Materiałoznastwo

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

upadły_mnich
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1592
Rejestracja: 09 gru 2005, 11:52
Lokalizacja: Lublin

#31

Post napisał: upadły_mnich » 04 maja 2011, 19:19

ok uniosłem się, dla Ciebie brawo za wiedze, przyznaje zaimponowałeś mi Ale.
PA2 (5051) jest w dużych ilosciach w zakladach lotniczych a na samolocie przyznaje - prawdopodobnie nigdzie ale nikt nie wyrzuci na smietnik kilkaset kilo aluminium bo oznaczenia czy normy sie zmieniły. To ze starych czasów.
Współcześnie: PA2 jako rury były kupowane najprawdopodobniej właśnie w Kętach. Ale tu się mylisz. Połowa była rzeczywiscie na zamówienie ale uczestniczylem w rozmowie przy zakupie 700kg i to było "z półki" i nie bylo problemów. Tyle mięli i tyle sprzedali. Przejrzałem tez nowszą literaturę (bo do starej masz awersję :???: ) - Kęty wogóle sie nie przyznaja do blachy PA2 o grubości mniejszej niz 5mm ani do rur PA2 poniżej fi 30mm.
A teraz do mojego, może nieuzasadnionego wzburzenia - nie byłem miły ale Ty też zamiast podać koledze pytajacemu to głupie Rm robiłes prywatne wycieczki. Ok, juz nie zaśmiecam tematu.


sprawność wg kobiety: stosunek wielkości wyjętej do wielkości włożonej


Aluminiowy
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 4
Posty: 42
Rejestracja: 27 lut 2008, 15:26
Lokalizacja: Trójmiasto
Kontakt:

#32

Post napisał: Aluminiowy » 05 maja 2011, 10:12

Jestem jak najdalszy od prywatnych wycieczek . Staram się tylko ,żeby nie wprowadzano ludzi w błąd , nie używano prehistorycznych norm itp.
Kety nie produkują blach o grubości poniżej 5 mm z jednego prostego powodu .
To jest tłocznia a nie walcownia więc nie produkują żadnych blach :wink:
Pozdrawiam


melonmelon
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 601
Rejestracja: 16 wrz 2010, 11:58
Lokalizacja: świete miasto

też aluminium

#33

Post napisał: melonmelon » 29 lip 2011, 09:46

mam do wykonania konstrukcje skrzynkową z aluminium spawaną
grubośc ścianki to 3-5mm (jeszcze nie wiem:))
bedę wykorzystywał blachę
czy moge prosić o podpowiedź:
jaki gatunek zastosować
interesuje mnie w kolejnosci
cena, podatność do przeróbki plastycznej (gięcie na prasie), wytrzymałość, spawalność, dostępność w Polsca
o ile ze stalą sobie radzę, o tyle w alu nie siedzę

pozdro


Mrozik
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 748
Rejestracja: 19 maja 2007, 20:33
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: też aluminium

#34

Post napisał: Mrozik » 29 lip 2011, 10:22

melonmelon pisze:mam do wykonania konstrukcje skrzynkową z aluminium spawaną
grubośc ścianki to 3-5mm (jeszcze nie wiem:))
bedę wykorzystywał blachę
czy moge prosić o podpowiedź:
jaki gatunek zastosować
interesuje mnie w kolejnosci
cena, podatność do przeróbki plastycznej (gięcie na prasie), wytrzymałość, spawalność, dostępność w Polsca
o ile ze stalą sobie radzę, o tyle w alu nie siedzę

pozdro
A miałem dostać w tej sprawie maila...


Aluminiowy
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 4
Posty: 42
Rejestracja: 27 lut 2008, 15:26
Lokalizacja: Trójmiasto
Kontakt:

Re: też aluminium

#35

Post napisał: Aluminiowy » 29 lip 2011, 11:20

Mrozik pisze:
melonmelon pisze:mam do wykonania konstrukcje skrzynkową z aluminium spawaną
grubośc ścianki to 3-5mm (jeszcze nie wiem:))
bedę wykorzystywał blachę
czy moge prosić o podpowiedź:
jaki gatunek zastosować
interesuje mnie w kolejnosci
cena, podatność do przeróbki plastycznej (gięcie na prasie), wytrzymałość, spawalność, dostępność w Polsca
o ile ze stalą sobie radzę, o tyle w alu nie siedzę

pozdro
A miałem dostać w tej sprawie maila...
Witam ,
Tu chyba dobry byłby gatunek stopowy EN AW-5754 w stanie umocnienia H22 lub H111
( zależy jakim promieniem chcesz giąć tę blachę )
gatunek jak najbardziej spawalny , dosyć wytrzymały , dostępny prawie wszędzie a niewiele droższy od niestopowego 1050A

pozdro


melonmelon
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 601
Rejestracja: 16 wrz 2010, 11:58
Lokalizacja: świete miasto

meil

#36

Post napisał: melonmelon » 29 lip 2011, 11:57

poszedł
ino przeczytaj mrozik

pozdro


jaroslaw33
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 5
Rejestracja: 14 lip 2011, 12:16
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: też aluminium

