Planowanie płyt aluminium - kilka pytań.

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Ceimada
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 18 lut 2018, 20:33

Re: Planowanie płyt aluminium - kilka pytań.

#21

Post napisał: Ceimada » 18 lut 2018, 21:51

Masz rację, dokładnie tak to wykonaliśmy. :)



Awatar użytkownika

WZÓR
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 6033
Rejestracja: 01 sty 2009, 20:01
Lokalizacja: Oława

Re: Planowanie płyt aluminium - kilka pytań.

#22

Post napisał: WZÓR » 18 lut 2018, 21:52

Tu jest fajny temat.

mocowanie-plyt-aluminowych-t84969.html

Można coś podpatrzeć.
bowscher pisze:
16 lut 2018, 07:35
...... Po wykonaniu tego wybrania glowica szybka z naddatkiem (Ap 0.6 mm, Ae 16 mm, F10000 S5000), poprawiłem "dno" frezem Fi16, po glowicy zostalo 0.4mm naddatku.
.....
Wrzątkiem po Tobie lali , że tak jechałeś?

Niekiedy trzeba parametry schować do szuflady i za przeproszeniem głową ruszyć.
...... , zrobić wolniej , ale porządnie.
P.s.
Płyta alu ≠ 20mm , sito z niej zrobiłem ( mocowana na podkładach ) .
Nie przegięło jej nawet o 0.1 mm

Na foto obróbka zgrubna ..... , jutro idzie na gotowo.

https://zapodaj.net/33173e18a013b.jpg.html

Można ..... (?)

Mariusz.
To, że milczę, nie znaczy, że nie mam nic do powiedzenia.

Jonathan Carroll

Awatar użytkownika

nowycrteam
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 108
Rejestracja: 01 sty 2012, 17:55
Lokalizacja: Wodzisław
Kontakt:

Re: Planowanie płyt aluminium - kilka pytań.

#23

Post napisał: nowycrteam » 22 lut 2018, 10:43

WZÓR pisze:
18 lut 2018, 21:52
Niekiedy trzeba parametry schować do szuflady i za przeproszeniem głową ruszyć.
...... , zrobić wolniej , ale porządnie.
P.s.
Płyta alu ≠ 20mm , sito z niej zrobiłem ( mocowana na podkładach ) .
Nie przegięło jej nawet o 0.1 mm

Na foto obróbka zgrubna ..... , jutro idzie na gotowo.

https://zapodaj.net/33173e18a013b.jpg.html
Na zdjęciu płyta frezowana na grubości obustronnie przez dostawcę :) Nie dość że estetycznie to wygląda to nie trzeba się bawić w niepotrzebną obróbkę która sprawia kłopoty .

Tak jak już wczoraj pisałem ale niestety przez przypadek ww WZÓR usunął mój post w skrócie napisze moje wczorajsze wypociny.

Aluminium nie trzeba obrabiać od nie wiadomo ilu lat aby umieć je obrabiać.
Podstawą jest dobór technologi jak i samego półwyrobu
Jeśli jesteś tylko operatorem programistą i nie załatwiasz materiału do obróbki to zwróć osobą które się tym zajmują uwagę i zaproponuj używanie płyt frezowanych na grubości lub gotowe formatki odlewane. Jest bardzo dużo firm które mogą ci takie płyty pociąć na formatki, wysłać a ty nie masz potem kłopotu z planowaniem.

Podaje ci kilka przykładowych firm :
GLEICH aluminium
Mają oddział w Polsce ale strony nie mają przetłumaczonej na Polski mają dość dobre ceny płyt frezowanych odprężonych w gatunku C250 który jest ich wyrobem Jest bardzo zbliżony do popularnej PA6 i da się ją łatwo anodować
https://metale.pl/de/firmy/profil/gleic ... m-sp-z-o-o

Azmar:
http://azmar.pl/

ADAMETNIEMET:
http://www.adamet.com.pl/

....

Co do mocowania płyty jeśli musisz ją obrabiać na stole z podkładkami bo są w niej otwory i musisz ją koniecznie planować to zainwestujcie w pleksy aby podłożyć materiał na całej powierzchni co zapobiegnie drganiom a i docisk będzie równomiernie rozprowadzony. Nie są to duże koszta a bardzo usprawnia obróbkę elementów na stole. Oczywiście trzeba potrafić obrabiać z podkładem z pleksy :)))

Jeśli masz płyty krzywe lub musisz je planować z 25mm na 20 lub 22 itd to zakupcie BYKI jest to nic innego jak boczne dociski podstawa to mocowanie blachy bezpośrednio na stole.

Nawet w sklepie CNCForum masz dostępne :
https://www.ebmia.pl/docisk-boczny-rowk ... 27251.html
Obrazek

Są też innego rodzaju dociski:
Obrazek
Obrazek

Wystarczy trochę pomyśleć aby ułatwić sobie pracę. Tak jak kolega wyżej pisał same parametry które dobrałeś to parametry do obróbki zgrubnej. Jeszcze dużo nauki przed tobą :wink: także życzę powodzenia.

Awatar użytkownika

WZÓR
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 6033
Rejestracja: 01 sty 2009, 20:01
Lokalizacja: Oława

Re: Planowanie płyt aluminium - kilka pytań.

