Pilna pomoc na zdanie Technika Mechatronika

Linie produkcyjne, automaty, roboty nie tylko CNC. Przeróbki, modernizacje oraz konstrukcje własne.

Autor tematu
nikodemsz
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 09 cze 2015, 14:20
Lokalizacja: Wolsztyn

Pilna pomoc na zdanie Technika Mechatronika

#1

Post napisał: nikodemsz » 09 cze 2015, 14:31

Witam mam 19 lat jestem w 3 klasie technikum na kierunku mechatronik, za 2 dni zdaje drugą kwalifikacje E18, koledzy dzis ją mieli i mowią ze potwornie trudna!!
Dostajemy kartke na ktorej w jezyku drabinkwoym jest program, dostajemy plytke z ktorej wgrywamy program na kompa i tam musimy program deliaktnie poznmieniac bo sa w nim bledy(musimy go przerobic na takiego jak jest na kartce) po tym wgrywamy go nas terownik. Układ cały i wszystko mamy poddłączony, problemz tym ze są w nim błędy, koledzy mowili ze sa 4 czasówki(ja zza okna widzialem 2) i widzialem tez 2 takie inebieskie przekazniki, jedną krancówke, czujnik indukcyjny i pojemnosciowy z tego co koledzy mowili i widzialem, (czujniki i krancowka sa zamontowane na tablicy do skierowane w góre, jakby kompletnie bez sensu (na 1 kwalifikacji tez musielismy ulozyc elementy totalnie bez sensu(laser celował w sciane..)))
Koledzy jedni z lepszych w klasie nie mogli dojsc gdize jeszcze są błedy, podobno bardo duzo tekstu, jest niby opisane ze jest to jakas linia produkcyjna gdize jedne silownik wali klej na jakas folie, drugi ta folie rpzesuwa a trzeci przyciska ta folie.. to wszystk oczywisice sb musimy wyobrazic ob caly uklad jest na stole zamocowany.. i pomozcie mi jak w tym znalezc blad?... Nasz nauczyciel ktory jest tam technicznym dawal nam wskazowki ze mamy lewy palec polozyc na tekscie ktory czytamy i robic wszystko taak jak oni kazą... POMOZCIE?
Dodatkowo abrdzo wazne jest zadanie w ktorym pytaja CO POWINIEN ZROBIC PRACOWNIK RPZED URUCHOMIENIEM UKŁADU(ta cala pneumatyka i elektronika) i co powinien robic pracownik po wlaczeniu ukaldu, podobno najbaridzje punktowane zadanie to jest! PRosze was specjalistow o pomoc! Gdize mgą tkwic te błędy?! co napisac w tym zadaniu? jest tez silnik 3 fazowy ale wiecej szczegolow nie wiem na ten temat, wiemz e moze byc silnik polaczony np w gwiazde a bedzie musial byc trojkat.


Tutaj zdjecia całego układu, i kartka z programem

[ Dodano: 2015-06-09, 15:01 ]
Obrazek

Obrazek

Obrazek



Tagi:


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#2

Post napisał: diodas1 » 09 cze 2015, 15:53

Ojojoj :shock: .
Wychodzi na to że pracownik (uczeń) przed uruchomieniem układu powinien zacząć się modlić. Musisz wyłuskać wśród kolegów takich którzy się nie modlą- być może uczyli się w trakcie tych trzech lat szkoły.
A poważniej- nikt Ci tutaj nie powie jakie błędy egzaminator zagnieździł w zadaniu i jak te błędy zlokalizować bo możliwości są tysiące. Podpowiedź żeby użyć lewego palca to połowa zagadnienia. Ważniejsze żeby uaktywnić organ mieszczący się między uszami. Jego istnienie u niektórych wychodzi na tomografii. Jeżeli masz pustkę w głowie to zostało niewiele godzin żeby przypomnieć sobie (?) lub nauczyć od zera składni języka drabinkowego, używanych w nim symboli i ich znaczenia. Jeżeli nie masz stosownego podręcznika lub notatek z lekcji to w internecie jest mnóstwo przydatnego materiału. Kiedy wyświetli Ci się na ekranie komputera ten pasztet który wysmażył egzaminator, musisz umieć go na piechotę przeanalizować (lewy palec i ten tajemny organ) żeby sprawdzić czy jest poprawny i spójny, przy okazji patrząc do których elementów zamontowanych na tablicy odnoszą się poszczególne funkcje. I tak dalej... Przecież na tym ma polegać egzamin. Na sprawdzeniu czy umiesz myśleć logicznie.

