Momet obrotowy silnika

Dyskusje dotyczące silników elektrycznych i falowników.

Autor tematu
europas
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 2
Posty: 70
Rejestracja: 20 sty 2018, 23:02

Momet obrotowy silnika

#1

Post napisał: europas » 08 lut 2025, 10:04

Witam. Który zestaw bedzie lepszy pod względem momentu obrotowego, czy poprostu nie ma to znaczenia.
Falownik jednofazowy i silnik jednofazowy
Falownik jednofazowy z wyjsciem na trzy fazy i silnik trzy fazowy.
Silniki o zbliżonych parametrach technicznych




atom1477
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3775
Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
Lokalizacja: ::

Re: Momet obrotowy silnika

#2

Post napisał: atom1477 » 08 lut 2025, 11:35

europas pisze:
08 lut 2025, 10:04
Falownik jednofazowy z wyjsciem na trzy fazy i silnik trzy fazowy.
Jak falownik jednofazowy może mieć wyjście na 3 fazy?
Pod pojęciem "fazowości" falownika rozumie się ilość faz wyjściowych.
Jednofazowy zawsze ma jedną fazę wyjściową.
Pewnie mylisz to z falownikiem zasilanym z jednej fazy.

A wracając do głównego tematu: lepszy moment uzyskasz na silniku 3-fazowym niż na 1-fazowym, przynajmniej jeżeli mowa o szerokim zakresie prędkości obrotowych. 3-fazowy będzie też mniejszy przy tej samej mocy/momencie.
To z jakiego falownika to zasilisz nie ma znaczenia. Ważne tylko żeby był 3-fazowy :D


Autor tematu
europas
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 2
Posty: 70
Rejestracja: 20 sty 2018, 23:02

Re: Momet obrotowy silnika

#3

Post napisał: europas » 08 lut 2025, 23:44

Sorki .Falownik zasilanie jednofazowe a wyjscie 3x 230V

Dodane 1 godzina 31 sekundy:
Bo nie moge edytowac do tego silnik trójfazowy połaczony w trójkąt na 230

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 9319
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Momet obrotowy silnika

#4

Post napisał: tuxcnc » 09 lut 2025, 07:58

Silnika "jednofazowego" używa się tylko i wyłącznie wtedy, gdy już jest zamontowany, a jego wymiana na trójfazowy jest kłopotliwa lub nieopłacalna.
W nowych konstrukcjach należy używać silników trójfazowych, które są lepsze pod każdym względem.

Awatar użytkownika

bas01
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 100
Rejestracja: 04 lut 2023, 21:06
Lokalizacja: Polska i okolice

Re: Momet obrotowy silnika

#5

Post napisał: bas01 » 09 lut 2025, 08:36

3 fazowy jest mniejszy ,efektywniejszy [większa sprawność elektryczna] ,cichszy ,mocniejszy w stosunku do wymiarów silnika jednofazowego ,bardzo płynna regulacja obrotów stosując wektorowe falowniki ,bez porównania wszystko lepsze
nie jest ważne jak powoli idziesz ,ważne jest ,że nie stoisz w miejscu wtedy nauczysz się doskonale chodzić


klid16
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 3
Posty: 79
Rejestracja: 17 sie 2023, 12:10
Lokalizacja: Żary, Lubuskie

Re: Momet obrotowy silnika

#6

Post napisał: klid16 » 19 lut 2025, 09:46

atom1477 pisze:Pod pojęciem "fazowości" falownika rozumie się ilość faz wyjściowych.


Skąd taki pomysł? Pierwszy raz spotykam się aby określać w ten sposób ilość faz wyjściowych.
Musiałem szukać z 10 minut falownika o wyjściu jednofazowym a i tak znalazłem wyłącznie jakieś SANYU oraz Eatona DC1, na stronie w zakładce falowników do silników jednofazowych jest jeszcze Optidrive ODE3, ale to standardowy falownik 3-fazowy z możliwością konfiguracji pod 1-fazowy silnik.