#24

Post napisał: WZÓR » 22 lut 2018, 14:30

nowycrteam pisze:
22 lut 2018, 10:43
WZÓR pisze:
18 lut 2018, 21:52
Niekiedy trzeba parametry schować do szuflady i za przeproszeniem głową ruszyć.
...... , zrobić wolniej , ale porządnie.
P.s.
Płyta alu ≠ 20mm , sito z niej zrobiłem ( mocowana na podkładach ) .
Nie przegięło jej nawet o 0.1 mm

Na foto obróbka zgrubna ..... , jutro idzie na gotowo.

https://zapodaj.net/33173e18a013b.jpg.html
.....
Tak jak już wczoraj pisałem ale niestety przez przypadek ww WZÓR usunął mój post w skrócie napisze moje wczorajsze wypociny.
Tak to jest ..... , zamiast ,, cytuj" , kliknąłem ,, edytuj".
.....
Podaje ci kilka przykładowych firm :
GLEICH aluminium
Mają oddział w Polsce ale strony nie mają przetłumaczonej na Polski mają dość dobre ceny płyt frezowanych odprężonych w gatunku C250 który jest ich wyrobem Jest bardzo zbliżony do popularnej PA6 i da się ją łatwo anodować
https://metale.pl/de/firmy/profil/gleic ... m-sp-z-o-o
....
Popieram wybór.
Ja też tam biorę.

Mariusz.
To, że milczę, nie znaczy, że nie mam nic do powiedzenia.

Jonathan Carroll


wampum
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 1
Posty: 38
Rejestracja: 22 cze 2007, 13:46
Lokalizacja: Kalisz

Re: Planowanie płyt aluminium - kilka pytań.

#25

Post napisał: wampum » 24 lut 2018, 16:17

Ehhh....
Kolego torchę się w narzędziowni nafrezowałem płyt alumiowych i jest jedna zasada.
Jak chcesz mieć płaskość to musisz ją przefrezować przynajmniej2,3 razy z każdej strony.
Płyta z alu w szczególności wysoko krzemowego jak ją przefrezujes z jednej strony po odkręceniu zawsze Ci "skoczy" i sie wykrzywi, taki urok aluminium, trzeba ją obrócić i splanować dokładnie o połowę powstałego banana, obócić i znowu o połowę krzywizny - która powinna być mniej więcej o połowę mniejsza od pierwszej. I tak do skutku, aż zabielisz z każdej strony całe powierzchnie. Jako że nie masz dużej powierzchni to myśe że trzy razy wystarczy (prawa, lewa, prawa strona i powinno być ok.).
Płyta zamocowana łapami w narożnikach i po kostce jako podparcie na każdej stronie (lewa, prawa, góra, dół) pomiędzy łapami oraz kostka na środku celem usztywnienia i dociśnięcia jak będzie głowica przejeżdżać.
Możnma też bocznymi dociskami bezpośrednio do stołu, może bedzie i lepiej bo sztywniej, ale po odkręceniu na 100% bedziesz miał krzywiznę - obracasz i tak jak pisąłem wcześniej....


tomcat
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 1
Posty: 26
Rejestracja: 05 sty 2007, 14:26
Lokalizacja: cnc.lublin.pl
Kontakt:

Re: Planowanie płyt aluminium - kilka pytań.

#26

Post napisał: tomcat » 25 lut 2018, 18:15

Jeśli płyt będzie kilka a otwory są przelotowe to podłóż pod płytę obrabianą inną płytę która będzie podkładką tylko ją, przykręć do stołu, splanuj i dopiero przymocuj obrabianą. Obróbka głowicą do szybkich posuwów nie gwarantuje dokładnej płaskiej powierzchni, proponuję klasyczną głowicę do planowania o większym fi niż 20mm, staraj się ograniczyć liczbę przemocowań łap podczas frezowania, możesz też odwracać płytę i frezować na przemian górę i dół, na odkształcenia może mieć też wpływ historia technologiczna, czasem trzeba odłożyć detal na półkę na kilka godzin by wyszedł banan i wtedy poprawiamy z drugiej strony. pzdr


CFA
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1223
Rejestracja: 28 wrz 2009, 10:00
Lokalizacja: Wrocław

Re: Planowanie płyt aluminium - kilka pytań.

#27

Post napisał: CFA » 25 lut 2018, 19:53

Petroholic pisze:
18 lut 2018, 21:08
Aczkolwiek jest też minus takiej sytuacji - stoisz przy maszynie jak chińczyk i nie ma czasu nawet pójść się odlać :) I
Że też jeszcze nic nie wymyśliłeś na to :-)

Dodane 15 minuty 18 sekundy:
nowycrteam pisze:
22 lut 2018, 10:43
w gatunku C250 który jest ich wyrobem Jest bardzo zbliżony do popularnej PA6 i da się ją łatwo anodować
No z tymi własnościami zbliżonymi to bym nie przesadzał. Sam się tam zaopatruję i blachy odprężone frezowane w gat 5083 (C250) to nie jest aluminium porównywalne z PA6 (wytrzymałościowo), ale pięknie się frezuje i anoduje -
i nie sprawia kłopotów technologicznych. Można wyfrezować wygibasy i trzyma wymiar, ale na wytrzymałościowe elementy, to raczej się nie nadaje. Więc jak ktoś frezuje w narzędziowni jakies formy, to raczej jest 2017A albo 7075.

Awatar użytkownika

Petroholic
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1385
Rejestracja: 08 gru 2015, 12:23
Lokalizacja: Lublin

Re: Planowanie płyt aluminium - kilka pytań.

#28

Post napisał: Petroholic » 25 lut 2018, 22:49

CFA pisze:Że też jeszcze nic nie wymyśliłeś na to :-)
Za stary jestem na sikanie w butelkę :D


Tomek11
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 1
Posty: 23
Rejestracja: 30 lip 2013, 14:13
Lokalizacja: Dolny Śląsk

Re: Planowanie płyt aluminium - kilka pytań.

#29

Post napisał: Tomek11 » 23 mar 2018, 22:10

editedit
Tomek

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”