Owal

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
Yrtox
Czytelnik forum poziom 3 (min. 15)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 15)
Posty w temacie: 3
Posty: 24
Rejestracja: 12 sie 2017, 10:15
Lokalizacja: Żychlin

Owal

#1

Post napisał: Yrtox » 12 sie 2017, 10:20

Witam, prosiłbym o radę odnośnie obróbki aluminiowej tulei, jest ona zatoczona z jednej strony pod łożysko, drugą stronę również muszę zatoczyć pod łożysko lecz po zaciśnięciu tulei w miękkich szczękach, zatoczonych pod detal tworzy się 7 setek owalu, jakieś porady jak to wyeliminować? Siła zacisku szczęk wynosi 15 Barów. Myślałem o ponownym zatoczeniu szczęk, bo toczone były na oko, nie mam możliwości zatoczenia ich z pierścieniem wewnętrznym, a zewnętrznego nie posiadam.



Tagi:


zibi
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 893
Rejestracja: 24 lut 2007, 15:20
Lokalizacja: podkarpackie

#2

Post napisał: zibi » 12 sie 2017, 10:28

Dorób dekle i wciśnij do tulei i na nich zaciskaj lub zrób pierścienie na średnicę zewnętrzną dobrze dopasowane, przetnij brzeszczotem w jednym miejscu załóż na tuleję i ściskaj przez pierścienie.
NX CAD, NX CAM, FREZOWANIE 5AX, ELEKTRODRĄŻARKI WGŁĘBNE I DRUTOWE. PEPS, VERICUT. Pomagam w NX przez Team Viewer. Postprocesory NX.

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 7967
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#3

Post napisał: RomanJ4 » 12 sie 2017, 13:35

Czasem porządne przygotowanie przyrządu (zaciskowego, uchwytu) bądź dostosowanie tego co posiadamy do samej operacji obróbki tak by uzyskać planowany efekt zajmuje więcej niż zrobienie detalu,
Obrazek Obrazek

a ze zrobienie odpowiednich szczęk jest bardziej pracochłonne niż zrobienie pierścienia sprężystego do mocowania w szczękach zataczanych które już masz (jak proponuje kol. zibi), to proponowałbym takie rozwiązanie.
Wytaczasz dość gruby, by z kolei jego nie zgniatać w trójkąt szczękami pierścień, który w w przekroju jest zbliżony do leżącej litery L o roboczej średnicy wewnętrznej A nieco mniejszej od śr. detalu abyś mógł go potem lekko skorygować do wymiaru detalu, już po przecięciu i zamocowaniu w szczękach z zaciśniętą w przecięciu przekładką grubości szczeliny. Po podtoczeniu i dopasowaniu średnicy A do wym detalu przekładkę wyjmujesz i możesz zaciskać pierścień na detalu. Ważne by w stanie rozprężonym detal wchodził suwliwie ale bez oporu w pierścień. Potem nawet lekkie zaciśnięcie szczęk mocno trzyma detal, bo na całym obwodzie.

coś mniej więcej takiego..
Obrazek
pozdrawiam,
Roman


mag999
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 290
Rejestracja: 14 sty 2015, 18:59
Lokalizacja: Dz

#4

Post napisał: mag999 » 12 sie 2017, 15:30

Ciśnienie to daj max 5 bar i do tego szczęki mocno obejmujące detal i bedzie ok
Mogę pomoc z Fanuc'iem TD/TF dla tokarek - programy, obsługa itp


Autor tematu
Yrtox
Czytelnik forum poziom 3 (min. 15)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 15)
Posty w temacie: 3
Posty: 24
Rejestracja: 12 sie 2017, 10:15
Lokalizacja: Żychlin

#5

Post napisał: Yrtox » 13 sie 2017, 10:48

Dziękuje za rady panowie, jutro przetestuje i zobaczę co z tego wyjdzie, a co do ciśnienia 5 Bar to czy nie będzie ono za małe w przypadku wytaczania 1,5mm na średnicy? Detal będzie tylko wytaczany i planowany, otwór został wykonany w poprzedniej operacji, więc największy opór będzie na wytaczaniu, czy przy 5 Barach nóż nie będzie wpychał sztuki w szczęki? Czy należałoby je zatoczyć z zamkiem tak by detal miał o co się oprzeć, czy wystarczy zmniejszenie ap?

Awatar użytkownika

WZÓR
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 5504
Rejestracja: 01 sty 2009, 20:01
Lokalizacja: Oława

Re: Owal

#6

Post napisał: WZÓR » 13 sie 2017, 11:09

Yrtox pisze:Witam, prosiłbym o radę odnośnie obróbki aluminiowej tulei, jest ona zatoczona z jednej strony pod łożysko, drugą stronę również muszę zatoczyć pod łożysko lecz po zaciśnięciu tulei w miękkich szczękach, zatoczonych pod detal tworzy się 7 setek owalu, jakieś porady jak to wyeliminować? ....
Wytocz sobie trzpień ( o wymiarze łożyska) , osadź go w tym otworze i problem owalu po zaciśnięciu szczęk masz z głowy.

P.s.
Docisk szczęk spokojnie możesz zmniejszyć ..... , ale o tym już wyżej pisali.

Mariusz.
To, że milczę, nie znaczy, że nie mam nic do powiedzenia.

Jonathan Carroll


mag999
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 290
Rejestracja: 14 sty 2015, 18:59
Lokalizacja: Dz

#7

Post napisał: mag999 » 13 sie 2017, 15:39

Nie powinno wyrwać bo będzie duża powierzchnia trzymania. Czasem różne pierścienie tocze na 3 lub 4 bar
Mogę pomoc z Fanuc'iem TD/TF dla tokarek - programy, obsługa itp


Autor tematu
Yrtox
Czytelnik forum poziom 3 (min. 15)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 15)
Posty w temacie: 3
Posty: 24
Rejestracja: 12 sie 2017, 10:15
Lokalizacja: Żychlin

#8

Post napisał: Yrtox » 15 sie 2017, 10:48

Ostatecznie pomogło zmniejszenie ciśnienia szczęk do 6 Barów dając efekt pięciu mikronów owalu, dziękuję wszystkim, którzy poświęcili chwilę żeby naskrobać parę słów od siebie, na pewno rady zaprocentują w przyszłości.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”