Materiał na forme

Dobór materiału na forme

Dyskusje na tematy związane z przygotowywaniem form.

Autor tematu
marcin456
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 1
Rejestracja: 19 mar 2018, 13:30

Materiał na forme

#1

Post napisał: marcin456 » 19 mar 2018, 13:42

Mam do wykonaia projekt obróbki stempla formy wtryskowej do tworzyw sztucznych. Potrzebuje pomocy przy wyborze materiału. Stempel nie jest skomplikowany wymiar półfabrykatu to 350x170x100 natomiast sam kształt formujący to wyspa o wymiarach 80x250 i wysokości 60mm. Stampel przeznaczony do wykonaywania prostokątnych pudełek. W literaturze zabardzo nie moge znależć wskazówek dotyczących wyboru materiału i twardości.
Prosze o Waszą pomoc.



Awatar użytkownika

oskaeg
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 278
Rejestracja: 28 sty 2011, 19:00
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Materiał na forme

#2

Post napisał: oskaeg » 24 mar 2018, 20:32

marcin456 pisze:
19 mar 2018, 13:42
Mam do wykonaia projekt obróbki stempla formy wtryskowej do tworzyw sztucznych. Potrzebuje pomocy przy wyborze materiału. Stempel nie jest skomplikowany wymiar półfabrykatu to 350x170x100 natomiast sam kształt formujący to wyspa o wymiarach 80x250 i wysokości 60mm. Stampel przeznaczony do wykonaywania prostokątnych pudełek. W literaturze zabardzo nie moge znależć wskazówek dotyczących wyboru materiału i twardości.
Prosze o Waszą pomoc.
To słabo szukasz, wystarczy wpisać w google "stal na gniazda form wtryskowych" i na 5 pozycji masz stronkę, a tam jest napisane tak:

Dałbym linka, ale nie wolno bo reklama, dlatego musi być wyrwane z kontekstu :

"• Stal 1.2083 i 1.2316 dedykowane na gniazda form
• Stal 1.2085 dedykowane na płyty
• Stal 1.2085 z dodatkiem siarki, dzięki czemu wykazuje się lepszą obrabialnością
• Słupy, kołki, śruby, zatrzaski wykonane ze stali o zawartości 17% chromu i hartowane do 60 HRC
• Wypychacze pokryte odpowiednią powłoką posiadające zmniejszony współczynnik tarcia o 50%"

Jakbyś bardziej pogrzebał, to byś znalazł więcej gatunków stali. Jednak kwestia jest taka, ze formę projektuje się pod jej ogólne przeznaczanie, wyróżniamy formy przemysłowe do ciągłej pracy i formy do produkcji seryjnej.

Formy wtryskowe wykonuje się również z materiałów nieżelaznych takich jak aluminium, znal, mosiądz a nawet z tworzyw sztucznych.


STELMI
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 528
Rejestracja: 23 mar 2008, 11:30
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Materiał na forme

#3

Post napisał: STELMI » 26 mar 2018, 07:28

generalnie jak nie chcesz hartować to zrób z 1.2311 / 1.2312, łatwo się go poleruje, ma 28-30HRC bez hartowania.
Jak chcesz hartować to WCL 1.2343 zgrobnie, a potem do hartowania i po nim na gotowo. Łatwo się go obrabia po hartowaniu.


Majster70
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 958
Rejestracja: 08 cze 2010, 23:37
Lokalizacja: Piastów

Re: Materiał na forme

#4

Post napisał: Majster70 » 26 mar 2018, 12:13

STELMI pisze:
26 mar 2018, 07:28
generalnie jak nie chcesz hartować to zrób z 1.2311 / 1.2312, łatwo się go poleruje, ma 28-30HRC bez hartowania.
Jak chcesz hartować to WCL 1.2343 zgrobnie, a potem do hartowania i po nim na gotowo. Łatwo się go obrabia po hartowaniu.
Dobrze mówi, do tego 1.2311 / 1.2312 jest łatwo dostępna w całej typowej rozmiarówce w stanie ulepszonym 28-32 HRc zazwyczaj. W tym stanie dobrze się poleruje i obrabia, również narzędziami HSS, np gwintownikami jak potrzeba coś pogwintować.

Inne najpopularniejsze stale narzędziowe.


siara_1984
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 1
Posty: 15
Rejestracja: 17 sie 2015, 19:42

Re: Materiał na forme

#5

Post napisał: siara_1984 » 06 wrz 2018, 16:36

Przeważnie robimy formy ze stali 40 HMT ona ma około 30-32 HRC. Słupki i wypychacze są powierzchniowo utwardzane to mają około 50 HRC to już mamy do tego specjalne płytki do obróbki na sucho bez chłodziwa.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Wytwarzanie Form”