Awatar użytkownika

clipper7
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2379
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
Lokalizacja: Poznań

#3

Post napisał: clipper7 » 09 cze 2015, 19:12

nikodemsz pisze: za 2 dni zdaje drugą kwalifikacje
To się nie uda, ponieważ :
1. Dwa dni to za mało, że by coś sensownego się nauczyć. To tyle i aż tyle, żeby wypocząć przed egzaminem i zrobić lekką powtóreczkę.
2. Programowanie, uruchamianie układów automatyki, elektroniki itp. wymaga precyzji, dokładności i logicznego myślenia, o wiedzy nie wspominając. Wiedzę się przyswaja, ale pozostałe cechy wynikają głównie z charakteru. Niestety, sądząc po składni i ortografii postu Kolegi, w tych obszarach są duże braki. Proponuję trochę nad tym popracować (szachy, zabawa z elektroniką, np. Arduino, gry logiczne itp.), piszę to zupełnie poważnie, nie żeby Kolegę urazić. Tak po prostu jest, wiem, co piszę, ponieważ od ponad 30 lat naprawiam, serwisuję i uruchamiam całkiem złożone układy mechaniczno-elektroniczne. Wielu absolwentów mechatroniki było moimi stażystami i wyrosło na prawdziwych fachowców, często lepiej sobie radzących, niż ja. To, co chcesz (mam nadzieję !) robić, nie jest pierwszym z brzegu zawodem i, podobnie jak w przypadku np. artystów, nie każdy się do tego nadaje. Nie obrażaj się, ale spójrz na to z tej strony, nawet, jeżeli się z tym nie zgadzasz.
Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ


Autor tematu
nikodemsz
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 09 cze 2015, 14:20
Lokalizacja: Wolsztyn

#4

Post napisał: nikodemsz » 09 cze 2015, 19:22

Dziekuje obydwu Panom za przeczytanie mojego dlugiego postu i odpowiedzi.
Wiec diodas1, dobrze mowisz z tym tajemnym organem itp itd. mysle ze tu juz nie chdozi o nauke bo wiemz e się nie naucze i wiem ze chodzi tutaj o logiczne myślenie, kombinowanie. Niestety nasza pracownia w szkole powstala z 2 miesiace temu?... zero przygotowania, dopiero pare dni przed kwalifikacją na szybko nas przeszkolili, robilismy probne egzaminy, a wlasciwie jeden ktory zdalem bez problemu i tutaj dali nam cos tak rozbudowanego...
Z 1 częścią (kwalifikacją) było jescze gorzej.... tydzien przed pojechalismy na 3 dni do innej szkoły gdzie zmontowalismy w sumie 3 uklady uczac sie montażu całego od zera... a na kwalifikacji dostalismy sterownik do podlaczenia ktorego nikt na oczy ine widzial, fakt ze byl schemat co i jak ale duzo bylo oznaczen ktorych my nie znalismy, mniejsza o to.
Wiem ze bledow moze byc bardzo duzo ale pytam o to co waszymz daniem moglo by byc tam nie tak skoro 2 najlepszych kolegow z klasy nie znalazło innych błędów.
Rowniez nie chdozi tutaj o poprawne odczytanie programu poniewaz nie mam w sumie z tym problemow ale pstaram sie tak dzialac ze sprawdze sobie na programie jak powinno to działać i na kartce wktorej jest podobno opisane co i jak...