Standardem, przynajmniej z takim jakim się spotykam dotychczas to określanie ilości faz na zasilaniu falownika.


atom1477
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3775
Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
Lokalizacja: ::

Re: Momet obrotowy silnika

#7

Post napisał: atom1477 » 19 lut 2025, 09:49

klid16 pisze:
19 lut 2025, 09:46
Skąd taki pomysł? Pierwszy raz spotykam się aby określać w ten sposób ilość faz wyjściowych.
Z definicji falownika.
klid16 pisze:
19 lut 2025, 09:46
Musiałem szukać z 10 minut falownika o wyjściu jednofazowym a i tak znalazłem wyłącznie jakieś SANYU oraz Eatona DC1, na stronie w zakładce falowników do silników jednofazowych jest jeszcze Optidrive ODE3, ale to standardowy falownik 3-fazowy z możliwością konfiguracji pod 1-fazowy silnik.
To świadczy tylko o tym że takie falowniki są mało popularne.


klid16
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 3
Posty: 79
Rejestracja: 17 sie 2023, 12:10
Lokalizacja: Żary, Lubuskie

Re: Momet obrotowy silnika

#8

Post napisał: klid16 » 19 lut 2025, 11:30

Ale ja serio pytam skąd taki sposób określania, skąd taki przyjąłeś bo się po prostu nie spotkałem z takim.
Może ze szkoły gdzieś, albo pracy?
atom1477 pisze:Z definicji falownika.


Gdybyś rzeczywiście odnosił się do definicji falownika, nie zaznaczałbyś jednocześnie, że chodzi o falownik zasilany z jednej fazy.
No chyba, że falownik 3-fazowy będzie zasilany z 3 źródeł prądu stałego.


atom1477
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3775
Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
Lokalizacja: ::

Re: Momet obrotowy silnika

#9

Post napisał: atom1477 » 19 lut 2025, 11:53

klid16 pisze:
19 lut 2025, 11:30
Gdybyś rzeczywiście odnosił się do definicji falownika, nie zaznaczałbyś jednocześnie, że chodzi o falownik zasilany z jednej fazy.
Zaznaczyłem żeby wyjaśnić skąd się tam bierze ta jedna faza, mimo że falownik jest 3-fazowy.
klid16 pisze:
19 lut 2025, 11:30
Ale ja serio pytam skąd taki sposób określania, skąd taki przyjąłeś bo się po prostu nie spotkałem z takim.
Może ze szkoły gdzieś, albo pracy?
Nie ze szkoły czy pracy.
Ale z wielu dokumentów (w tym dokumentacji) jakie przeczytałem.

Domyślam się że pod pojęciem falownik masz na myli przemiennik częstotliwości, więc nie będę krytykował że użyłeś takiej nazwy.
W przypadku falownika nie było by żadnej wątpliwości że chodzi o fazy wyjściowe, bo falownik tylko takie posiada:
https://www.astor.com.pl/poradnikautoma ... -motocykl/
No ale skoro mowa o przemienniku, to już to nie jest takie oczywiste.
Jednak główną rolą przemiennika jest generowanie faz wyjściowych (wejściowe są prostowane, więc ich ilość czy częstotliwość ma małe znaczenie), a to robi właśnie falownik wbudowany w przemiennik. Dlatego dość oczywiste jest że nadal podajemy ilość faz wyjściowych.
A już w szczególności, jak producent/sprzedawca swój produkt nazywa "falownikiem" zamiast "przemiennikiem częstotliwości".
Pod nazwą "3 phase inverter" bez problemu znajdzie się przemienniki zasilane z jednej fazy.
Pod nazwą "1 phase inverter" nie znajdzie się ani jeden który by był zasilany z jednej fazy a generował z tego 3.
To potwierdza to co napisałem. Wszyscy się stosują do takiego sposobu nazewnictwa.

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 11923
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

Re: Momet obrotowy silnika

#10

Post napisał: RomanJ4 » 19 lut 2025, 12:27

klid16 pisze:Standardem, przynajmniej z takim jakim się spotykam dotychczas to określanie ilości faz na zasilaniu falownika.

Też tak uważam. Z założenia potocznie określany "falownik" niezależnie jak zasilany daje wyjście na 3 uzwojenia - 3x380V jeśli zasilany 3x380V, lub 3x220V jeśli zasilany 1x220V, dlatego wyróżnikiem jest zasilanie wejściowe a nie wyjście..
Falownik do indukcyjnego silnika jednofazowego to nie to samo co potocznie nazywany "falownik 1-fazowy"(zasilany 1-fazowo), ma inną konfigurację wyjść dostosowaną do 2 cewek takiego silnika - głównego CB i rozruchowego CA (+ wspólny CC), i podaje na nie 2 różne sygnały inaczej przesunięte w fazie niż w typowym falowniku do silnika 3-fazowego z trzema identycznymi cewkami, gdzie sygnały są identyczne tylko przesunięte w fazie o ~120°. Oba nie są kompatybilne.
https://www.fif.com.pl/pl/index.php?con ... chment=658
Obrazek Obrazek
pozdrawiam,
Roman

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Elektryczne / Falowniki”