melonmelon pisze:mam do wykonania konstrukcje skrzynkową z aluminium spawaną
grubośc ścianki to 3-5mm (jeszcze nie wiem:))
bedę wykorzystywał blachę
czy moge prosić o podpowiedź:
jaki gatunek zastosować
interesuje mnie w kolejnosci
cena, podatność do przeróbki plastycznej (gięcie na prasie), wytrzymałość, spawalność, dostępność w Polsca
o ile ze stalą sobie radzę, o tyle w alu nie siedzę
pozdro
Moge zaoferować taką blachę w różnych rozkrojach. Potwierdzam, że najlepsza 5754.
[ Dodano: 2011-08-01, 14:48 ]
Aluminiowy pisze:Witam ,
Kilka słów odniesienia do postu jaki napisał upadły-mnich.
W piwnicy może i masz te blachy w tzw. PA2 w to nie wątpię ale jeżeli chodzi o rurki to sprawdź to dobrze. W Emiratch Arabskich tez takich rurek nie kupisz bo jak pisałem wczesniej nie ma ich w handlu . ( Uprzedzając pytanie - znam firmy z tamtego rejonu świata . ) Być może giąłeś te rurki przez kilka lat ale uwierz mi ,że jeżeli tak było to Wasza firma kupowała te rurki u producenta ( prawdopodobnie Kęty ) na zamówienie bo w handlu ogólnie dostepnym czegoś takiego nie znajdziesz ( chyba ,że jakieś pozostałości w piwnicach ) .
Jakie są materiały stosowone w lotnictwie to wiem , bo tam dostarczam , więc nie muszę sprawdzać .
Sa to głównie 7075 , 2024 i 6061 .
Prawdę mówiąc nie spotkałem się z tym aby w lotnictwie stosowano 5251 ( po prostu jest za słaby ) . Na modelarstwie natomiats się nie znam ale chyba jest podobnie .
Z drugiej strony nie wiem po co uparcie stosować ten stop skoro prawie nigdzie go nie ma ( z wyjatkiem blach ) .
I nie pisz proszę bzdur typu : podaj Rm dla stopu PA2 .
( bez podawania stanu umocnienia i grubości blachy , średnicy pręta lub grubości ścianki rurki , itp )
A to dllatego ,że takich wartości może być kilkadziesiąt .
Nasłabsze to chyba dla prętów ciagnionych w stanie O lub H111 dla srednic w zakresie 60 do 80 mm - 150 MPa .
natomiast największe wartości przyjmuje dla blach od 0,2 do 3 mm umacnianych zgniotem do stanu H28 lub H38 - powyżej 255 MPa .
I to jest odpowiedż na pytanie dlaczego w lotnictwie stosuje sie inne stopy .
np. 7075 - Rm w zależności od materiału i stanu umocnienia srednio ponad 400 MPa ( a nawet ponad 500 MPa ),
2024 - również powyżej 400 MPa
6061 - też raczej powyżej 260 MPa .
I jeszcze dostepność katowników , ceowników w PA6 lub PA7 ( 2017A lub 2024 ) .
Byc może gdzieś leżą pozostałości ketowskiego PA6 ale nie wiem gdzie .
Za granicą możesz szukać w 2024 ( PA7 ) . ( 2017A czyli PA6 - głównie Polska i Francja - w innych krajach ten stop tylko w blachach ) .
Z tego co kojarzę, to lotnictwo uzywało swego czasu materiałów w PA2 (5251) z atestami dopuszczającymi do stosowania w tej branzy. I faktycznie materiał produkowały Kęty, jesli chodzi o blachy to PA2 produkowała Huta Konin. Ci co robili w 5251 przeszli na 5754/ Pa11. 2017 - faktycznie Francja i Polska, jest też 2007 - który niby miano wycofać ze względu na zawartość ołowiu, ale póki co należy traktować to jako plotkę. Dobry jest 2011, bo w teorii drobniejszy wiór przy obróbce, aczkolwiek klienci wyraźnej różnicy nie odczuwają.