Części pomoc w doborze

Na tym forum rozmawiamy o elektronice nie związanej bezpośrednio z tematem CNC

pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7738
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#31

Post napisał: pukury » 07 gru 2011, 08:51

witam.
chyba mózg mi się zatrzymał :shock: :shock:
pozdrawiam .


Mane Tekel Fares

Tagi:


orzel10000
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 30
Posty: 212
Rejestracja: 30 paź 2011, 08:32
Lokalizacja: lubelskie

#32

Post napisał: orzel10000 » 07 gru 2011, 08:56

pukury pisze:witam.
chyba mózg mi się zatrzymał :shock: :shock:
pozdrawiam .
to go rusz trochę


Autor tematu
Stage 6
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 8
Posty: 8
Rejestracja: 03 lis 2011, 20:59
Lokalizacja: Ja

#33

Post napisał: Stage 6 » 07 gru 2011, 15:07

Czyli polecacie ten sterownik? http://allegro.pl/sterownik-silnika-kro ... 06966.html
A może miał ktoś z forum to niech się wypowie na jago temat.


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#34

Post napisał: Leoo » 07 gru 2011, 23:59

tuxcnc pisze:Sterownik to źródło prądowe i napięcie na silniku nie zależy od zasilania sterownika, tylko od oporności uzwojeń i prędkości obrotowej.
Sterownik zasilasz 80 woltami, ale na silniku może być pięć, albo piętnaście, albo pięćdziesiąt, zależy jak szybko się kręci.
Czym większe napięcie zasilania sterownika, tym większa możliwa prędkość obrotowa.
A ciepło wydziela się tylko na oporności uzwojeń i nie zależy ani od prędkości, ani od napięcia zasilania sterownika, a tylko i wyłącznie od wymuszanego prądu.
Powiem tak: wiem co Kolega miał na myśli, jednak w żadnym wypadku impulsowy sterownik (chopper) silnika krokowego nie jest źródłem prądowym. Istnieje projekt bazujący na źródłach prądowych a nazywa się LiniStepper. Energetycznie jest totalną porażką.
http://www.piclist.com/techref/io/stepp ... /index.htm

Indukcyjność faz powoduje, że jeśli sterownik zasilamy napięciem 80V, to na silniku też występuje 80V - trochę mniej ze względu na oporność wewnętrzną kluczy i bocznik prądowy. Wszystko w zgodzie z prawami fizyki. Podczas ruchu silnika występuje SEM na jego fazach, proporcjonalne do prędkości obrotowej.
Oprócz ciepła traconego w miedzi występuje też ciepło tracone w żelazie. Chodzi o materiał, z którego wykonano stojan. Starsze modele silników, nie przystosowane do pracy ze sterownikiem impulsowym, mogą całkiem mocno się nagrzewać, znacznie bardziej niż wynika to z prawa Ohma. Ilość ciepła traconego w żelazie wzrasta z częstotliwością kluczowania prądu.
Ciepło tracone w miedzi (uzwojeniu) rośnie ze wzrostem napięcia zasilania - zgodnie z prawem Ohma.

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 24
Posty: 9347
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

#35

Post napisał: tuxcnc » 08 gru 2011, 00:31

Leoo pisze:Powiem tak: wiem co Kolega miał na myśli, jednak w żadnym wypadku impulsowy sterownik (chopper) silnika krokowego nie jest źródłem prądowym.
(...)
Indukcyjność faz powoduje, że jeśli sterownik zasilamy napięciem 80V, to na silniku też występuje 80V
No i co z tego, że na indukcyjności odkłada się 80V, skoro prąd nie płynie ?
A nie płynie właśnie z powodu indukcyjności uzwojeń.
Sterownik mierzy prąd na rezystorze i jest to rzeczywisty prąd wydzielający rzeczywistą moc na rzeczywistej oporności.
Przez silnik płynie prąd niezależny od napięcia zasilania układu i o to chodzi.
A czy nazwiemy to źródłem prądowym ma już drugorzędne znaczenie, bo przecież źródło prądowe istnieje tylko w teorii.

.


orzel10000
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 30
Posty: 212
Rejestracja: 30 paź 2011, 08:32
Lokalizacja: lubelskie

#36

Post napisał: orzel10000 » 08 gru 2011, 11:43

kolego Leoo i tuxcnc mieliście kiedy kol wiek do czynienia z przezwajaniem i obliczaniem silników na mniejsze lub wyższe obroty


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#37

Post napisał: Leoo » 08 gru 2011, 12:15

Chodzi o silniki indukcyjne czy krokowe?


qqaz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2349
Rejestracja: 28 sty 2007, 16:12
Lokalizacja: Łódź

#38

Post napisał: qqaz » 08 gru 2011, 12:39

Niemożliwe aby ten nielot był tak głupi więc pozostaje tylko prowokacja.
W odpowiedzi będzie że chodzi o oba rodzaje.

Awatar użytkownika

ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#39

Post napisał: ursus_arctos » 08 gru 2011, 12:49

Dla ustalenia faktów:
1. Sterownik silnika nie jest "źródłem prądowym", ale jest regulatorem prądowym. Aby regulacja się powiodła, sterownik musi mieć obciążenie indukcyjne. (Przy dodaniu odpowiedniego dławika na wyjściu, sterownik silnika _mógłby_ być zasilaczem prądowym ogólnego przeznaczenia).
2. Napięcie na silniku JEST zależne od napięcia zasilania sterownika. Generalnie, na silniku występują 3 możliwe napięcia: +U-IR, -U-IR i -IR, gdzie U jest napięciem zasilania sterownika, I prądem (chwilowym) płynącym przez silnik a R jest sumarycznym oporem rezystora pomiarowego i mostka.


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#40

Post napisał: Leoo » 08 gru 2011, 22:44

ursus_arctos pisze:Generalnie, na silniku występują 3 możliwe napięcia: +U-IR, -U-IR i -IR, gdzie U jest napięciem zasilania sterownika, I prądem (chwilowym) płynącym przez silnik a R jest sumarycznym oporem rezystora pomiarowego i mostka.
Jeśli w/w napięcia występują na silniku, to gdzie podziała się oporność uzwojenia?
Który ze wzorów opisuje hamowanie silnika?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektronika ogólna”