Nowe Maleństwo 4 osiowe
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 17
- Posty: 2692
- Rejestracja: 08 gru 2009, 22:33
- Lokalizacja: Elbląg
- Kontakt:
qqaz, no już o taki brak podstaw mnie nie posądzaj.
Poza tym. Uważam, że te nasze teoretyczne wywody są wyłącznie poglądowe. W celu zbudowania maszyny, poza wiedzą teoretyczną, potrzebna jest wiedza praktyczna. I to nawet więcej niż teoretycznej.
Możnaby się jeszcze posprzeczać, gdzie co i jak ale profesorowanie i łapanie za słówka pozostawmy profesorom.
Poza tym. Uważam, że te nasze teoretyczne wywody są wyłącznie poglądowe. W celu zbudowania maszyny, poza wiedzą teoretyczną, potrzebna jest wiedza praktyczna. I to nawet więcej niż teoretycznej.
Możnaby się jeszcze posprzeczać, gdzie co i jak ale profesorowanie i łapanie za słówka pozostawmy profesorom.
Tagi:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 21
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Istnieją wózki tzw. przedłużone, które zamiast 40mm bieżni mają 80mm.sega007 pisze:Ja już widziałem rozwiązania na jednym wózku i szynie, mało tego, takie maszynki są oficjalnie w sprzedaży.
Dotyczy to grawerek jubilerskich, w których rówież można frezować metale kolorowe.
Jeśli grawerka jubilerska ma obszar pracy o głębokości 80mm, to bez utraty sztywności można zastosować 2 wózki w osi X.
Kolegi maszynka też będzie sztywna ale tylko w pasie głębokości do 40mm od górnej płaszczyzny obszaru roboczego. Na "spodzie" przestrzeni roboczej sztywność w osi X będzie najmniejsza a momenty skręcające wózki największe.
Wadą zastosowania dwóch wózków jest inna sztywność w osi X i inna w Y. Zamiast okręgu może powstać elipsa a zamiast kwadratu - prostokąt.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 11
- Posty: 2103
- Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
- Lokalizacja: mazowieckie
Powiem tak - fizyką zajmowałem się ostatnio 15 lat temu, ale temat nie dawał mi spokoju. Rozrysowałem po swojemu. Wystarczyłby 1 prosty rysunek, który rozjaśnia sprawę bez niepotrzebnych dywagacji. Faktycznie wysokość mocowania wózka nie ma znaczenia tylko jego szerokość.Leoo pisze:Prawie dobrze Kolega interpretuje. Ktoś, czyli silnik oddziałuje na dźwignię o długości równej wysokości między osią śruby a wierzchołkiem freza (420mm), natomiast przeciwnik chwycił ręką za wózek o długości 40mm i usiłuje utrzymać go poziomo. Proszę zauważyć, że wysokość na której znajduje się wózek jest bez znaczenia.ezbig pisze:To tak jak bym lewarek trzymał za krótszą część (silnik), a ktoś złapałby za dłuższy koniec (materiał).
Ciekawe kto wygra?
Jeśli dwa wózki stanowią problem, proszę pominąć górny a długość dolnego podwoić - efekt będzie ten sam.
Może nawet Kolega zbudować model z listewek i sprawdzić.
Jeśli chodzi o silnik krokowy, to w chwili zatrzymania dysponuje momentem 3Nm.
Śruba powinna być jak najbliżej dolnego wózka, a lepiej - pod nim - potwierdzam co było powiedziane, mam nadzieję, że dobrym rysunkiem.
Trochę się zapętliłem, bo umknął mi szczegół, że dyskusja dotyczy tylko jednej pary wózków

Przy okazji wyszło mi, że w mojej maszynie siła skręcająca łożyska liniowe wyniesie ok. 1,5 x siły na śrubie. Czy ktoś zna dopuszczalny moment skręcający dla łożyska liniowego w obudowie SME 20 takie jak tu (ostatnia tabela z łożyskami na tej stronie). Wszędzie tylko podają nośność statyczną i dynamiczną.
- Załączniki
-
- dzwignia.jpg (33.53 KiB) Przejrzano 522 razy
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 21
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Siła działająca na oba wózki musi być identyczna, chyba że założył Kolega odkształcenie płyty osi X między wózkami. Poza tym praktycznie są to wyłącznie momenty skręcające, gdyż nie stawiają one oporu jak nakrętka.
[ Dodano: 2010-08-09, 09:00 ]
[ Dodano: 2010-08-09, 09:00 ]
Zamknięte łożysko przedłużane SMA20GUU-L ma prawie 27Nm. SME 20, biorąc pod uwagę aluminiową, otwartą obudowę jeśli wytrzyma 15Nm to będzie dobrze. Pewnie dlatego producent nic nie pisze w danych katalogowych. Zapewne moment ten będzie miał inną wartość w płaszczyźnie podpory a inną w płaszczyźnie prostopadłej do podpory.ezbig pisze:Czy ktoś zna dopuszczalny moment skręcający dla łożyska liniowego w obudowie SME 20
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 17
- Posty: 2692
- Rejestracja: 08 gru 2009, 22:33
- Lokalizacja: Elbląg
- Kontakt:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 21
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Tak, to było wzruszające - ubawiłem się po pachysyntetyczny pisze:Może te 27Nm to jest moment skręcający wzdłużny.


Kolega nawet nie zajrzał na stronę:
http://www.akcesoria.cnc.info.pl/liniowe_lozyska_uu.htm
Od wiersza: Łożyska liniowe w obudowie przedłużane SMA-L ...GUU
znajdzie Kolega dane i rysunek.
Wózek pracujący na szynie wykonany jest jak i ona ze stali.
Oprawa łożyska otwartego zrobiona jest z aluminium i choćby z tego powodu producent nie poda momentu skręcającego, żeby nie straszyć ewentualnego nabywcy. Oczywiście można zamówić wykonanie opraw ze stali w opcji z kasowaniem luzu i wówczas będzie lepiej.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 17
- Posty: 2692
- Rejestracja: 08 gru 2009, 22:33
- Lokalizacja: Elbląg
- Kontakt:
Mea culpaTak, to było wzruszające - ubawiłem się po pachy
Ale ja się z kolegi nie nabijałem gdy podał błędne siły
ezbig, W przeciwnym kierunku do Fw1 działa ciężar wózka więc siła skręcająca będzie mniejsza o ten ciężar.Kolega ma rację. Obliczenia były dla silnika 1Nm. Posty poprawiłem teraz jest prawidłowo.
1kgf (dawniej kG) to 9,80665N