[ Dodano: 2015-06-09, 19:29 ]
Do Pana. clipper7
Błedy rotograficzne wynikaja wydaje mi się z szybkiego pisania ponieważ tworzyłem ten post od razu po szkole jak najszybciej by szybko dostać odpowiedzi.
Slugeruje mi Pan ze nie umiem ortografii, logicznie myśleć i moze ze sie nie uczylem ale jesli chodzi o mechanike itp itd. jestem jednym z lepszych z klasy, sam nauczyciel polecił mnie i mojeog brata blizniaka swojemu koledze w zakladzie obróbki metalu i tam teraz pracujemy po lekcjach wiec mysle ze zle nie jest.
I jak juz pisalem tutaj nawet nie ma czeog sie juz uczyc bo pytalem kolegow to sami mowili ze nie ma co do nauki tylko trzeba wykryć te błędy, tak pozmieniac te kabelki ktorych jest mnóstwo by ten cały układ zadziałał.
Bardzo sie ucieszyłem czytajac to, ze pan ma tak ogromne doswiadczenie! i tylu miał pan 'uczniów' i chcialbym bardzo rpacowac w tym zawodzie nawet nie wie Pan jak. Nawet nie dopuszczam takiej mozliwosci ZE TO NIE JEST DLA MNIE... i prosze by Pan mnie tak nie nastawial a wrecz przeciwnie. Nawet chetnie bym porozmawiał co powinienem robic itd. by isc w dobrym kierunku!
(przerpaszamz a duza ilosc tych bledow ortograficznych..)


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#5

Post napisał: diodas1 » 09 cze 2015, 20:49

Jeżeli nie masz większych problemów z odczytaniem programu to już jesteś "wygrany". Zatem spokojnie, bez napinki i pośpiechu zrób gruntowną analizę drabinki (nic tak nie gubi jak rutyna), zwracając uwagę czy gdzieś nie ma podstępnej pętli-zatrzasku w programie, z którego nie ma wyjścia. Podczas analizy sprawdzaj czy wejścia i wyjścia z programu dokładnie korespondują z dołączonymi do PLC peryferiami. żeby nie okazało się że sygnał wychodzi na pin x a urządzenie do którego jest on adresowany podłączone jest do pinu y. Może okazać się że fragment programu nie ma odzwierciedlenia w dołączonym osprzęcie, czyli jest niepotrzebny, lub tego osprzętu jest za dużo... Na wszelki wypadek do egzaminu poćwicz trochę na przykładowych programach jakie wpadną Ci w ręce. Na temat sposobów podłączania silników trójfazowych też warto trochę poczytać, jeżeli jest Ci to obce. Ogólnie, mimo że pracownia powstała niedawno to w szkole średniej chyba nadal egzamin sprawdza wiedzę z tematów które były "przerabiane" więc jeżeli nie spałeś na lekcjach to dasz radę :mrgreen:

Awatar użytkownika

k-m-r1
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1390
Rejestracja: 23 cze 2008, 10:38
Lokalizacja: OOL lub DW
Kontakt:

#6

Post napisał: k-m-r1 » 14 cze 2015, 23:41

Skoro szkoła nie miała materiałów a są dostępne od 2 mies to dlaczego nie zostać po godzinach i ćwiczyć??

ale co tam teraz to po frytki można gonić..

Program najczęściej jest błąd zły sygnał wejściowy lub sygnał wyjściowy
Czasem coś źle podłączone ma przewody

Bez analizy programu i wiedzy co ma robić po kolei układ nikt nie będzie robił za czarodzieja.

Naucz sie języka i symboli
Przeanalizuj proste układy i popularne symbole.

dalej pozostaje zrozumieć każdy blok programu i jego zadanie jeśli program m nakładać klej na folie to siłownik musi podać folie po włączeniu.
Ale po włączeniu warto czysto teoretycznie sprawdzić czy folia nie została z poprzedniego cyklu.

Jest folia jest klej to siłownik coś tam robi czeka i oto kolejny siłownik wymienia folie.

Folia folią z to może torebki do soli cukru są klejone :D hehe

w programie może być timer i jeśli nie ma kleju 3s to zapala czerwoną lampkę i program stop

może gdy nie ma kleju program się tylko wyłącza i maszyna zatrzymuje w cyklu pracy czekając na klej??

sam widzisz czarodziej tego nie ugryzie a jedynie logiczne myślenie
MACH3 cncTworzenie Makr do palników magazynków THC OHC inneEKRANY dla firm producentów maszyn Budowa sprzedaż wypalarki plazma gaz obrotnice Elektrodrążarki Frezarki Tokarki Giętarki3D inne wg zlecenia 888 703 196 Tomek Komor k-m-r1@wp.pl

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „INNE MASZYNY i URZĄDZENIA”