Materiał na tłok silnika parowego
-
Autor tematu - Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 47
- Posty: 4688
- Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
- Lokalizacja: Warszawa
Materiał na tłok silnika parowego
Zastanawiam się z czego najlepiej wykonać tłok silnika parowego. Z racji że będzie tam gorąca para wodna pod wysokim ciśnieniem, mam obawy czy stal nierdzewna nie ulegnie korozji. Oczywiście zakładam że woda będzie zanieczyszczona tzn z kranu, co znacznie spotęguje efekt korozji.
Czy w takim wypadku aluminium, mosiądz, brąz nie będą lepszym wyborem? A może stal nierdzewna nie nadaje się na tłoki?
Czy w takim wypadku aluminium, mosiądz, brąz nie będą lepszym wyborem? A może stal nierdzewna nie nadaje się na tłoki?
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 13
- Posty: 1743
- Rejestracja: 03 sty 2007, 14:27
- Lokalizacja: Wiedeń
Re: Materiał na tłok silnika parowego
Tradycyjnie robi się to z żeliwa (o ile wiem - sferoidalnego - ale głowy za to nie dam).
Dodatkowe informacje o planowanej maszynie które zapewne poskutkowałyby sensowniejszymi odpowiedziami to:
Z czego ma być cylinder? Bo stal po stali szybko się zatrze. Planujesz użycie pierścieni tłokowych czy maszynka ma być malutka i chcesz "docierać" tłok na wymiar? Zamierzasz użyć olejarek podających olej do pary? czy kombinujesz z jakimś nowoczesnym materiałem ślizgowym?
Dodatkowe informacje o planowanej maszynie które zapewne poskutkowałyby sensowniejszymi odpowiedziami to:
Z czego ma być cylinder? Bo stal po stali szybko się zatrze. Planujesz użycie pierścieni tłokowych czy maszynka ma być malutka i chcesz "docierać" tłok na wymiar? Zamierzasz użyć olejarek podających olej do pary? czy kombinujesz z jakimś nowoczesnym materiałem ślizgowym?
-
Autor tematu - Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 47
- Posty: 4688
- Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Materiał na tłok silnika parowego
Olejarki nie planowałem, ale pierścienie tłokowe tak. Głównie po to żeby dało się go potem wymienić.
W sumie to racja, chodzi o cylinder i pierścienie a nie tłok. Bo tłok mogę zrobić z aluminium i go korozja nie ruszy.
W sumie to racja, chodzi o cylinder i pierścienie a nie tłok. Bo tłok mogę zrobić z aluminium i go korozja nie ruszy.
-
- Moderator
-
Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 8197
- Rejestracja: 01 sty 2009, 20:01
- Lokalizacja: Oława
Re: Materiał na tłok silnika parowego
Wykonaj tłok z tworzywa sztucznego.
Temperaturą bym się nie martwił, bo temperatura topnienia tworzywa jest dużo wyższa niż pary, jaką uzyskasz.
Więc powinien sprawdzić się teflon, coś z grupy itamidów, poliamidów.
Tworzywa te stosuje się (np.) jako łożyska cierne i płyty ślizgowe i to do dużych obciążeń.
.... poczytałem o tym w necie.
Mariusz.
Temperaturą bym się nie martwił, bo temperatura topnienia tworzywa jest dużo wyższa niż pary, jaką uzyskasz.
Więc powinien sprawdzić się teflon, coś z grupy itamidów, poliamidów.
Tworzywa te stosuje się (np.) jako łożyska cierne i płyty ślizgowe i to do dużych obciążeń.
.... poczytałem o tym w necie.
Mariusz.
Pomagam w:
HAAS - frezarki, tokarki
HAAS - frezarki, tokarki
-
Autor tematu - Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 47
- Posty: 4688
- Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Materiał na tłok silnika parowego
I tutaj moim zdaniem się mylisz. Tworzywa sztuczne degradują w wysokich temperaturach. Para będzie miała ponad 100 stopni a może nawet 200C. A poliamid topi się już w 255C. Przy dłuższej pracy może zdegradować i się pokruszyć czy co tam się dzieje z poliamidem.
Z tworzyw sztucznych to można robić silniki ale pneumatyczne a nie parowe.
Chciałbym uzyskać moc na prądnicy 500-1000W. Dlatego pytam o materiał. Małe to nie będzie, więc koszt też chciałbym jak najniższy.
Z tworzyw sztucznych to można robić silniki ale pneumatyczne a nie parowe.
Chciałbym uzyskać moc na prądnicy 500-1000W. Dlatego pytam o materiał. Małe to nie będzie, więc koszt też chciałbym jak najniższy.
-
- Znawca tematu (min. 80)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 95
- Rejestracja: 06 mar 2012, 08:53
- Lokalizacja: Sieradz
Re: Materiał na tłok silnika parowego
Tworzywo to chyba odpada bo rozszerzalność cieplna jest chyba z 10 razy większa niż w przypadku stali. Nie wiem jak dokładnie z materiałami do wykonania takiego tłoka ale wiem, że kiedyś prowadzono próby dotrysku wody do komory spalania i po prostu silniki korodowały.
Ps. Czytałeś na elektrodzie temat "Zbuduj własną maszynę parową." ? Tam jest 50 stron więc może jakieś sensowne porady się tam znajdą.
Ps. Czytałeś na elektrodzie temat "Zbuduj własną maszynę parową." ? Tam jest 50 stron więc może jakieś sensowne porady się tam znajdą.
-
Autor tematu - Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 47
- Posty: 4688
- Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Materiał na tłok silnika parowego
O dzięki, na elektrodzie jestem od dawna ale nie przyszedł mi pomysł że tam mogą takie rzeczy być.
Dodane 4 minuty 33 sekundy:
No tak, wiedziałem że na elektrodzie będzie ostro
http://www.crabfu.com/steamtoys/
Dodane 4 minuty 5 sekundy:
To zniszczyło mój mózg, idę spać
http://www.crabfu.com/steamtoys/steam_walker/
Dodane 4 minuty 33 sekundy:
No tak, wiedziałem że na elektrodzie będzie ostro

http://www.crabfu.com/steamtoys/
Dodane 4 minuty 5 sekundy:
To zniszczyło mój mózg, idę spać

http://www.crabfu.com/steamtoys/steam_walker/
-
- Znawca tematu (min. 80)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 95
- Rejestracja: 06 mar 2012, 08:53
- Lokalizacja: Sieradz
Re: Materiał na tłok silnika parowego
Ciekawe czy ktoś już zbudował AT-AT z gwiezdnych wojen w tej technologii.