie to wyobrażać, zrób takie doświadczenie to się przekonasz o czym mowa.
Jeżeli chodzi o same sprzęgło wielotarczowe "babrane", to w pozycji zaspszęglonej tarcze są normalnie ściśnięte do siebie w koszyku sprzęgłowym jakąś sprężyną co uniemożliwia ich wzajemne przesunięcie względem siebie. Rozsprzęglając układ, tłok wysprzęglika pokonuje opór sprężyny, co skutkuje odsunięciem koszyka sprzęgłowego i tym samym rozsunięciem tarcz które teraz obracają się swobodnie nie przenosząc momentu obrotowego dalej. Tak naprawdę to okładziny tych tarcz praktycznie ocierają o siebie, ale element "babrania się w oleju" powoduje ich wzajemny poślizg, i odprowadza nadmiar ciepła podczas tarcia :mrgreen:
Ilość i wielkość tarcz zależy od mocy jaką sprzęgło musi przenieść. działanie tych tarcz jest obustronne.
Konstrukcja bardzo często spotykana w silnikach motocyklowych, ponieważ jest zwarta łagodniej przenosi nagły skok momentu obrotowego na wale biorczym w chwili zasprzęglenia, posiada niewielki ruch roboczy podczas pracy (włącz - wyłącz).
Nie wiem czy uprościłem Ci poznanie nieodkrytego, czy bardziej zagmatwałem. :shock:
wirtualnyjan złóż lekko dłonie jak do pacierza robią to dzieci, trochę dziwna pozycja..., ale cóż :mrgreen:
Tak żebyś przedramiona miał w jednej osi obrotu, i zacznij dłońmi wykonywać przeciwbieżne energiczne ruchy ( to jest stan rozspszęglenia). Następnie ściśnij dłonie ile fabryka dała, i spróbuj obracać nimi tak samo, okaże się to trudne, a wręcz niemożliwe, ponieważ silniejsza ręka przekaże całą energię na słabsze ramię, przez mocno ściśnięte dłonie. Kiedy poluzujesz ich zacisk niewielkim ruchem poznasz dosłownie rolę wysprzęglika.
Bardziej łopatologicznie nidyrydy, ale to już piaskownica. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Pozdrawiam Sławek



Autor tematu
wirtualnyjan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 404
Rejestracja: 09 paź 2012, 14:08
Lokalizacja: PL

#5

Post napisał: wirtualnyjan » 27 lis 2012, 18:22

dzięki za pomoc :) już to raczej rozumiem :)

mogę sobie skorzystać z tego schematu sprzęgła
Ostatnio zmieniony 08 gru 2012, 17:32 przez wirtualnyjan, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika

dudis69
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1418
Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
Lokalizacja: okolice

#6

Post napisał: dudis69 » 27 lis 2012, 18:41

wirtualnyjan pisze:mogę sobie skorzystać z tego schematu
A korzystaj sobie do woli, na lajciku :wink:
Pozdrawiam Sławek



Autor tematu
wirtualnyjan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 404
Rejestracja: 09 paź 2012, 14:08
Lokalizacja: PL

#7

Post napisał: wirtualnyjan » 27 lis 2012, 18:45

Mam teraz problem jak liczyć ten wał na skręcanie... jest on drążony w osi - to ok... ale jak uwzględnić te dojścia czynnika roboczego w poprzek co są? :(

I żeby to było sprzęgło mokre musze obudować jakoś szczelnie te tarczki prawda? Hmm na to też nie mam za bardzo pomysłu ;/

Awatar użytkownika

dudis69
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1418
Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
Lokalizacja: okolice

#8

Post napisał: dudis69 » 27 lis 2012, 22:38

wirtualnyjan pisze:Mam teraz problem jak liczyć ten wał na skręcanie... jest on drążony w osi - to ok... ale jak uwzględnić te dojścia czynnika roboczego w poprzek co są?

I żeby to było sprzęgło mokre musze obudować jakoś szczelnie te tarczki prawda? Hmm na to też nie mam za bardzo pomysłu ;/
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Pozdrawiam Sławek



Autor tematu
wirtualnyjan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 404
Rejestracja: 09 paź 2012, 14:08
Lokalizacja: PL

#9

Post napisał: wirtualnyjan » 09 gru 2012, 08:39

Znalazłem jeszcze taki projekt sprzęgła:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... f7bf1.html
gdzie chłodzenie jest realizowane przez kanały w wale.

Ja w swoim sprzęgle jako że muszę zaprojektować sprzęgło mokre, zastanawiam się w jaki sposób mogę skopiować takie rozwiązanie i co myślicie jakbym kanały doprowadzające olej chłodzący pociągnął przez oś wału i osłabiając korpus doprowadził do tarczek ciernych? W dobrym miejscu zaznaczyłem wlot oleju do sprzęgła?
Obrazek

Na tym obrazku: nie ma natomiast zaznaczonego gdzie ten olej będzie wypływał... bo to sprzęgło nie jest "zamknięte". To znaczy że ten olej będzie tryskał gdzie się da i gdzieś sobie po tym sprzęgle skapywał? Czy trzeba go zamknąć i dać jakieś kanały gdzie ten olej będzie zabierany żeby był jego obiekt?

Nie wiem jak to powinno wyglądać poprawnie.


Jak ktoś ma jeszcze jakieś uwagi, to jestem otwarty :)

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 9321
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

#10

Post napisał: tuxcnc » 09 gru 2012, 09:42

wirtualnyjan pisze:co myślicie jakbym kanały doprowadzające olej chłodzący pociągnął przez oś wału i osłabiając korpus doprowadził do tarczek ciernych?
Ja myślę, że masz problem z czytaniem rysunków technicznych.
W wale masz już dwa kanały, puść nimi olej w wyobraźni i zobacz czy i gdzie wypłynie.
Napewno wynikiem będziesz zaskoczony.

.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Rysunek techniczny”