#37

Post napisał: jaroslaw33 » 01 sie 2011, 14:41

melonmelon pisze:mam do wykonania konstrukcje skrzynkową z aluminium spawaną
grubośc ścianki to 3-5mm (jeszcze nie wiem:))
bedę wykorzystywał blachę
czy moge prosić o podpowiedź:
jaki gatunek zastosować
interesuje mnie w kolejnosci
cena, podatność do przeróbki plastycznej (gięcie na prasie), wytrzymałość, spawalność, dostępność w Polsca
o ile ze stalą sobie radzę, o tyle w alu nie siedzę

pozdro
Moge zaoferować taką blachę w różnych rozkrojach. Potwierdzam, że najlepsza 5754.

[ Dodano: 2011-08-01, 14:48 ]
Aluminiowy pisze:Witam ,
Kilka słów odniesienia do postu jaki napisał upadły-mnich.
W piwnicy może i masz te blachy w tzw. PA2 w to nie wątpię ale jeżeli chodzi o rurki to sprawdź to dobrze. W Emiratch Arabskich tez takich rurek nie kupisz bo jak pisałem wczesniej nie ma ich w handlu . ( Uprzedzając pytanie - znam firmy z tamtego rejonu świata . ) Być może giąłeś te rurki przez kilka lat ale uwierz mi ,że jeżeli tak było to Wasza firma kupowała te rurki u producenta ( prawdopodobnie Kęty ) na zamówienie bo w handlu ogólnie dostepnym czegoś takiego nie znajdziesz ( chyba ,że jakieś pozostałości w piwnicach ) .
Jakie są materiały stosowone w lotnictwie to wiem , bo tam dostarczam , więc nie muszę sprawdzać .
Sa to głównie 7075 , 2024 i 6061 .
Prawdę mówiąc nie spotkałem się z tym aby w lotnictwie stosowano 5251 ( po prostu jest za słaby ) . Na modelarstwie natomiats się nie znam ale chyba jest podobnie .
Z drugiej strony nie wiem po co uparcie stosować ten stop skoro prawie nigdzie go nie ma ( z wyjatkiem blach ) .
I nie pisz proszę bzdur typu : podaj Rm dla stopu PA2 .
( bez podawania stanu umocnienia i grubości blachy , średnicy pręta lub grubości ścianki rurki , itp )
A to dllatego ,że takich wartości może być kilkadziesiąt .
Nasłabsze to chyba dla prętów ciagnionych w stanie O lub H111 dla srednic w zakresie 60 do 80 mm - 150 MPa .
natomiast największe wartości przyjmuje dla blach od 0,2 do 3 mm umacnianych zgniotem do stanu H28 lub H38 - powyżej 255 MPa .
I to jest odpowiedż na pytanie dlaczego w lotnictwie stosuje sie inne stopy .
np. 7075 - Rm w zależności od materiału i stanu umocnienia srednio ponad 400 MPa ( a nawet ponad 500 MPa ),
2024 - również powyżej 400 MPa
6061 - też raczej powyżej 260 MPa .
I jeszcze dostepność katowników , ceowników w PA6 lub PA7 ( 2017A lub 2024 ) .
Byc może gdzieś leżą pozostałości ketowskiego PA6 ale nie wiem gdzie .
Za granicą możesz szukać w 2024 ( PA7 ) . ( 2017A czyli PA6 - głównie Polska i Francja - w innych krajach ten stop tylko w blachach ) .
Z tego co kojarzę, to lotnictwo uzywało swego czasu materiałów w PA2 (5251) z atestami dopuszczającymi do stosowania w tej branzy. I faktycznie materiał produkowały Kęty, jesli chodzi o blachy to PA2 produkowała Huta Konin. Ci co robili w 5251 przeszli na 5754/ Pa11. 2017 - faktycznie Francja i Polska, jest też 2007 - który niby miano wycofać ze względu na zawartość ołowiu, ale póki co należy traktować to jako plotkę. Dobry jest 2011, bo w teorii drobniejszy wiór przy obróbce, aczkolwiek klienci wyraźnej różnicy nie odczuwają.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”